Přesněji ani oficiální přidělení významného dne v kalendáři, od letošního roku je totiž dvanáctý říjen Dnem samizdatu. Ten rozdíl v pojmech je však relativně nepodstatný. Jde totiž nejen o projev úcty k neoficiální publikační činnosti za minulého režimu, ale rovněž státního uznání undergroundu, tedy otevřeně protistátní a svobodné kultuře. „Druhé kultuře,“ jak říkal Ivan Magor Jirous, jež na pocty, státní aparát i elity zvysoka kašle.
Samozřejmě, smyslem této novelizace zákona o státních svátcích a významných dnech nemá být uznání skutečnosti, že v každém režimu a v každé společnosti existují paralelní kulturní struktury, jež minimálně nechtějí mít nic společného s hlavním společenským proudem, nebo dokonce jeho hodnotám odporují. A je lhostejné, zda tomu říkáme samizdat nebo DIY, jestli se to tiskne na cyklostylech, přes průklepy, kopírky, nebo se používá magnetofonových nahrávek („magnitizdat“) či jiných elektronických médií. Politici tak chtějí uspokojit hlasy z protikomunistického disentu, které se ohrazují proti nedostatečné podpoře bojovníků proti minulému režimu (viz loňská hladovka Jiřího Gruntoráda a Johna Boka) a podpořit legitimitu své politiky odkazem na moderní české dějiny. Přesněji řečeno: načerpat morální kapitál od těch, kteří svůj život obětovali boji za svobodu.
Už hádka mezi senátem a poslanci o datum významného dne ukazuje, jak mylná taková úvaha je. Vynecháme-li otázku, co přesně spadá pod samizdat, a tiše přijmeme reduktivní pohled, že jde o historicky omezený výsek vydavatelské činnosti třetího odboje a zakázaných literátů za normalizace, stále čelíme problému, zda všechny tehdejší tisky byly v souladu s hodnotami liberální demokracie. Na to správně poukázala senátorka Hana Kordová Marvanová. Dvanáctého října v roce 1988 téměř stovka samizdatových vydavatelů protestovala dopisem Gustavu Husákovi proti uvěznění křesťanského aktivisty Ivana Polanského, jenž však samizdatem projevoval sympatie ke klerofašistickému Slovenskému státu. V roce 1986 totiž vydal Historický zápisník nazvaný Dr. Jozef Tiso, prvá hlava po Svätoplukovi v našich dejinách obsahující řadu materiálů glorifikujících fašistického prezidenta (ve spisku považovaného za mučedníka), a to včetně modlitby za Tisovo blahořečení či básně Gorazda Zvonického Kňaz Tiso, v níž jsou i tyto verše:
Kňaz Tiso! On bol sviecou pred národom,
hromničkou svätou, z ktorej na smrť chorý
nespúšťa zrak…
[…]
I zaprísahám otcov na kríž: Zčasta
čítajte jeho závet pred obrazom,
nech vaše deti sajú jak med z plásta,
protiliek na lož, súcit vůči plazom
a lásku k pravde o zhanenej snahe,
že bol nám otcom, sprievdcom a kňazom…
Netřeba snad připomínat, že „vůdce a prezident“ Jozef Tiso nejen spolupracoval s německými nacisty, deportoval na šedesát tisíc slovenských Židů do vyhlazovacích táborů, pozval německé vojsko k potlačení Slovenského národního povstání, ale především prosazoval stát čistého slovanství pod diktaturou „křesťanských“ hodnot. Tedy něco, o čem se dnes zdá mnohým slovenským politikům.
Ale ani přesun na sedmadvacátý duben, odkazující na založení Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných (VONS) v roce 1978, jak navrhovala Kordová Marvanová, by šlamastiku nevyřešil. Vždyť členem této organizace (a dodnes vlastně samizdatovým autorem!) byl srdnatý propagátor siderického kyvadélka, věčně paranoidní ultrakonzervativec, který útočí nejen na migranty či green deal, ale i LGBTQ+ osoby („satansky zvrácené“ lidi) – Petr Cibulka. V čem jeho postoje vyjadřují demokratické hodnoty, k nimž by se náš stát měl hlásit?
V undergroundovém samizdatu vycházely věci, které by byly protistátní i dnes. A v disidentských organizacích byli lidé, kteří třeba i dodnes působí proti hodnotám liberální demokracie. Protikomunistický odboj totiž nebyl nutně prodemokratický. V odporu proti režimu se spojili lidé, kteří by spolu jinak jen těžko souhlasili. To byla jeho síla. A právě proto je samizdat z principu třaskavý, nebezpečný a cenný – je otevřený každému, komu je protivná převládající společenská kultura. To je patrné i pokud se rozhlédneme do zahraničí. Právě „magnitizdat“ byl totiž například nástrojem ajatolláha Chomejního při přípravě islámské revoluce v Íránu.
Tyto příklady neuvádím proto, že bych chtěl samizdat démonizovat. Naopak, chci jej obhájit poukazem na jeho podvratnost, nezkrotnost a neuchopitelnost. Principiální otevřenost a protirežimnost zvláště undergroundu (dodnes u nás patrná například v hardcore fanzinech) dává výhost kritériím estetickým, jazykovým i politickým a nechává podzemí dunět mnohohlasem umlčených, odvržených nebo rebelujících. Zde je možné publikovat skutečně svobodně. A proto – sláva mu! A to s vědomím všech nebezpečí, které s sebou nese. I proto se nemůže nikdy oficializovat: přinesl by do veřejné sféry věci, jež si společnost přeje raději nevidět.
Samizdat se odpojuje od establišmentu, to je jeho základní definiční znak. A proto je nejen paradoxní, když (třeba i demokratický) stát zařadí do kalendáře oslavu kulturní subverze – je to i směšné, neboť si tak zadními vrátky pouští do rajónu škodnou. Vlastně to tedy můžeme politické reprezentaci, jež není schopna dohlédnout přes jednoduchá dějinná hesla, přát: vlastní svátek dnes dostal každý, kdo je nespokojen i s dnešní oficiální kulturou. Je to skoro výzva k podvratné performanci, švejkovskému využití příležitosti, již poskytla politická krátkozrakost.