
Odpovídá Vojtěch Franců, herec, autor, člen souboru Geisslers Hofcomoedianten a student herectví na DAMU. Je čerstvým držitelem Ceny divadelní kritiky v kategorii Talent roku.
V tvorbě pracujete se svou nahotou. Co všechno může nahé tělo říci?
Musím se přiznat, že mě až překvapilo, jak moc s nahotou opravdu pracuji (nejvíce asi v inscenaci Simply Simplicius aneb Svatá prostoto v režii Petra Haška) a kolik toho prostřednictvím nahého těla chtějí režiséři říci a snad i říkají. Samozřejmě jsem se ale neviděl, i když se koukám před představením na záznam, abych si „zopakoval text“, tak určité pasáže přeskakuji.
Myslím, že nahé tělo přestávám chápat jako něco, co by mělo být provokativní a má za cíl primárně šokovat. Vnímám to tak z pozice herce i diváka. A stejně jako se postupem času a s každým zhlédnutým představením přiostřuje vkus, domnívám se, že se i otupují hrany cudnosti tím více, čím dále se jde za hranice konvencí a komfortu. Vzhledem k tomu, že mě na jevišti baví experimentovat a jako divák se často rád dívám na díla, která z komfortních zón vystupují, myslím, že se dá tělem – potažmo i nahým tělem – říci úplně cokoliv, co budou tvůrci chtít. I krásná atletická postava může být zdrojem smíchu a tělo, které by nemuselo být považováno za konvenčně krásné, může být v kontextu daného představení vnímáno jako ideál krásy. Ale to je možná víc kouzlo divadla než nahoty!
Lze chápat nahotu jako kostým?
Určitě! A navíc se vám dost pravděpodobně nezasekne zip a vždycky to jde vyprat.
Je možné se dívat na cizí nahé tělo bezpříznakově, nebo v něm je vždy trocha erotiky, sexuality?
To je zapeklitá otázka. A bojím se odpovídat, že to záleží na divákovi. Když se nad tím zamyslím, mám pocit, že dost záleží na tom, v jaké situaci nebo za jakých okolností se zmíněné nahé tělo objeví. Když se podívám s trochou odstupu na inscenace, ve kterých teď hraju některou z postav, které nahota slouží jako vyjadřovací prostředek, nenapadá mě žádná, kde by bylo záměrem, aby to bylo „bezpříznakové“. Zároveň si nedovedu představit, že by tyto mé role mohly vzbuzovat dojem erotiky. V některých inscenacích spíše naopak.
Zároveň si vybavuji inscenace, kde se s nahotou pracovalo tak „automaticky“ a samozřejmě, že po chvíli sledování představení opadla i zbývající divácká cudnost a na nahotu snad všichni v hledišti přistoupili jako na prostý vyjadřovací prostředek. A potom bylo naopak šokující, když někdo na scénu dorazil v holínkách a pláštěnce. Šokující, ne erotické!
Značí podle vás ženská a mužská nahota v umění něco jiného?
Čistě historicky jsou si podle mě obě těla rovna v tom, jak byla jejich obnaženost různě využívaná a chápána. Často se s ní pojila také určitá symbolika. Dnes je ženská nahota v umění více exponovaná a možná už není tolik šokující. Ale třeba v antice? Tam to bylo jiné – mnoho řeckých a římských sochařů si vychutnávalo každý záhyb mužského atletického těla, které bylo často v kompletní nahotě bráno jako ideál krásy. Později byla ženská nahota vnímána jako něco naprosto nepatřičného a hříšného a v uměleckých dílech středověku sice můžeme vidět polonahého Krista na kříži, ovšem ženské oblečení té doby připomíná spíš dnešní oděv v islámských zemích. Nahý Kristus či další obnažení světci byli běžnou součástí církevních staveb, zatímco nahá žena se ve výtvarném umění začala bez ostychu zobrazovat až s příchodem renesance.
Určitě ale lze najít v současné evropské kultuře jisté obecné „symbolické“ významy, často dost stereotypní. Nahá svalnatá mužská postava primárně neasociuje slabost a ženské tělo více svádí k objektifikaci. Ale takhle banálně podle mě moc tvůrců neuvažuje – nebo chodím do divadel, kde se s tím nesetkávám. Myslím, že dnes více záleží na kontextu daného uměleckého díla a mužská i ženská nahota může být něco naprosto běžného i šokujícího zároveň. Vzhledem k tomu, že „dogma“, které třeba dříve určovala katolická církev, dnes nahradily „trendy“, je vnímání nahoty v umění mnohem více individualizované a vyvíjí se docela rychle. Záleží především na fantazii tvůrců a diváka.
Používáte ve své tvorbě termíny jako ženské umění, ženské otázky, mužské umění, mužská témata?
Stejně tak jako se pokouším v soukromém životě nerozlišovat mužské a ženské domácí práce, nemám pocit, že bych rozlišoval umění na základě pohlaví. Zároveň ale musím přiznat, že je spousta témat, která ženy pálí více než muže. Často to jsou témata politická nebo sociální a mám radost, když se o nich na divadle mluví – protože spatřuji naději, že se jednou podaří je vyřešit. Nutno ale dodat, že konkrétně tato témata a tyto problémy se týkají zrovna tak mužů jako žen.
Snímek pochází z inscenace Simply Simplicius aneb Svatá prostoto, FOTO archiv Geisslers Hofcomoedianten.