Nela H. Kornetová, performerka, choreografka, režisérka a pedagožka; působí především v Norsku a Česku a je uměleckou vedoucí mezinárodní skupiny T.I.T.S.
V performancích pracujete se svým tělem a nahotou. Co všechno může nahé ženské tělo říci?
Mnohé. Je to materiál, se kterým pracujete. Záleží na tématu, kontextu a vašich cílech. Nicméně, je třeba si uvědomit, že také už reprezentujete nějakou historii a lidé budou do obrazu vašeho těla vkládat své předobrazy, klišé, předsudky, myšlenky, touhy. Vy s nimi můžete pracovat, jít s nimi, proti nim, nebo je přepracovat a překroutit k obrazu svému.
Lze chápat nahotu jako kostým?
Stoprocentně ano. Je to výrazový či estetický prostředek. Materiál. A je na vás, jak osobní, či neosobní, tento kostým může být.
Je možné se dívat na cizí nahé tělo bezpříznakově, nebo v něm je vždy trocha erotiky, sexuality?
Podle mě se nejde dívat na žádného člověka, ať už oblečeného, či neoblečeného, bezpříznakově. Takhle bohužel lidstvo – naše mysl a naše vzájemné pozorování se – funguje.
Značí podle vás ženská a mužská nahota v umění něco jiného?
Záleží na kontextu. Historicky (míněno až dodnes) stoprocentně představují odlišné metafory. Nicméně dovedu si představit, že se například vyskytnou kontexty, kdy se smyjí rozdíly, a prostě budou představovat a reprezentovat jedno a totéž. Jako například v performanci 7 Pleasures od dánské choreografky a tanečnice Mette Ingvartsen, kdy se pro mě rozdíly pohlaví, rasy, sexuality v množství nahých těl zcela rozplynuly a vnímala jsem nakonec performery jako jednu lidskou masu. Nicméně je určitě spousta diváků, co se nepřenesou přes genitálie, a to je škoda.
Používáte ve své tvorbě slova jako feminismus, ženské umění, ženské otázky?
Slovo feminismus jsem pravděpodobně použila, ženské umění a otázky v mém slovníku chybí. Asi jsem takhle mohla být nálepkována zvenčí, nicméně já se nesnažím tvořit jen „ženské umění“ a neřeším jen „ženské otázky“, ať už to znamená cokoliv. Feminismus je v mém umění přítomen tím, že na scénu přivádím silné, nekonformní ženy, položeny, neženy, muženy… A věřím v lepší svět, kde jsou si všichni lidé rovni. Snažím se takový svět na scéně reprezentovat. Navíc nevěřím na dichotomii ženy versus muži, obě kategorie se překrývají, doplňují a tvoří nové, vzrušující, nekonečné množství příchutí lidství.
Foto Kamil Košun.