Mám v živě paměti zděšení, které provázelo v českém uměleckém prostředí zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem v roce 2016. Bylo podobně neadekvátní radosti, která zachvátila liberálně smýšlející intelektuály v předchozích dvou volebních obdobích, kdy v Bílém domě seděl Barack Obama (a jehož vláda rozhodně nebyla tak revoluční, jak se jevilo). Že se do nejvyšší ústavní funkce v USA dostane producent a moderátor reality show The Apprentice, který byl dvakrát nominovaný na Emmy, známý svým poněkud primitivním a tvrdým přístupem k lidem a k jazyku, nečekali tehdy ani čeští politologové.
Myslím ale, že tato neschopnost předvídat, která se opět v jisté míře opakuje, souvisí především s redukcí společenských pohybů a komplexních vztahů na jednoduchou představu o tom, že západními státy hýbe vlna „populismu“ čili ohlupování lidí, kteří jsou „nevzdělaní“, pocházejí z řad „neúspěšných“ a „deprivovaných“ či nižších tříd. Stále se tak reprodukuje omyl psychologizování sociálních podmínek a jejich překládání do nedostatku vkusu, vzdělání a náchylnosti k autoritářským osobnostem.
Nemyslím si, že bychom žili ve světě, který je více zkažený než v minulosti. Nezapomeňme, že i v heroické době levice, na konci šedesátých let minulého století, kdy Amerikou hýbalo protiválečné hnutí, boj za lidská práva a hippies, nevyhrál volby progresivní kandidát, ale muž tvrdého výrazu a ruky Richard Nixon. Jak v roce 1994 uvedl pro časopis Harper’s Magazine jeden z jeho poradců John Erlichman, Nixonova úspěšná kampaň byla založena na potření dvou nepřátel: „protiválečné levice a černých lidí“. Záměrně podporovali obraz levicových aktivistů jako uživatelů marihuany a Afroameričanů jako závislých na heroinu a s pomocí morální paniky kolem drog dokázali přesvědčit většinu voličů, že je zcela legitimní zatýkat aktivisty, rozhánět jejich setkání a dělat razie v jejich domovech. Jestliže dokázala taková strategie uspět v období, kdy byla v USA levice a umělecký aktivismus na svém vrcholu, není třeba se potom divit, že Trump vítězí dnes, kdy žádné výrazně mezinárodní lidskoprávní hnutí ve veřejném prostoru nepůsobí.
V posledním čísle amerického levicového časopisu Jacobin David Broder, mimo jiné odborník na italský fašismus, vysvětluje, že síla trumpismu nepramení z toho, že by se nižší vrstvy a dělníci odvrátili od levice, jakkoliv se nás o tom pravicoví lídři snaží přesvědčit. Spíše se sešly dvě okolnosti: na jedné straně už s koncem průmyslové doby a nástupem ekonomiky služeb zmizela silná dělnická třída s jednotným vědomím, na straně druhé levice není schopná artikulovat identitu deklasovaných. To bylo patrné i v kampani Kamaly Harris, která nepůsobila přesvědčivě – opakovala jen obehranou nálož liberálních hesel spojených s útoky na Trumpa. Jenže vzpoura, která dlí v hloubce Trumpova, ale i Babišová elektorátu, a doutná mezi těmi, kteří k volbám vůbec nechodí, je založena na odporu k celému společensko-ekonomickému systému.
„Je zcela správné říci, že třída není individuálně držená vlastnost nebo identita, ale společenský vztah vykořisťování,“ píše Broder. To znamená, že ve společenském systému, v němž jsou hodnoty a ideály lidskoprávních hnutí korumpovány deregulací, finančnictvím a militarismem (který se nevyhnul ani Baracku Obamovi, jenž se těmito hodnotami zaštiťoval), nelze bojovat s trumpismem tím, že budeme ještě posilovat neporozumění sociální realitě výkřiky o „fašistech“, „dezolátech“ nebo dokonce – „idiotech“. Musíme opustit morální a politické kýče a vrátit se ke společenské analýze, a to i v umění. Jinak si ani neuvědomíme, že jako tvůrci stále jen hovoříme za ty, kteří drží v rukou moc.
Pojí se mi to s mým posledním divadelním zážitkem – představením Zabít člověka, které jsem viděl ve Studiu Hrdinů. Morální a politický kýč podle textu Michala Hvoreckého a v režii Jana Horáka říkal jediné: Rusko je zemí zla a šílenství, bojte se. Není mi jasné, proč je to potřeba říkat dnes. A už vůbec, jak to má prospět porozumění tomu, co se kolem nás děje. Co více: je to nebezpečné podobně, jako výsměch voličům Trumpa či Babiše. Žádné metafyzické zlo neexistuje. Jen hospodářské a společenské podmínky, které ho plodí. Jak píše izraelská filozofka Anat Matar ve své knize Bída etiky – musíme přestat hovořit o „čistém zlu“, protože dobro a zlo nelze vytrhovat z aktuálních kontextu našeho společensko-ekonomického života. Dobro a zlo jsou propojeny, a „dobří“ lidé mohou být zaslepeni tak, že nakonec přispívají k rozšíření zla…