Mám rád film Vetřelec. Sci-fi horor, který jsem kdysi tajně sledoval pootevřenými dveřmi z dětského pokoje, přestože jsem měl dávno spát. I proto jsem zajásal, že mohu v rámci předvánočního výletu do Londýna vidět na jevišti Sigourney Weaver.
The Jamie Lloyd Company ji obsadilo do role Prospera v Shakespearově Bouři (The Tempest). Hollywoodská ikona, která ztvárnila mnohé silné ženské hrdinky, ovšem celé představení jen seděla – buď na forbíně, anebo ve středu jeviště, což sice nebylo mnoho, ale bylo to lepší, než když mluvila. Místo sledování divadla se mi tak v hlavě odvíjel jiný příběh. Produkce volá hvězdné Weaver přes Atlantik, jestli by si nechtěla zahrát v Theatre Royal Drury Lane pro téměř dva tisíce lidí velkou shakespearovskou roli, v divadle, kde stejnou hru kdysi režíroval Peter Brook. Ta si řekne: „no co, moc divadlo nehraju, Shakespeara naposledy v osmdesátkách, ale co bych si to v pětasedmdesáti ještě nevystřihla, kdy jindy?“ A svou účast potvrdí. A já ji vlastně chápu. Nadšení a hlavně reklama neznají mezí, je ohlášeno přes šedesát repríz a očekávání jsou obrovská. Sigourney přijede na první čtenou zkoušku a přednese svůj úvodní monolog, kouká po ostatních, jaká je, zahlédne zmatení, ale po něm následují povzbuzující, i když drobet křečovité úsměvy. „No jo, jsem hvězda, nervozita v mé přítomnosti je běžná,“ pomyslí si Sigourney a s chutí čte dál. O pár hodin později se ale tvůrčí tým schází v nejbližším baru. Zprvu všichni mlčí a konsternovaně upíjejí ze sklenic. Teprve pak někdo odvážný ticho prolomí. „Ona šišlá.“ A jiný na to nepřesvědčivě: „třeba má jen nové zuby, to se zlepší!“ A další: „dyť neumí chodit po jevišti.“ A protože naděje umírá poslední, ještě někdo hlesne: „tak ji necháme sedět…“ A zase je ticho. Všichni vědí, že zakladatelku žánru „křehká dívka v kalhotkách bojuje se šmejdem z vesmíru“ přeobsadit nejde, diváci si kupují vstupenky jen a jen na ni. Zatímco se mi v hlavě odehrává drama bouřlivého zkoušení, přenáší na jevišti duch Ariel židličku pro Prospera o pár metrů dál. Sigourney se přesune, reflektor ji osvítí a diváci dostávají přesně to co chtěli: hollywoodskou hvězdu na londýnském jevišti. Nic víc. Ale taky nic míň. Už to samo je přece kulturní událost a u větší jsem tenhle rok nebyl. Co na tom, že to nebylo dobré divadlo.
Ale abych nekončil pro některé čtenáře pesimisticky – neočekávanou radostí mi byl šílený muzikál Návrat do budoucnosti (Back to the Future: The Musical) v Adelphi Theatre. V inscenaci se pracovalo s neuvěřitelnými technickými triky a dokonce i angažovanou písní, ve které šťastní pozemšťané padesátých let minulého století zpívají o tom, v jakém ráji plném DDT, azbestu a fosilních paliv žijí. Škoda, že se nám všeho z té (anti)utopické písně ještě nepodařilo zbavit.
Úvodní obrázek je oficiální reklamní banner z Theatre Royal Drury Lane.