Uvažujeme-li o dětské literatuře v intencích proměny uvažování o světě v myslích jejích čtenářů a čtenářek, nemůžeme z tohoto procesu odmyslet postavy, především pak ty hlavní. Mají největší potenciál stát se pro středníkem mezi sdělením, že něco je s aktuálním světem v nepořádku, a nabídkou fikčního světa zatím nezávazně představit, co a případně jakým způsobem se k tomu stavět, jaké zaujmout stanovisko, jak do něj transponovat vlastní zkušenost a získat ji zpět obohacenou o virtuální prožitek, s nímž lze následně v aktuálním světě jednat nově. V takovém případě se postava stává Bachtinovou karnevalovou maskou, s níž čtenář může nahlédnout problém jinýma očima, jinou perspektivou, aby v něm po jejím sejmutí zůstaly nesmazatelné otisky, které překročily přísně odměřený čas karnevalu a staly se přinejmenším do doby dalšího karnevalu, četby, nesmazatelnou součástí jeho charakteru, morálky. Nezbytnou podmínkou pro tento akt iniciace je schopnost postavy čtenáře zaujmout a nabídnout mu cestu k identifikaci s ní.
Dětské, jiné antropomorfní pohádkové nebo zvířecí postavy jsou bezpochyby pilíře dětské literatury. Ani zvířata ostatně přes veškerou snahu svých autorů nezapřou svůj literárnělidský původ. Poukazují na svůj specifický životní prostor, ale svým jedná ním nastavují čtenáři zrcadlo, nikoli lupu nebo mikroskop, aby porozuměl nelidským nuancím jejich života. Co kdyby ale hlavní postavou dětské knihy byla rostlina? Lze se s ní identifikovat? Lze na ni naložit požadavek lidské etiky? Zkusme teď na chvíli odstoupit od planety Země na její oběžnou dráhu. Co uvidíme? Když se budeme hodně snažit, nějaké lidi a živočichy. Ti totiž tvoří pouhé 1 % veškerého života na Zemi. Zbylých 99 % tvoří tzv. zelená příroda, zjednodušeně právě květiny, stromy, trávy…
Představme si, tak jako to učinili ve své pronikavé studii o inteligenci rostlin Stefano Mancuso a Alessandra Violová Vnímavá zeleň: citlivost a inteligence rostlinného světa, že se ocitneme na cizí planetě a zjistíme, že ze všech zdejších organismů je tu jeden, který pokrývá 99 % jejího povrchu. Patrně dojdeme všichni k závěru, že tento organismus jí vládne. Můžeme ale totéž říct o planetě Zemi, kterou takto drtivě pokrývá zelená příroda? Asi jen stěží. Žijeme v antropocénu a člověk proniká do všech sfér života naší planety, je to tedy člověk, kdo ji zřejmě ovládá. Mancuso s Violovou ovšem moc nadějí člověku nedávají: „Kdyby měly nazítří rostliny zmizet ze Země, člověk by přežil několik týdnů, možná pár měsíců, o nic víc. Zakrátko by vyšší formy živočišné ho života na planetě zanikly. Kdybychom na opak měli zaniknout my, do několika let by rostliny znovu získaly celé území, jež jsme v minulosti přírodnímu prostředí zabrali, a v době jen o málo přesahující jedno století by zeleň pokryla všechny stopy naší tisícileté civilizace.“
Přesto (anebo ze strachu právě proto?) spisovatelé rostlinným postavám takřka pozornost nevěnují. V poslední době mohla milovníka rostlin v dětské literatuře zaujmout kniha Vojtěcha Maška a Chrudoše Valouška Panáček, pecka, švestka, poleno a zase panáček, nicméně i zde Mašek ustoupil antropocentristickým požadavkům čtenářstva a nechává hlavní postavu, tedy dřevěnou figurku vyrobenou ze švestkového polena, mluvit a de facto i jednat pouze v této humanoidní podobě. V příběhu putování a proměny panáčka ze švestkové pecky přes zmiňovaná stadia až do podoby panáčka je sice nějaký prostor věnován i těm stadiím, která splňují rostlinnou strnulost (pecka, švestka, pole no), ale nijak se nesnaží je v těchto fázích děje nechat přinejmenším myslet. To je rezervováno až pro nejvyšší stadium, tedy ve své podstatě člověka.
I to je ale docela důležitý krok směrem k dětskému čtenáři. Pakliže by tento přistoupil na hru, na masku, že rostlina dovede myslet a je v tomto výsostně lidském projevu autentická, nestojí jejich identifikační vazbě nic v cestě. Byla by splněna ona výše ve vzduchu visící podmínka antropomorfizace, a tedy i cesta, jak zprostředkovat ne známý rostlinný svět čtenáři. Samozřejmě je třeba mít stále na paměti, že je rozvržen lidským autorem. Nicméně každý autor pracuje s určitými schématy předávání informací – ať už na bazální úrovni prostého vyprávění příběhu, nebo na úrovni vyšší, jež vyžaduje soustředěnější práci se symboly a alegorií. Identifikace s rostlinou by mohla dětského čtenáře přenést do překvapivě dramatického světa, kde komunikaci zajišťují chemické substance, kde se čas ne počítá na roky, ale na staletí, kde nemusí být fantaskno složitě vymýšleno, ale prostě jen odpozorováno z života „tvorů“, s nimiž je dětský čtenář permanentně v kontaktu. Právě pro tuto všednost není jednak toto fantaskno s to nahlédnout a jednak s tímto světem má tendenci často zacházet jako s inventářem nebo erárem, který se přeci vždy „nějak doplní“. Jenže nedoplní…
V případě rostlinné postavy je samozřejmě nutné vynaložit mnohem větší úsilí v práci s mimezí. Na rozdíl od zvířete kytka nemá ani oči, ani uši, nos, ústa, ruce, nohy… přes to její smysly nejsou atrofované, jen jsou řešené jinak. A možná, řekl bych, i funkčněji. Všechny tyto smysly rostliny ovládají, jen jiným způsobem. Nemají dvě oči, ale jako by byly pokryté milionem očí a také uší, nosů, úst, rukou i nohou. Každý takový nos je jako malý zámek, k jehož otevření slouží klíč, tedy chemická sloučenina. Každá vůně je jako slovo, zpráva, kterou komunikují se světem, jinými rostlinami, opylovači… Znovu si vezmu na pomoc argumentaci Mancusa a Violovou – pakliže bychom nějakým výkonným kombajnem posekali zahradu plnou psů, dalo by se o výsledku takové akce mluvit jako o masakru, při němž by nesmyslně zemřela hromada jedinců.
Pokud jde o rostliny, dejme tomu běžné traviny, např. jílek vytrvalý, děje se tato „genocida“ opakovaně v průběhu celého roku, ale na život jílku to nemá vliv. Rostlina většinou při posekání svých končetin neumírá, centra jejího života jsou rozmístěna na úrovni celé bytosti. Můžeme konstatovat, že rostlina není méně živým organismem než pes nebo člověk. Není ani jejich méněcenným sousedem. A zároveň je pro důstojný život psa nebo člověka na téhle planetě nezbytným článkem; ostatně stejně, jako je pro život leckterých rostlin nezbytným článkem nějaký živočich. Rostlina je však ze své podstaty statická, což ji pochopitelně coby dramatickou postavu literárního díla podstatně znevýhodňuje. Jak už bylo výše zmíněno, živočišný život na téhle planetě je podmíněn životem zelené přírody.
Dětská literatura je vedle rodiny, školy a přátel pro dítě jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících první názory mladého člověka na svět. Lidská a zvířecí literatura má coby subkategorie dětské literatuře bohatou historii a je to samozřejmě dobře. Dítě se díky ní seznamuje skrz postavy nejen s „jinými“ lidmi, ale také právě se zvířaty, cvičí svou empatii i ve vztahu k jinému než vlastnímu druhu. Aktuální přírodní krize a alarmující lhostejnost člověka vůči lesům, vodám, neudržitelným polím, unikátním loukám, slatím by nicméně měla učit autory, že je na čase napnout své tvůrčí síly, odhodit zábrany a přijmout mezi hrdiny i kytky. Dětský čtenář takové knížky by si třeba v dospělém věku dvakrát rozmyslel, než skácí zdravý strom, stejně jako si snad trochu současný dospělý rozmýšlí, než zabije zdravou veverku. Snad.
MAŠEK, Vojtěch, VALOUŠEK, Chrudoš: Panáček, pecka, švestka, poleno a zase panáček. Baobab: 2017, 94 s.