Podle průzkumu OSN tvoří současnou populaci přibližně devětačtyřicet procent žen. Zůstaneme-li v Evropě, jsou to ženy, které žijí v době hojnosti a mají rozličné profesní možnosti i nadbytky vjemů, což je ovšem značně nalomené politickými roztržkami a blízkými válečnými konflikty. Většina těchto žen se nachází v produktivním věku, čas investují do vzdělávání, kariérního růstu, seberealizace v nejrůznějších odvětvích a naplňování rozmanitých sociálních rolí. Jedna, která společně s biologickými hodinami odtikává kdesi v pozadí jejich mysli, je ovšem realizována stále méně. Průměrný věk žen při narození prvního dítěte se zvedá, porodnost klesá a palčivě diskutovanou otázkou zůstává: Proč? Proč je z mateřství prokletí, a ne radost? Odpovědi na tuto otázku se pokouší nastínit současní divadelní tvůrci z různých koutů Evropy.
V prvním díle se zastavíme u dvou zahraničních produkcí, které byly v Česku uvedeny v rámci posledního ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka a Festivalu Pražské křižovatky.

FOTO Matthias Horn
Milfka, nebo outsiderka?
Každá mince má dvě strany, včetně té mateřské, o čemž ví své talentovaná herečka Claude De Demo, která s režisérkou Jorinde Dröse vytvořila monodrama v Berliner Ensemble. Ve one-woman show #Motherfuckinghood odkrývá dokonalou instagramovou „milf“ fasádu i odvrácenou stranu mateřství v podobě kruhů pod očima a poblinkaných svršků. Takto stereotypizovaný pohled ovšem představuje jen známou špičku ledovce a tvůrkyně míří hlouběji.
De Demo začíná svou hereckou show s humorem. Strhanou matku s rozčepýřenými vlasy a dlouhým over-size trikem vmžiku promění brilantním střihem na šmrncovní maminu – záměrně představuje „postavy“ ve vyhrocené nadsázce, v níž vyniká její cit pro pointování komediálních situací a hra se slovem. S postupně se rozkrývajícími palčivějšími sférami mateřství se i De Demo přesouvá k civilnějšímu a citlivějšímu projevu. Vše, co předtím bylo proneseno s humorem, nabývá vážnějších odstínů, kterými performerka pozvolna a umně zvýrazňuje křehkost a zranitelnost ženy v roli matky. Formou soutěžního kvízu odhaluje aktérka termíny jako gener-pay-gap, mental load či underperformance a skrz statistické údaje poukazuje na to, že s nedostačující podporou matek se rodičovství zkrátka nevyplácí. Na paškál přichází také téma genderové rovnosti, z níž žena i dnes vychází poražená. Nepomíjí ani zmínit, že kromě nevděčné finanční stránky, často necitlivého zacházení ze strany lékařů, společenských tlaků a předsudků, vlivu fyzických a psychických změn, se žena také a především (ne)dobrovolně izoluje od dění, aby se mohla věnovat péči o dítě.
Nejde však pouze o perspektivu jedné frustrované matky, inscenace je obohacena o osobní texty tří autorek: Antonie Baum – novinářky německého časopisu Die Zeit, v němž se věnuje feministickým tématům, především ve sloupcích Mein Leben als Frau (Můj život jako žena), Mareiky Fallwickl – rakouské spisovatelky věnující se feministickým a genderovým otázkám a Emilie Roig – politoložky, spisovatelky a bojovnice za sociální spravedlnost. Trojice dokresluje frustraci z náročnosti mateřství v některých z výše zmíněných bodů. Nejvýrazněji pak vyniká téma výchovy, která v rychle se měnící společnosti nese spoustu příkoří, obzvlášť jde-li o matky samoživitelky. Jedna z nejzásadnějších otázek, kterou si performerka klade, je, jak dobře vychovat dítě, aby ho společnost kvůli jeho citlivosti či dobrosrdečnosti neušlapala. Mít dítě je požehnání, ale proces mateřství vyžaduje superhrdinskou odolnost, díky níž lze všechny překážky pro lásku k potomkovi překonat.
Situace dnešních matek se však v očích tvůrců pozvolna zlepšuje. Být matkou v uspěchané době 21. století se sice stále považuje za náročnou disciplínou, ale společnost činí vstřícné kroky, aby měly ženy prostor se seberealizovat a věnovat se vlastním koníčkům – ať už jde o osvojení si nového jazyka, sport či třeba péči o duševní zdraví.

FOTO Michiel Devijver
Odvrácená strana mateřské lásky
Téma opuštění, ať už z důvodů politických, náboženských, rasových, partnerských či v případě antických bájí i osudových, je hnacím motorem mnoha silných příběhů. Mimo jiné hraje klíčovou roli i v Euripidově Médeie, v níž se snaha odloučit matku od vlastních dětí stane katalyzátorem neodvratné tragédie. Krutost původního díla inspirovala i švýcarského tvůrce Mila Raua, který propletl Médeiin příběh se skutečnou událostí, kdy belgická matka Genevieve Lhermitte (v inscenaci reprezentovaná postavou jménem Amandine Moreau) v roce 2007 připravila o život svých pět dětí.
Nizozemská inscenace Medea’s Children konfrontuje idealizovanou představu milující a obětavé matky se situací plné nežádoucích událostí a vlivů – ztráta partnera, společenská izolovanost – znemožňující roli naplňovat. Kam až tento kolos nepřízně osudu může vygradovat, zkoumá Rau prvky blížícími se investigativní novinařině. Prostřednictvím vykonstruovaných rozhovorů bezejmenného novináře (v podání herce Petera Seynaeveho), vedených s postavami inspirovanými skutečnými předobrazy matky, otce a partnera hlavní „hrdinky“, rozkrývá příčiny a důvody vedoucí k rozpadu mateřské osobnosti.
Antické drama zasazené do současného kontextu odkrývá také celospolečenské problémy – například selhání institucí či absence podpory blízkého okolí v těžkých situacích, v nichž pramení pozvolný rozklad psychiky Amandine Moreau, Rauovy Médeiy. Svět (anti)hrdinky se jí rozsypává pod rukama, ztrácí nad ním kontrolu. Vraždu svých dětí lze proto interpretovat jako symbolické „ochranitelské“ gesto, poslední akt vlastní vůle, kterým pod vlivem mateřské lásky „vymaňuje“ děti ze systému, který ji zklamal a v budoucnu uvrhl do neštěstí i je.
Síla inscenace ovšem netkví pouze v depresivním obsahu, ale úzce souvisí i s formou. Zatímco v představeních antických her se vyobrazování násilí odehrávalo mimo jeviště, Rau se rozhodl inscenovat s prvky naturalismu a k ohledávání odvrácené strany mateřské lásky využil kontroverzní, avšak silně emočně působivý způsob – ke ztvárnění příběhu využil dětské herce. (Tuto metodu jsme mohli vidět například již v jeho inscenaci Five Easy Pieces, která pojednávala o belgickém pedofilovi a vrahovi Marca Dutrouxe, roku 2018 v rámci Festivalu AKCENT a Pražského divadelního festivalu německého jazyka.) Děti ve věku od 7 do zhruba 14 let hrály role jednotlivých postav ze života Amandine, ale i z Médeina příběhu, který posloužil jako paralela poukazující na podobnosti životních peripetií obou matek. Mladí aktéři nám v pozvolna se propojujících střípcích příběhů odkrývají motivy obou žen, aby v závěrečném živém přenosu jedna z dívek ztvárnila vraždy všech pěti dětí, čímž se završil předurčený osud zoufalé matky.
Není to také poprvé, co Milo Rau využívá filmové projekce (dříve například v inscenaci Orestes in Mosul z roku 2019). V případě Medea’s Children využívá Rau propojení divadelního a filmového jazyka – na plátno v zadním plánu je promítán obraz z kamery, kterou Peter Seynaeve zachycuje dění, či například předtočené záběry úryvků z Médeiy, které s dospělými herci natočil v exteriéru. Zatímco divadelní pohled na jeviště působí vzdáleně a kvůli odstupu jeviště s hledištěm až odosobněně, filmová perspektiva díky možnosti zachytit detaily umožňuje publiku mnohem osobnější a znepokojivější pohled na situaci.
Propojením skutečného příběhu s antickou tragédií v Medea’s Children Milo Rau poukázal a podrobil analýze archetypální podobnost, v níž žena-matka opuštěná partnerem stojí sama proti světu a jejíž zoufalství vyvrcholí aktem násilí. Claude De Demo a Jorinde Dröse se v #Motherfuckinghood s takto extrémním závěrem neztotožňují, avšak také vychází z reálného základu – příběhů žen, ke kterým se v mnoha směrech společnost otočila zády. Není v ní zpracován lineární příběh, ale v esejistické formě spojuje současné všednodenní pohledy na problematiku mateřství. Matky v obou inscenacích (ač v #Motherfuckinghood značně optimističtěji) hledají oporu ve společnosti, která jen velmi zvolna aplikuje nástroje, jež by mohly dnešním matkám poskytnout dostatečnou péči, aby se už neobjevila žádná další Médeia.
Berliner Ensmble – Claude De Demo a Jorinde Dröse: #Motherfuckinghood. Režie Jorinde Dröse, dramaturgie Karolin Trachte, výprava Julia Hansen, hudba Jörg Kleemann, hraje Claude De Demo. Premiéra 1. února 2024. Uvedeno 16. a 17. listopadu 2024 v rámci PDFNJ v divadle Komedie.
NTGent – Milo Rau: Medea’s Children. Koncept a režie Milo Rau, dramaturgie Kaatje De Geest, scénografie ruimtevaarders (Karolien De Schepper, Christophe Engels), kostýmy Jo De Visscher, světelný design Dennis Diels, video design Moritz von Dungern. hrají Peter Seynaeve/Lien Wildemeersch, Anna Matthys/Juliette Debackere, Emma Van de Casteele/Ella Brennan, Jade Versluys/Bernice Van Walleghem, Gabriël El Houari/Aiko Benaouisse, Sanne De Waele/Helena Van de Casteele, Vik Neirinck/Elias Maes. Premiéra 31. května 2024. Uvedeno 9. a 10. listopadu 2024 v rámci Pražských křižovatek na Nové scéně ND.
Druhý díl, pojednávající o českých inscenacích, čtěte ZDE.