Výzva napsat o největším kulturním zážitku uplynulého roku je nejen ošemetnou záležitostí, ale také záležitostí vzbuzující daleko více otázek, než sama o sobě evokuje. Úběžníkem následujících úvah pak, ať chcete nebo ne, je moje osobní situace otce dvou malých dětí.
Je tu řada potenciálních zážitků, které jsem neměl šanci absolvovat prostě proto, že jsem na to, trapně řečeno, nenašel čas. Ať už je to celý komplex výstavnicko projektivních událostí kolem bezpochyby největší hvězdy letošního roku – Libuše Jarcovjákové. Film Ještě nejsem, kým chci být jsem nestihl a už ho z kin stáhli. Výstavu ve Veletržním paláci snad ještě stihnu, ale už ne v letošním roce. Na koncert Nicka Cavea v O2 aréně, o němž se mluví jako o jeho nejlepším koncertě za kdovíjakou dobu, jsem nedokázal nacpat do rodinného rozpočtu. Zkraje roku jsem se taky chystal na výstavu Příběh bohéma, tedy na Petra Brandla ve Valdštejnské jízdárně, ale měl jsem na to vyhrazeno jen jedno odpoledne, které bylo zhatěno tak dlouhou frontou, že jsem si raději nad Chříčí početl v Café Míšeňská.
Někdo by snad za největší kulturní zážitek mohl považovat výstavu Marca Chagalla ve vídeňské Albertině. Jím samozřejmě byla, ale otázka je, jestli určujícím aspektem zážitkovosti nebylo prostě jen to, že jsme se ženou měli na víkend děti pohlídané a my si mohli vyrazit z kopýtka. Výstava jako taková byla pravda poctivá a v lecčems pro mě objevná, ale že by byla natolik velkolepá, aby splnila obecnější požadavky na největší zážitkovost, s tím bych možná tak docela nesouhlasil. Víc jsem si asi užil stálou expozici k období kolem roku 1900 v nedalekém Leopold Museu – jednak pro hromadu artefaktů spojených i s českým kulturně výtvarným kontextem (pro mě především objev architekta a designera Josefa Hoffmanna), jednak pro řadu konkrétních představ designů interiérů přelomu století a pochopitelně pro expozici milovaného Egona Schiele.
Na tomhle místě jsem v ohromném pokušení napsat, že největším zážitkem bylo vydání mé knihy Krocení nestvůr nevědomosti. Nejen pro ta léta, jež jsem na ní nechal, ale hlavně pro křest, který proběhl za účasti řady členů „učené společnosti“ Societas incognitorum eruditorum, o níž kniha pojednává, a která se v takovém počtu nesešla desítky let. Až tato kniha je všechny zas po tak dlouhé době dala dohromady. A byl to vskutku nepřenositelný zážitek. Jen asi spíš společenský než kulturní, nevím. Hlavně si tady přihřívám polívčičku, takže raději dál.
V prvních dnech přemýšlení o obsahu tohoto textu jsem byl skoro přesvědčen, že tím největším zážitkem byla inscenace režiséra Jana Nebeského Wernisch v Národním divadle. Povedlo se tu snad všechno od herectví přes hudbu až po nepřekonatelné kostýmy. A množství doporučení, jež jsem na tuto inscenaci dával svým přátelům, kteří chtěli prostě jít někam do divadla, bylo také u mě nevídané. Ale moje kritická duše se nějak vzpírá určit jako největší zážitek jedno divadelní představení, byť převyšující všechno, co jsem za tento rok v divadle viděl. Jenže – a už jsme u toho zase – zdaleka se nedostanu do divadla tak, jako bývalo mým zvykem. Není čas.
A tak zakončím obmešeným klišé – kulturním zážitkem otce dvou malých dětí je jakákoli kulturní akce, na kterou se dostane. A největším kulturním zážitkem – a teď budu nekorektní a všichni dětsko rovnostářští inkluzisti nechť skřípou zuby – je jakákoli kulturní akce, na kterou se dostane bez dětí. Prostě proto, že je to vzácné.