Pobavila mě totiž výzva z časopisu Dílo, která byla formulovaná v duchu: „ve veřejném prostoru se gender ve vztahu k ženám skloňuje neustále, a to i v umění, ale mezi umělci chybí jakákoliv konceptuální základna, jak pojímat tuto problematiku. Ač mužů a stárnoucích mužů jsou české umělecké instituce plné“.
Přesně tak, nejde o to, že by muži v umění nebyli, ale nejsou jako muži tematizovaní. Souvisí to s androcentrickým pohledem na svět ve společnosti obecněji, kdy se mužský úhel pohledu dlouho bral za neutrální normu s odkazem na zdánlivou nepříznakovost mužské perspektivy. Maskulinita není reflektována, kriticky nahlížena. Není tematizovaná ani její pestrost, pluralita a proměnlivost.
Stejně jako není diskutován v jiných sférách mezilidských vztahů a fungování společenských institucí i norem. Dnes už jde o onoho slona v salónu (elephant in the room) – problém, o kterém se ví, ale nikdo o něm nechce mluvit nahlas. Stačí přitom pootočit perspektivu „skloňování genderu v umění ve vztahu k ženám“ a vzpomenout třeba aktivity newyorského hnutí Guerrilla Girls už z poloviny 80. let 20. století, abychom onoho slona v salónu uviděli. Navzdory názvu uskupení tematizovalo primárně dominantní mužskou perspektivu.
Muže a mužství zkoumám od 90. let minulého století a jakkoli sama nebádám ve sféře umění, ono mlčení k mužskému genderu je symptomatické pro genderovou nerovnost. Ti druzí, ty druhé, to druhé pohlaví se musí poměrně důrazně a nahlas ozývat ze své znevýhodněné pozice, aby se jim dostalo hlasu. Muži ve funkcích a se zvučně skloňovanými jmény jim mohou blahosklonně naslouchat či jim dát prostor; a také nemusejí. Staří bělovlasí muži – zjednodušeně – mají pozice, zdroje, moc i možnost volby. Takzvaný kánon v umění se reprodukuje a udržuje z těchto pozic. Nejde přitom jen o gender, řezů nerovnostmi se nabízí vícero. Jinakost a rozmanitost stojí oproti normalizované, často předsudečné či stereotypní praxi.
V krátkém textu je nemožné pokrýt komplexitu perspektiv, kudy debatu o mužství v umění vést. Každopádně slonové v salónu nejsou jedinými muži na scéně – a to je jedna z důležitých poznámek k reflexi. Vztahy uvnitř všech mužství, stejně jako mužství k ženství, nejsou jednoduše černobílé, navždy dané, neměnné. Studie ukazují také podřízená, marginalizovaná mužství vedle těch komplicitních – se spoluúčastí na hegemonní praxi udržující onu nerovnost. Maskulinita není ani jakýmsi věčným monolitem – od narození až do smrti, mezigeneračně, či od Aše k Jablůnkovu (nebo od Aljašky po Austrálii). Genderové vztahy nestojí ani na vlastnostech jedinců a udržovány nejsou jen každodenní interakcí mezi nimi. Gender je vepsaný do očekávané společenské dělby práce (neplacené biologické reprodukce a placené materiální produkce) promítnuté do struktury trhu práce i fungování rodin. A genderované jsou i hodnoty, na kterých stojí naše porozumění světu: racionalita – emocionalita, aktivita – pasivita či univerzálnost a partikularita. Opět mají jasnou hierarchii, genderovou osu.
Neviditelný mužský řád
Jako socioložka vidím tyto vztahy propsané do fungování institucí a organizací samozřejmě i ve sféře umění. Ale jakkoliv mají velkou setrvačnost a četné (nejen mužské) obhájce, i ony se drolí. Žena tak dlouho stála jako múza či bezejmenný předmět tvorby proti mužskému autoritativnímu vědění určujícímu, co umění je, či není. V nejrůznějších komisích, institucích uměleckých radách, orgánech, které rozdělují finance, zatím zůstávají často muži mezi svými. Jde o pověstný pánský klub, kterým se (nerovný) řád reprodukuje. Zároveň ráda vyzdvihnu fakt, že je to právě umění, které ve společnosti velmi často zafunguje jako příležitost nastavit zrcadlo, jako rozbuška pro rozvíření provokativních témat. Leckdy provokativně zviditelní queer či nebinární přístupy či absurdnost zdánlivé binarity udržující neviditelný mužský řád.
Ale zpět ještě k mužům (nejen) v umění. Výzkumy zároveň poukazují na to, že zkušenost moci, dominantního společenského postavení, se nutně nepromítá do osobní zkušenosti mužů jako nějaká uspokojující praxe. Muži mohou zakoušet znejistění, ohrožení, konfliktní očekávání, násilí – tak jako kdokoliv jiný. Jde o paradox, který ale nesnímá odpovědnost z těch, kdo mají více zdrojů, autority a možností věci měnit.
Změny genderových vztahů, v nichž (plurální) mužství tvoří klíčovou perspektivu, nejdou uskutečnit bez posunu v individuálním každodenním jednání, ale jak popisuji výše, zejména ne bez proměny v pojetí genderové dělby práce a symbolického řádu – hodnot, v jakých přemýšlíme o světě, ve kterém žijeme. Tedy ne bez reflexe mužské nadvlády. Pokud bych mohla nabídnout nějakou inspiraci z žité feministické praxe a dlouholetého výzkumu v oblasti kritických mužských studií, je fajn na těchto změnách pracovat s citlivostí a péčí o všechny zúčastněné. Pojmenujme muže jako muže, ukažme na problémy, které způsobují, i na ty, které zakoušejí. Přestaňme udržovat slony v salónech.