U nás téměř neznámý radikální teolog Theodore W. Jennings (1942–2020) se ve věřící LGBTQ+ komunitě ve Spojených státech amerických stal legendou. Jako metodista kladl důraz především na četbu Písma, jejíž podoba českému čtenáři zvyklému spíše na doslovnější výklad může připadat minimálně netradiční, ne-li kreativní. Je ale založená na pozornosti k původnímu kulturnímu a historickému kontextu a dobré znalosti současných radikálních výkladů Nového zákona (jmenujme třeba Jacquesa Derridu, na kterého navazuje, nebo kupř. Alaina Badioua, jehož kniha o svatém Pavlovi byla přeložena také do češtiny). A jeho hlasu naslouchali nejen v domovských Spojených státech, ale i Latinské Americe, Africe či Asii, kde přednášel.
Jennings si získal zájem i neteologické veřejnosti svou podporou gayů a leseb. Na své domovské škole, v Chicagském teologickém semináři, založil program gay studies, z něhož se stalo Centrum pro náboženská studia LGBTQ+. Veřejně vystupoval proti homofobii. V jednom ze svých projevů prohlásil: „Homofobie není osobní názor. Homofobie není kulturní tradice. Homofobie není náboženské učení. Homofobie je vražda. Je to otázka života a smrti.“ Křesťanství pro něj nebylo nástrojem „institucionální tyranie“, ale cestou pro uznání důstojnosti a přijetí každé bytosti.
Tato aktivita nebyla jen výrazem Jenningsova osobního postoje, ale i důsledné badatelské práce v teologii sexuality. Už od sedmdesátých let byl jedním z představitelů křesťanského myšlení, kteří se výrazně stavěli proti dualismu těla a ducha a moralismu. Problémem podle něj není lidská sexualita v jejích mnoha valérech, ale institucionalizace sexuality (která tuto rozmanitost reglementuje do zkostnatělé „morálky“): „Některé prvky křesťanské tradice poukazují na sexualitu jako na jádro našeho lidství. Naše sexualita nám připomíná, že potřebujeme druhého, že naše existence nikdy není existencí autonomní, ale vztahovou. Svou sexualitou si také připomínáme, že charakter naší existence je v ohrožení – že tím, že jsme ve vztahu k druhému, se neustále redukujeme k obrazu své touhy.“ (Napsal ve svém článku Teologické perspektivy sexuality v roce 1979.)
Jennings se věnoval queer komunitě, ale i problematice prostituce nebo pornografie bez předsudků, s otevřeností a úsilím navrátit lidskému tělu a sexualitě v křesťanství důstojnost a význam. Dokladem toho je jeho poslední kniha Etika queer sexu. Logicky si tím získal mnoho nepřátel, kteří ho neváhali označit za „heretika“ – což nic nemění na tom, že jeho homoerotické čtení Bible (např. v knize Muž, jehož miloval Ježíš) si získalo velký vliv. Dnes už lze nalézt rozsáhlou teologickou literaturu, která ukazuje, že používat Bibli jako „kladivo na homosexuály“ devastuje bohatství významů, které jsou v křesťanské – či dokonce biblické – antropologii uložené.
Kniha Spravedlnost mimo zákon není klasická monografie, ale spíše komentář, výzva ke společné četbě Listu Římanům. Tím se (vědomě) zařazuje do tradice sahající přes Karla Bartha, Martina Luthera až ke sv. Augustinovi. Čím se ale od těchto svých předchůdců Jennings liší je výrazně politické rozumění jednomu z nejslavnějších novozákonních textů. Toto čtení je založené na vcelku logickém, leč opomíjeném předpokladu, že Pavel z Tarsu nepsal teologický, filosofický či dogmatický traktát, ale dopis specifickým čtenářům – elitám říšské metropole. Jennings analyzuje narážky a souvislosti obrazů, které v listu Pavel používá, a dokládá, že ve skutečnosti jde o ostrý dobový politický manifest: „Pavel předkládá radikální promýšlení politiky tím, že trvá na kontrastu spravedlnosti a zákona. Zatímco souhlasí s tradicí politického myšlení, že její základní problém má co do činění se spravedlností, Pavel se od této tradice odchyluje tím, že nabízí fundamentální kritiku předpokladu, že spravedlnosti lze dosáhnout právním uspořádáním společnosti.“
Jennings čte List Římanům jako fundamentální kritiku římské říše, jako kritiku židovského právního systému, jako radikální výzvu k tomu opustit iluzi, že může existovat nějaké státní (či vůbec lidské) řízení, které zajistí spravedlnost a morálku. Pavel se podle něj staví do pozice „posledního z posledních“, aby solidarizoval se sociálně vyloučenými. Spravedlnost, kterou přichází hlásat, je totiž radikální kritikou moci, hierarchie, státu a institucí.
Co je ona „spravedlnost psanců“ či „spravedlnost mimo zákon“? Je to důsledek smrti Ježíše Krista. Zatímco člověk vytváří zákony, pravidla a normy, aby trestal jejich porušování, promítá si do svého „Boha“ tento svůj způsob prosazování dobra a vidí v něm zamračeného a přísného soudce, Kristus přichází k těm, kteří stojí mimo zákon, miluje je a nakonec je za to zákonem odsouzen. Avšak křesťané věří, že po své smrti byl vzkříšen. Ne proto, že byl dokonalý a zasloužil si to, ale protože byl Bohem, jenž se stal člověkem, prožil lidský život i s jeho utrpením a byl i lidským zákonem odsouzen. Lidské normy ve jménu spravedlnosti lidi vylučují, nemohou jí proto dosáhnout. To může jen bezpodmínečné přijetí, božská láska ke každé bytosti. Spravedlivý člověk není ten, který dodržuje pravidla hry, ale jenž je vytrvalým kritikem moci a stojí na straně psanců. Mezi něž i dodnes patří lidé s odlišnou sexuální identitou.
Není to jen plytká útěcha, ale apel. Opustit legalistické čtení Nového zákona, které nás (mylně) vede k představě, že je to jakýsi zákoník obsahující pravidla, jimiž se má řídit společnost. Právě naopak! V Jenningsově výkladu Pavel není dogmatikem, ale živým současníkem problémů své doby, který místo univerzálních filosofických pravd hovoří ke svým soudruhům, aby jimi pohnul k radikální politické akci. Věnuje se tedy špinavé práci na ulici, promlouvá k člověku v jeho konkrétní situaci, je buřičem ne ve jménu nějaké politické moci, ale boží spravedlnosti, jejímž konkrétním projevem je bezpodmínečné přijetí každého.
Jenningsova kniha je pozoruhodná pro českého čtenáře nejen v tom, že narušuje naše běžné vnímání křesťanství jako instituce strážící „tradiční“ (často jen pár století) hodnoty. Je ale i odlišná od intelektualizovaného křesťanství, které se stalo součástí étosu českého divadla. Česká filosofie (navazující již na „odnáboženštění“ křesťanství T. G. Masarykem) v díle autorů, jako je Ladislav Hejdánek, proměnila křesťanství v depolitizovanou etiku, v duchovní mudrování. Jenningsovo pojetí víry je aktivní, do života zapojené, transformující. A odpovídá teologickým proudům, které se i dnes prosazují mezi (spíše mladšími) českými křesťany – jak dokládá např. nedávno vydaná Parabible Alexandra Fleka, která je dostupná i jako podcast Českého rozhlasu, a lze ji rozhodně doporučit. Snad i proto může být pro českého čtenáře, uvyklého spíše na filosofování o víře, Jenningsova kniha tak pohlcující – opouští abstrakci a navrací křesťanství do úst „psancům“, jejichž spravedlnost buší na vrata. Takové křesťanství opouští knihovny a katedry a splývá s životem. Věčná to touha reformátorů!
Theodore W. Jennings Jr., Outlaw Justice: The Messianic Politics of Paul. Stanford University Press 2013.
Nejen o Theodoru W. Jenningsovi, ale i jiných radikálních teolozích zabývajících se spravedlností, tělesností, rovností a svobodou píšu ve své nové knize Radikální teologie, kterou v roce 2024 vydalo nakladatelství Herrmann & synové. Více o knize na webu nakladatelství.