Jedna moje kolegyně na fakultě sociálních studií prohlásila: „Mluví o tom všichni, až mám pocit, že to nemusím vidět.“ Jednoduchá odpověď: musíte. A to nejen, když se zabýváte společenskými problémy.

Důvodů je hned několik. Série má pozoruhodnou formu, neboť každý z dílů je natočen jako kontinuální záběr bez střihů. Jedná se tedy o kumšt, který hraničí s divadlem – vše je třeba dobře nazkoušet, natrénovat, zafixovat. Způsob snímání se ale podílí i na tísnivé a psychologicky uvěřitelné atmosféře snímku, když následuje protagonisty jednotlivých dílů, nebo když na hranici subjektivního záběru a objektivního pozorování z pohledu „mouchy na zdi“ diváky konfrontuje nejen s jejich vnitřním prožíváním, ale především s tím, co se děje mezi situacemi podstatnými pro dramatické vyprávění. Porušuje se tak základní scenáristická poučka, že když má ve filmu být situace u snídaně, nepopisujeme, jak tam kdo přišel, chystal na stůl a sedal si, ale skočíme rovnou doprostřed děje.
Adolescent nás ale nechává zažívat i ty nejmenší detaily z příjmu delikventa do vazby, byrokratické, vyšetřovací, bezpečnostní. Zároveň je způsob záběrování funkčním prostředkem k observaci prostředí; což působí velmi silný divácký zážitek především ve druhém díle zaměřeném na školu prolezlou šikanou, zoufalstvím a neřádem („Proč to ve školách vždycky tak smrdí? Jako směsice zvratků, kapusty a masturbace.“). Divák se identifikuje pokaždé s někým jiným, zaleze mu pod kůži – a absence střihu mu nedá vydechnout.
Dalším z důvodů, proč minisérii zhlédnout, je téma. Manosféra a její pronikání do prostředí dospívajících je závažný společenský problém, toxická maskulinita propagující predátorství a agresivitu se šíří i u nás. A lidé jako Andrew Tate jsou pokřivenými vzory nejen nevyrovnaným dospělým, ale především sociálně deprivovaným dětem. Na minisérii si cením toho, že manosféra je pouze rámcem pro vyprávění, díky kombinaci odstupu a ztotožnění prostřednictvím všudypřítomného pohledu kamery vyvažuje subjektivní rovinu, v které prožíváme individuální osudy i sociální podmínky, které zločin podmiňují.
Adolescent nemoralizuje, ale analyzuje a krizi maskulinity zasazuje do kontextu nižší střední třídy, která sice dosahuje na jistou životní úroveň, ale perspektivami se blíží americké „bílé chátře“ (white trash), jež se protlouká životem v karavanech, bez budoucnosti a smyslu. Když tedy v jedné z emocionálně nejsilnějších scén otec Jamieho (chlapce, jenž je podezřelý z vraždy spolužačky) prohlásí: „Odpusť synku, měl jsem se víc snažit,“ jako diváci dobře víme, že i kdyby se svému synovi věnoval více, sotva by změnil okolnosti, z nichž šikana, násilí a nenávist mezi dětmi pramení.
Adolescent (Velká Británie, 2025) Námět a scénář: Stephen Graham, Jack Thorne, režie: Philip Barantini, kamera: Matthew Lewis, hrají: Stephen Graham, Owen Cooper, Ashley Waters, Faye Marsay a další. 4 epizody.