Před několika lety mi scénograf Marek Cpin v rozhovoru pro Divadelní noviny prozradil, že si v dětství hrál s panenkami. Oba jsme tuto informaci považovali za podstatnou – vzhledem k jeho profesi – a neškodnou, jelikož se pohybujeme v divadelním světě, kde je „nestandardní chování“ tak nějak „normální“.
Většinou si ale muži hráli s auťáky a pistolkami (v dětství i dospělosti), to ví přece každý. Vím to já, ví to i Cpin. A tak se o tom ve většině jiných situacích stále sluší hovořit. To ale neplatí pro ženy – podstatná část holčiček si ve školce opravdu hraje s panenkami či kuchyňkou, to nezpochybňujme, ale v dospělosti se mohou celospolečensky přiznat k tomu, že milovaly také vláčky a svítící meče, lezly po stromech a u babičky na vsi střílely z praku po vrabcích. To je informace, která ženy činí energickými a pozoruhodnými. Muž a obecně známé mužské vlastnosti – síla, nepoddajnost, tvrdost, rozhodnost, neústupnost, bojovnost – jsou totiž v naší společnosti stále dominantní a vzorové. Ovšem ne už neotřesitelně a nezpochybnitelně.
Evropská kultura a společnost se pomalu narovnává alespoň v oblasti genderové ne-rovnosti, mohli bychom si pomyslet, když vidíme rozšiřující se řady feministických textů v médiích, queer literatury, genderově a sociálně angažovaných inscenací, jež dnes najdeme na repertoárech divadel. Jenže s tímto narovnáváním přichází krize mužství. Muži (lépe řečeno bílí chlapáci v produktivním věku) přicházejí o svou nadřazenost. Neví, jak se mají v tomto rovném (někteří používají slovo hyperkorektním) světě chovat – k ženám, mužům i sami k sobě. Nejsou už hlavou rodiny, nejsou už jedinými živiteli a mysliteli.
Krize mužství ovšem není novinkou jednadvacátého století. Historička Élisabeth Badinter v knize XY – o mužské identitě klade první evropskou vlnu zpochybnění mužské výlučnosti již do 17. století. Způsobily ji emancipované a vzdělané ženy (preciózky) debatující o filozofii či umění ve francouzských a anglických aristokratických salónech. Vlastně se dá říci, že se jednalo o první ženské hnutí, které ovlivnilo společnost. Dalo například zásadní podnět k založení prvního národního divadla Comédie-Française a díky kritice absolutismu přispělo k pádu monarchie.
Ale zpět ke krizi mužství – jak souvisí s aktivitou těchto inteligentních a výřečných dam? Jednak začaly mít ženy opravdu společenský vliv, a pak se muži chtěli těmto dámám podobat a převzali jejich módu – dlouhé paruky, pera, mušky, parfémy, rtěnky. Chovali se galantně a jemně. Ženám připisované hodnoty se dostaly do popředí. Tomu učinila přítrž až Velká francouzská revoluce. Ženám byla zakázána jakákoli jiná činnost než plnění role matky a hospodyně, jak píše Badinter. Tento mužsko-ženský dualismus přetrval skoro sto let, než přišla další společenská změna a nová krize maskulinity.
Zdá se tedy, že cestou ven je nevnímat muže a ženy jako protiklady. Nemyslet tolik na pohlaví. Vytlačit z myslí bipolaritu. Je potřeba oslavovat jedinečnost každého člověka. Nebát se jinakosti. Maskulinita a feminita mohou být krajními body úsečky, ale cesta každého z nás je možná tam i zpět, dokonce je dovoleno se usídlit přesně uprostřed. Naše povahy, vlastnosti, činnosti, styly oblékání i prezentování nejsou mužské a ženské, dobré a špatné, zženštilé a zmužštilé. Všem je dovoleno si hrát s panenkami, plakat na zápase Sparta-Slávie, jíst makronky, kouřit dýmky, řídit traktory, plést kulichy, vařit doma i v michelinské restauraci. (Jen to střílení po vrabcích se už netoleruje ani u dětí.)
P.S. Pro jistotu ještě napíšu, že v tomto čísle Díla rozhodně nevystupujeme proti MUŽŮM, ale mírumilovně brojíme proti stereotypně chápanému vzoru bílého, heterosexuálního, silného muže středního věku v roli jediného možného vůdce. A láskyplně upozorňujeme, že maskulinita má mnoho podob, stejně jako lidství.
Ve čtvrtém čísle s tématem MUŽ čtěte rozhovor s básníkem, překladatelem a performerem Ondřejem Maclem, který vedl Jan Motal. Sociologický kontext napsala Iva Šmídová a reflexi divadelních inscenací, které ukazují kultovní dramatické hrdiny v současném světle, Veronika Boušová. Adéla Bílková reflektovala knihu Vzdálení otcové od Mariny Jarre. Proměnami mužských a ženských rolí ve španělském urban flamencu se zabýval Tomáš Herzán a pokračování ankety o ženském a mužském těle v umění připravila Lenka Dombrovská. Přinášíme také hru Ondřeje Novotného a básně Dominika Melichara a Ondřeje Macla.