Žijeme v době, v níž dominují moderní technologie, které nám poskytují dopaminovou lázeň. Díky ní si vytváříme utopickou iluzi a potlačujeme vnější svět i nepříjemnou část našeho prožívání. Negativní emoce, pocity či komplexnější zkušenosti jsou však nezbytnou součástí života, kterou bychom neměli potlačovat, nýbrž prožívat, abychom emočně nezakrněli. Jednou z těchto odvrácených stran lidského prožitku je ztráta, o jejímž prožívání a vyrovnávání se s ní pojednávají dvě aktuálně hrané inscenace, které mohlo publikum navštívit také v rámci letošního ročníku festivalu nového divadla Malá inventura.

FOTO: Tereza Šolcová
Cesta za světlem
Představte si, že jednoho dne vše nenávratně zmizí ve tmě, probudíte se slepí. Jak vnímat svět, který není vidět? A lze prožít divadelní představení, když bude divákům absentovat zrak? Tyto a další otázky si kladli tvůrci z uskupení Pomezí, kteří už jedenáct let pod vedením režiséra Lukáše Brychty působí coby průkopníci imerzivního divadla, jehož formy dlouhodobě ohledávají. Volně inspirováni dílem Den trifidů britského spisovatele Johna Wyndhama nazkoušeli tvůrci tohoto cenami ověnčeného souboru inscenaci s názvem Krásný nový den.
Obdobně jako v předchozích počinech i zde navozuje atmosféru propracovaná scénografie, na které se podílely dvorní scénografky souboru Tereza Gsöllhoferová a Eva Justichová. Ocitáme se v luxusní ordinaci Athena, kde nás mají zbavit poruchy zraku, která může vést až k slepotě. Ještě před vstupem do ordinace si nelze nevšimnout loga, jež čas od času problikne a dává tušit nepříjemnosti. Kontrastně působí krásné, decentně podsvícené, holé pokoje navozující dojem klidu. Maximální počet osmi statečných je uložen na lůžka s pásku přes oči. Od této chvíle jsou odkázáni na ostatní smysly.
Plynutí času, které do této chvíle odpovídalo skutečnosti, se mění na zvukové epizodky evokující rozhlasovou hru. Díky nim se posouváme o hodiny a dny kupředu. Z rozhovorů pracovníků ordinace a zpráv z rádia, v nichž se hovoří o umělé inteligenci vymykající se kontrole, se během několika málo chvil z lůžek dostáváme do víru konce světa. Pod vedením herců se ocitáme mimo nemocnici v rozlehlých prostorách, kde jsme nuceni orientovat se prostřednictvím hmatu, čichu a sluchu. Zvuková kulisa je propracovaná: k účastníkům doléhají hlasy z patřičné vzdálenosti a mimo jiné pomáhají vytvořit si představu o tom, v jakém prostředí se ocitáme. Situace hořící nemocnice je doprovázena také pachem kouře, křikem, tříštěním skla a chaotickou změtí zvuků, což podporuje dojem naléhavosti.
Další část představení se tak promění na „soft verzi“ hry o přežití, v níž jsou hlavními hrdiny diváci. Jsou odkázáni na sebe a zbylé smysly – scénografie nám skrze doteky dává představu o světě a prostředí, v němž se pohybujeme. Herecké nuance v podobě mluvení, šepotu, hmatu pomáhají dotvářet obraz vznikající v naší fantazii. Žádná z postav se ovšem v přítomnosti publika nezdrží dlouho – rozehrávají epizodní příběhy, které slouží jako oslí můstek vedoucí z jednoho bodu k dalšímu. Slouží jako průvodci, jimž se (dobrovolně) rozhodujeme věřit. Nejedná se ovšem o pouhé dialogy sloužící k utvoření kostry děje či vedení za ruce. Herci a herečky určují i tempo inscenace, které se proměňuje dle závažnosti situace. V jeden moment tak sedíme v poklidu na gauči, abychom se o několik chvil později plížili tunelem ve snaze utéct před radikální skupinou segregující zbytky lidstva na základě užitečnosti.
Vedle intenzivních emocí, jakými jsou například strach, překvapení či radost se tvůrcům daří prostřednictvím kombinace autentického prostředí a lidského faktoru zapojit i spirituální rovinu. Během posezení v lese si vyslechneme tajuplný příběh s hudebním a zvukovým podkresem, který využívá ozvěny hlasu vypravěče či bubínky. Nejintenzivnější zážitek evokující stav transu pak představuje závěrečná cesta labyrintem, na jejímž konci čeká návrat ke světlu.
Technologický vývoj je v díle tematizován s mírně zdviženým prstem a krajně připomíná varovné dílo Karla Čapka R.U.R. V obou případech stojí technologie v jádru krize, avšak Krásný nový den pracuje s nadvládou technologie spíše jako s katalyzátorem situace. Ústřední témata, která dílo ohledává, jsou otázky samostatnosti, důvěry, ale také ztráty – jak rychle se zvládneme adaptovat bez jednoho z nejdůležitějších smyslů a komu jsme v nouzi ochotni svěřit svůj život?
Pomezí v tomto počinu přichází s další podobou interaktivní inscenace, kterou lze vnímat jako formu prožitku traumatizující zkušenosti v bezpečném prostředí. Prokazuje, že dostatečným stimulováním smyslů jako je sluch, hmat a čich a za decentní herecké opory se intenzivní prožitek obejde i bez zraku.

FOTO: Mike Mama
Žij a nech jít
Smrt je neodlučitelnou součástí života a dříve či později čeká každého z nás. Při ztrátě bližního si budeme muset projít bolestnými fázemi truchlení, abychom došli k přijetí, že se dotyčný už neobjeví na prahu našich dveří. Ale jak žít dál a nechat jít? Tuto otázku si položil palestinský umělec Jeries AbuJaber při tvorbě inscenace Kéž bych na tebe po posledním tanci zapomněl, která vznikla jako magisterský projekt na Katedře autorského a loutkového divadla DAMU.
Že divadlo může mít i terapeutickou funkci, je známo už od dob starověkého Řecka, kdy tragédie mívaly katarzní závěr, během něhož mělo dojít k očistě člověka od všeho zlého či nepříjemného. Podobný princip využívá i AbuJaber, jehož dílo funguje jako cesta ke smíření se smrtí přítele.
Ocitáme se v pražském klubu Ankali, v němž hraje hlasitá taneční hudba – jako by večírek z předchozí noci ještě neskončil. Všude kolem se povalují prázdné sklenice, nedopité lahve od alkoholu, konfety, na stole je napůl snědené jídlo a v tanečním prostoru stojí pouze umělec. Začíná se rozcvičovat a vbíhá mezi nás, jako bychom tam ani nebyli, zůstává uzavřený sám v sobě. Až teprve po rozcvičce se dostane do bodu, kdy pozvolna obnažuje svou psychiku.
Jeviště a hlediště zde neexistuje. Pomyslně se ocitáme uvnitř autorovy hlavy, jeho myšlenky se divákům ukazují v nejrůznějších zákoutích prostoru. Na dveře v rohu místnosti se promítají vzpomínky na jeho přítele Nabila – na jejich mládí, společné zážitky, vidíme také záběry na krajinu se zapadajícím sluncem. Obrazové vzpomínání se prolíná s pomalou performancí, v níž AbuJaber leží na zemi, svíjí se a do mikrofonu pronáší napůl anglické a napůl arabské útržky slov, kusy pocitů, které ho v jeho smutku drásají. Na plátno umístěné ve druhém konci sálu jsou po celou dobu promítány slova, z nichž vzniká báseň – testament zármutku, který zachycuje nejen pocity performera, ale také jsou formou postupného loučení se.
Vyvrcholení truchlícího obřadu představuje závěrečná taneční performance ve stylu pozdě nočního klubového neřízeného tančení, během níž AbuJaber nespoutaně ventiluje frustraci, vztek, smutek. V pozadí se na plátno promítá vysvětlující příběh se všemi detaily. Dozvídáme o Nabilově sebevraždě, o pocitech umělce, jeho rodiny a přátel, o snaze vyrovnat se se ztrátou, ale také o rozporuplných myšlenkách, v nichž se snaží na Nabila zapomenout a zároveň je vysloveno přání, aby to nemusel být onen poslední tanec.
Kéž bych na tebe po posledním tanci zapomněl představuje citlivou a syrovou performanci, v níž performer ukazuje cestu za smířením a sdílením niterního světa.
Pomezí – Vojtěch Bartoš, Lukáš Brychta a Barbora Smolíková: Krásný nový den. Režie: Lukáš Brychta, dramaturgie a texty: Vojtěch Bartoš, dramaturgie: Barbora Smolíková, scénografie: Tereza Gsöllhoferová, Eva Justichová, kostýmy: Eva Justichová, hudba, sound design: Matěj Ším, zvuk, sound design: Jan Pniak, light design: Matěj Vejdělek, hrají: Vojtěch Bartoš, Jindřiška Dudziaková, Marie Machová, Jakub Müller, Johana Schmidtmajerová, Matěj Šíma, Petr Uhlík, Lucie Valenová, Milada Vyhnálková. Premiéra 6. června 2024.
Jeries AbuJaber: Kéž bych na tebe po posledním tanci zapomněl. Režie a performer: Jeries AbuJaber, dramaturgie: Filip Mramor, asistent režie: Lottie Wood, scénografie: Jasmine Molinari, asistent produkce: Veera Peltola, mentor: Marta Ljubková. Premiéra v září 2024.