Ondřej Macl je zástupce mladé básnické generace. Vystudoval autorské herectví na DAMU, komparatistiku na Karlově univerzitě, sociální práci a žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Tvoří performance, rituály, propojuje umělecké formy. Leitmotivem jeho tvorby je erotika pojímaná jako vynalézání nového, zraněného vztahu k současnosti. V roce 2015 získala jeho taneční performance Vyznání třetího pohlaví cenu Tomáše Žižky. Za debut Miluji svou babičku víc než mladé dívky (Dauphin, 2017) získal cenu Jiřího Ortena, publikoval několik básnických knih následovaných Cenou Václava Buriana za poezii v roce 2021. Přeložil Deník smutku Rolanda Barthesa nebo básně v próze Oscara Wildea. Je hlavní editor v revue Prostor a přispívá do celé řady uměleckých i společenských periodik.
Téma tohoto čísla je MUŽ. Myslíš, že existuje mužské umění?
Co vím, tak existují mužské a ženské kruhy. Ale v případě literatury, tak v Luxoru najdeme třeba oddělení literatury „pro ženy“, zatímco ostatní literatura se tváří bezpříznakově. To mi přijde úsměvné, vzhledem k tomu, kolik autorek a čtenářek je spojených s tou literaturou neoznačenou jako „pro ženy“. To bych tedy hodnotil spíše jako relikt.
Přijde mi, že má smysl, abychom odhalovali literaturu jako mužskou. Tím si uvědomíme, že po většinu dějin žena nebyla plnohodnotným člověkem a umění bylo vytvářeno muži. Doteď se kupodivu setkáme s lidmi v umělecké branži, kteří nevěří tomu, že žena může být plnohodnotná režisérka, nebo nějaký typ umělkyně. Děje se to pořád.
Ono to asi začíná už na uměleckých vysokých školách. Ty jsi vystudoval DAMU. Jaká je tvoje zkušenost s maskulinitou v uměleckém vzdělávání?
Já jsem byl na DAMU v letech před hnutím Ne!musíš to vydržet. Cítil jsem, jak se k tomu nachyluje, jak je tam přítomen jistý typ šovinismu, a to velmi silně. Takové situace se děly už u přijímaček, zvláště, když uchazečka řekla, že je feministka. Dost věcí jsem si sám neuvědomoval, dokud jsem blíž nepoznal své ženské kolegyně, spolužačky, začínající básnířky. Vlastně až ony mi otevíraly oči a ukazovaly, jak je to ještě horší, než bych myslel. Ale proměňuje se to, pomalu. I když jsou pořád na školách výrazné hrozby, a to zvláště když se dnes hovoří o manosféře (weby a blogy propagující misogynii a toxickou maskulinitu) nebo incelství (nemožnost navázat sexuální či romantické vztahy k ženám). Pokrok není kontinuální.
A je pro tebe osobně identita muže důležitá?
Já se často pohybuji v ženských kolektivech, ať už v umění nebo v sociální práci. Uvědomil jsem si, že jsem takový jednorožec – člověk si myslí, že má všechno schované v kalhotech a nehraje to žádnou roli, ale někdy jako by měl penis na čele a lidi se k němu automaticky chovají na základě jeho mužských privilegií. To se mi často stávalo mezi ženami. Například máte stejnou práci v rámci chráněného bydlení s kolegyněmi asistentkami, ale ony automaticky počítají s tím, že ty nemusíš tolik uklízet, dělají nějaké věci za tebe, myslí si, že umíš něco opravit, a tak.
S maskulinitou jsem měl vždycky problém, nějak se s ní identifikovat. Možná proto, že jsem byl vychováván takovou divnou maskulinitou. Vybavuje se mi důležitý úryvek od Marilyn Frye, že ta pánská heterosexuální kultura, v níž žijeme, je zároveň homoerotická. Muži na jednu stranu chtějí spát se ženami, chtějí, aby jim projevovaly nějakou oddanost, službu, ale vlastně milují jiné muže – z hlediska obdivu, statutu, uctívání. To byl pro mě oči otevírající moment, když jsem to četl. Hrozně nechci po této cestě jít.
Na jednu stranu jsem byl vychováván tradičním křesťanským prostředím – to je takový zvláštní typ celibátní kultury, která problematizuje přirozené věci. Na druhé straně jsem byl iniciován do světa umění homoerotickým vztahem se starším mužem, jenž mi určitým způsobem fekalizoval vztahy se ženami. Mluvil o nich hodně špatně, byla tam přítomna misogynie ve snaze mě svést. To jsou dědictví, která si uvědomuji. A abych mohl být plně člověkem, je pro mě proto lákává nějaká nebinarita nebo objevování vlastní ženskosti.

Projevuje se to nějak ve tvé tvorbě?
Kdybych udělal rychlou genderovou analýzu vlastní tvorby: napsal jsem knihu o vztahu k babičce problematizující milostné vztahy i variace na Jiřího Žáčka, tedy provokativní reakci na báseň K čemu jsou holky na světě. To byla tvorba pod vlivem semináře gender studies s Libuší Heczkovou, který byl pro mě hrozně objevný. Přišel jsem tam jako člověk s těmi předsudky z katolického prostředí a najednou jsem si uvědomil, jak ten feministický kánon je pestrý, rozporuplný a intelektuálně dobrodružný. Napsal jsem také knihu o Babišovi, kde jsem se chtěl vypořádat s nějakou pro mě hodně problematickou maskulinitou.
Teď bych chtěl psát o legionářské kultuře. Hodně jsem se zabýval tématem českého moře a dostal jsem se k tomu, jak legionáři objeli svět na parnících a jeli do Československa, které by bez nich nevzniklo. Viděl jsem zajímavé fotky, jak se převlékají ve Vladivostoku za ženy, nebo jak se koupou nazí, a to mi společně s četbou jejich cestopisů přišlo zajímavé – tou fluiditou. Cesta do země, která se teprve rodí, jejich počet narůstá, vezou s sebou i nové přítelkyně, cizinky, možná i zvířata… To je básnická vize, ne nutně historická. Obraz, který mě fascinuje a chtěl bych si ho přivlastnit. A vlastně ani nevím proč.
Vraťme se ještě k umělcům. Já mám především pod vlivem toho českého básnického kánonu představu literáta jako muže, jenž ženu vidí buď jako maminku, anebo objekt své, poněkud chlípné touhy.
Tak deset, patnáct let zpět, když jsem se setkával poprvé s básnířkami, ty mohly vyprávět! Tahle kultura pořád existuje, od Teplicka po Ostravu. Existují pořád umělecké osobnosti, které mají tendenci zneužívat tu moc a snaží se tě opít, když jsi mladá žena, a zvát k sobě do postele. Ale já pořád doufám, že to není celá poezie. To, že jsi chlípník a alkoholik, neznamená, že budeš psát dobrou poezii. To spektrum je naopak mnohem rozmanitější, a to i proto, že básníci se poezií už neživí a ty profese jsou různé.
Ale co literární vzory? Nedostává se přes jejich způsob psaní do současných básní tradice té toxické maskulinity?
Já teď shodou okolností budu vydávat sbírku sestavenou z jiných básní, od klasických – Seiferta, Máchy, Erbena – po současné, populární. Je tam i dost milostných básní, kde to dělá úplné haluze. Ty verše se rýmují, ale jsou z jiných textů a vytváří to neobvyklé spojení. To mi přijde zajímavé. Vyjevil se mi tam totiž i vnitřní konflikt mezi misogynií a feminismem, mezi těmi předsudky, co jsem měl deset let zpátky, ale pořád se mi do toho propisují.
Hodně jsem narážel na takové ty Seifertovy verše o krásných dívkách na nábřeží, z nichž jsem potom dělal nové variace. Iritují tě, ale zároveň hledáš, jak to říct jinak – nebýt jen ironický, ale něco říct. A proto mi přijde podstatné ten konflikt vnímat v sobě. Byla by to škoda, kdybychom kvůli té maskulinitě obětovali celou milostnou poezii. Lásku je potřeba znovu vynalézt, asi to nebude podle těch starých představ k nějaké objektivizované ženě, ale bude to třeba tvůj nějaký nový vztah, který jsi ještě nežil. Milostnou poezii nesmíme ztratit.
Zajímavé ale je, že ta konvence psaní o ženách se nevztahuje pouze na heterosexuální kulturu. Jednu dobu jsem to pozoroval i u homosexuálních autorů, kteří například píšou o matkách. Od Marcela Prousta po Rolanda Barthesa, jehož Deník smutku je vlastně celý takové milostné vyznání matce. Ve stejné době, kdy ho psal, jezdil do Afriky a měl tam poměry s mladými kluky, ale to v deníku úplně absentuje.
Dlouhou dobu se věnuješ sociální práci. Jakou roli to hraje ve tvém životě básníka?
To mám z rodiny, moje matka je ředitelka charity a otec je streetworker, celé dospívání jsem byl blízko lidem bez domova. Zároveň otec byl původně kulisák v loutkovém divadle, který vyhořel v umění. Až potom se stal sociálním pracovníkem. Takže mě odrazoval od uměleckých škol a chtěl, ať jdu nejdřív do Brna na sociální práci, abych měl jistotu zaměstnání a byl blíž existenčním, hraničním zkušenostem lidí.
Měl totiž takový postoj, že nelze jít rovnou na uměleckou školu bez životní zkušenosti. A zpětně jsem mu za to moc vděčný, protože se to příjemně doplňovalo – následné studium umění a sociální práce třeba v chráněných bytech po nocích, protože ono to není tak daleko od sebe. I v současném umění nalezneme celé spektrum průniků od sociálního divadla po nějaký art brut nebo prolínání sociálních témat s literaturou, a stejně tak v sociální práci je velká poptávka po všelijakých arteterapeutických dílničkách a kulturních akcích pro klientelu se znevýhodněním.
Takže je to propojené. Vyžaduje to básnický přístup k životu, který lze aplikovat v různých oblastech a v sociální práci je to hodně vítané.
Rodinné prostředí předurčilo tvoji básnickou cestu?
Pro mě jednou z nejdůležitějších událostí v dospívání byla smrt mého mladšího bratra. To byl v rodině velmi silný moment, který mnoho věcí změnil. Aby se s tím moje matka vyrovnala, viděla v něm Ježíše a na základě toho přetavila ten smutek do služby, do charity. Vyrovnala se s tím záslužným způsobem, zakládá azylové domy, hospic a podobné instituce. Otce to paradoxně uvrhlo do takového pocitu absurdity bytí a stal se na nějakou dobu alkoholikem a ztrácel se. To mě ovlivnilo hodně, protože já jsem byl ten prvorozený, narozený na Vánoce – a najednou v té rodině měl prvotní roli bratr-bůh a já jsem se stal tím, kdo žárlí. Na moje vlastní narozeniny jako by slavili jeho.
A s tím souvisí i téma otce, potřeba najít si k němu zpět cestu. Dnes abstinuje a pomáhá jiným alkoholikům, zároveň hraje v anarchopunkové kapele a je krásně něžný, i když to nedává tolik najevo. To je zkušenost nejen má, ale vlastně dětí alkoholiků, pro něž ten otec v dospívání nebyl. Přišlo by mi produktivní se na tuto zkušenost odkazovat, zkoušet porozumět tomu, že pak člověk hledá mužský vzor v různých učitelích, až po postavu nějakého staršího muže, který se do mě zamilovával a nahradil jej. A ten muž mě zároveň emancipoval od křesťanství, i když sám byl křesťanem – od křesťanství jsem se dostal k erotice, objevil jsem antickou mytologii, Nietzscheho, Wildea… a to mi změnilo život.
Jak? Co to s tebou udělalo?
První den, kdy jsem ztratil víru v Boha, jsem uviděl růst stromy. První pohled z okna byl takový, že jsem najednou viděl fantasticky veliký a živý svět, protože to moje dekadentní katolictví byla víra v to, že vše umře, vše je pomíjivé. Od mala jsem psal básně, že všichni umřeme. To byl velký obrat. Hledání radosti…

Mě zaujal ten pojem – básnický přístup k životu. Co tím rozumíš?
Pro mě poezie není tolik spojená s psaním, i když bývá zvykem poezii definovat jako nějaký druh textu. Mám raději rozšiřování toho, co může poezie znamenat. Je to nějaký druh étosu. Já jsem hodně ovlivněný kulturou bohémy, dandyů nebo semionautů, což je nějaká tradice od Marcela Duchampa dál. Ti už nectí tradiční podoby umění, ale hledají nové cesty, pracují v ekosystému kulturní nadprodukce, kde vytvářejí specifické trasy.
Věnoval jsem se tomu hodně například přes erotiku, kdy mi nešlo o tvorbu uměleckých děl, ale o hledání, jak skrze umělecké prostředky vytvářet nové vztahy. Přišlo mi to jako relevantní úmysl, i když nectí tradiční estetické hodnoty. Poetizovat svět, vnášet imaginaci tam, kde není, ukazovat radost, humor… Věřím tomu, že básník nemusí psát básně.
A jaké průniky těch dvou oblastí zkoumáš teď?
Teď mě v praxi zajímá podpora v intimitě nebo sexualitě u lidí se znevýhodněním nebo ve vyšším věku. Vždy mě zajímala touha, láska, city. V sociální práci jsem měl často zkušenost, že když se tato tematika objeví, logicky se tam uplatňuje represivní přístup – třeba když se na tebe klient naváže. Když jsem ale v jednom nízkoprahovém centru pořádal besedu o navazování vztahů, tak mě překvapilo, že ti tam přijde třeba deset pánů většinou padesát plus s nějakým duševním znevýhodněním, a ty zjistíš, že i když by chtěli, v životě neměli jediný milostný vztah, jedinou tělesnou zkušenost s druhým člověkem. A ty si uvědomíš, že je to nějaká slepá skvrna. Na jedné straně si spojujeme tělesno a lásku s něčím krásným, ale je tu velká skupina lidí, pro které to může být bolestné a nedostižné. To mi přijde velmi důležité. Zvláště, když bychom lásku brali jako vrcholný projev života. To mě láká prozkoumávat.
To zní, že zrovna v tomhle je ten básnický přístup k životu asi hodně platný…
Já se už v diplomce na DAMU zabýval prostituční povahou umělce v pozitivním slova smyslu. Stále je silně působivý orfický básnický mýtus čili představa, že musíš něco ztratit, abys o tom mohl psát. Pro mě byl důležitější erotický přístup, kde jsi v kontaktu s něčím, co teprve vzniká a přináší nepředvídatelné. Začal jsem rozvíjet vlastní kurtizánský model, kdy umělec může být jakýsi prostředník, iniciátor do vztahu k sobě nebo druhým lidem.
Není to paradox? Poezie je velmi autorská, suverénní, ale sociální práce se řídí potřebami klienta, myslí na druhého.
Zatím si to pojmenovávám jako rozpor mezi touhou a soucitem. Tu touhu lze mít spojenou i s nějakou uměleckou touhou nebo seberealizací – tvořit, něco dělat. Soucit jako agapé je spojený s péčí o druhého. Stále je to pro mě těžké vyvážit. V soucitu se můžeme ztratit, obětovat se až moc, v té touze pak je snadné stát se nějakým typem sobce. Tu rovnováhu je potřeba hledat. A já doufám, že ji snad najdu.