Pod pseudonymem Nick Riotfag se ukrývá americký queer aktivista a anarchista, který je známý především svou kritikou kultury intoxikace v radikálních komunitách. Přezdívka, již si zvolil, odkazuje na východiska jeho myšlení: „riot“ znamená výtržnost, nepokoj nebo pouliční protest, často se používá v anarchistické komunitě a kotví tak jeho osobnost v radikální politické akci. „Fag“ je podobně jako „faggot“ hovorový výraz pro homosexuála, dal by se přeložit například jako „buzna“. Riotfag je tedy „bouřící se buzík“ nebo „radikální buzerant“, ostrý výraz, jenž si autor přivlastňuje nejen pro jeho provokativnost, ale i podvratnost. Záměrně vystupuje z řad korektního jazyka, aby si vymezil prostor pro vlastní pojetí politiky a queer identity, a to nejen mimo většinovou společnost, ale i alternativní komunity, na něž jeho kritika míří především.
Text Towards a Less Fucked World vyšel (esej si pohrává s různými významy slova „fucked“, které nejsou adekvátně přeložitelné do češtiny) v roce 2003 jako fanzin a okamžitě vzbudil velkou pozornost mezi lidmi z alternativní kultury, radikálních komunit a subkultur. Byl mnohokrát přetisknut a hojně se o něm diskutuje. Klíčový argument se jeví být lapidární: požívání alkoholu a dalších omamných látek, včetně tabáku, je formou participace na patriarchální kapitalistické kultuře. A to hned z několika důvodů – za prvé jde o užívání látek, které produkují velké korporace, jejich výroba ničí životní prostředí, poškozuje lokální komunity a reklamní byznys, jenž je propaguje, šíří genderové stereotypy. Stejně tak je intoxikace „anestetikem“, které vede lidi k tomu, aby dělali věci, které normálně kritizují, nebo proti nim dokonce bojují. Tak je alkohol spoluviníkem násilí, znásilňování, sexuálního útisku.
Ritofag však není moralista, ale analytik. Spojuje problém intoxikace s kořeny nerovností ve společnosti i s vlivem korporací na naše životy, a proto nevyzývá jednoduše k abstinenci, ale k transformaci komunitního života. Zaměřuje se především na alternativní kultury, které sice deklarují svou nezávislost, ale přitom jsou zhusta závislé, a to v různých významech tohoto slova. Umělci, punkeři i aktivisté jsou závislí na cigaretách, alkoholu, anestezii, která jim umožňuje utišit svědomí, a tak jsou závislí na systému, proti němuž bojují.
Navazuje tak na hnutí Straight Edge (používající akronym sXe podle značky X, která se v klubech kreslila na ruce mladistvým, jimž se nesmělo nalévat), jež vyrostlo v osmdesátých letech minulého století v prostředí hardcore/punk subkultury a hlásalo životní styl bez alkoholu, tabáku, drog a sexuálního predátorství. Časem se výrazně proměňovalo a Riotfagův text představuje významnou kritiku poměrů, v nichž se hnutí i alternativní kultura v posledních desetiletích nachází – vrací téma abstinence k politickému aktivismu, k sociálním kořenům, obrací jej od soukromého „wellbeingu“ k otázce transformace celé společnosti.
Riotfag se každého bojovníka či bojovnice proti nadnárodním korporacím, patriarchátu a mainstreamové kultuře ptá: proč kouříš a chlastáš, když tím podporuješ systém a maskulinní kulturu?
Překlad a komentář J. Motal
Aby svět byl méně v prdeli: Střízlivost a anarchistický boj (2003)
Nick Riotfag
Jednou jsem na kole projížděl centrem New Orleans a uviděl billboard. Byla to reklama na nějaký fajnový pití, myslím, že to byla whiskey. Byl tam slogan: „Tohle dělají muži.“ To sdělení bylo téměř uklidňující. Jediný možný závěr je – říkal jsem si – že nejsem muž. Masová média povzbuzují lidi socializované jako muže, aby potvrzovali svoji mužnost intoxikací, přesněji prostřednictvím kapitalistické spotřeby alkoholu. Tenhle billboard na whiskey, stejně jako reklamy na Budweiser, které ukazují „chlapské pouto“, propagace piva objektivizací žen a nespočet dalších reklam ukazují alkohol jako téma, jež spojuje muže při jejich nejchlapštějších činnostech. Jak překvapivé tedy je, že alkohol je téměř vždy součástí jedné z „nejmužnějších“ aktivit vůbec – násilí na ženách, včetně domácího násilí, sexuálních útoků a znásilnění?
Vztah mezi opilostí, genderem a násilím je složitý. Značná část genderově podmíněného násilí – zvláště vztahové a sexuální násilí na ženách – je spáchána opilými muži. To samozřejmě neznamená, že opilost způsobuje násilí, ale bylo by hloupé ignorovat vzájemnou souvislost. Muži se z médií a populární kultury naučili chápat sebe sama v heterosexuálních interakcích jako iniciátory a svůdce a používají alkohol jako nástroj pro překonání odporu – jak ze strany úlovku, tak vlastního svědomí. Zároveň v této tvrdě puritánské, sexualitu negující kultuře mnozí spoléhají na alkohol jako na jediný prostředek k překonání studu, který cítí kvůli sexuálním touhám. Obecně vzato – závislost na alkoholu při hledání partnerů a sexu zatemňuje naši sexualitu, negativně dopadá na komunikaci, omezuje naši schopnost udělit, nebo přijmout smysluplný souhlas, snižuje pravděpodobnost bezpečného sexu a podporuje kulturu znásilnění. Když se tato závislost se všemi nebezpečími, které sebou nese, spojí s patriarchálním pojetím sexuality, včetně mužských představ o nároku, dynamikou lovce a kořisti a mýtem „ne znamená ano“, výsledek může být ničivý.
To, že jsem se jako muž rozhodl pro sXe či střízlivý životní styl, částečně vychází z poznání, že patriarchát a kultura intoxikace jdou ruku v ruce. Opilosti se používá jako výmluvy, která má ospravedlnit širokou škálu nepřijatelného chování, včetně sexuálního obtěžování a znásilnění (a při trestně právním stíhání je pak polehčující okolností1). Poznal jsem mnoho lidí (většinou mužů), kteří výrazně změnili svoje chování pod vlivem intoxikace – podporovali útisk (tzn. více se projevovali jako homofobové a mizogyni, byli sexuální agresivní apod.), a očekávali, že to nějak zmírní jejich zodpovědnost. Zjištění, že intoxikace snižuje schopnost racionálního a soucitného rozhodování člověka, by mělo být důvodem, proč se zdržet užívání alkoholu a drog.
Sexuální násilí nebo násilí ve vztazích rozhodně nelze omluvit, a to bez ohledu na opilost či střízlivost útočníka či oběti. Odmítám, aby opilost snižovala vinu za podělané chování. Pokud existuje jakákoliv možnost, že by pití nebo užívání drog mohlo, byť jen trochu, zvyšovat možnost násilnického chování, pak to považuji za více než dostatečný důvod, proč být čistý. Pokud se rozhodnete opíjet nebo fetovat a záleží vám na vašich ideálech, potřebujete plán, jak se zodpovídat sobě i ostatním za své chování pod vlivem.
Chci zdůraznit, že se to netýká jen „mainstreamu“, ani anarchistické nebo radikální komunity nejsou proti tomu imunní. Ženy v našich společenstvích vypovídají o sexuálním obtěžování, útocích a znásilnění „radikálními“ muži. Prakticky v každém případě, o kterém vím, hrál alkohol hlavní roli. Jednu z mých nejdražších kamarádek při různých příležitostech sexuálně obtěžovali opilí anarchisté, kteří se za střízliva s vážností a neochvějností vyjadřovali proti patriarchátu. Ano, anarchisté, feministé, muži, kteří tvrdí, že bojují proti patriarchátu všemi silami, to znamená my sami. Pevně věřím, že pokud opravdu chceme být zodpovědnými, antisexistickými spojenci žen, musíme kriticky pohlížet na to, jak se intoxikujeme.
Ale buďme spravedliví, ne vždy se jedná o násilí mužů na ženách. Někdy ženy využívají muže prostřednictvím intoxikace, někdy intoxikace obou (nebo všech) ztěžuje možnost vyřešit zodpovědnost, někdy účastníci nezapadají do genderových škatulek a mocenská hra je mnohem složitější. Nátlak založený na alkoholu a nejistota souhlasu samozřejmě existují i ve stejnopohlavních vztazích, v některých případech je problematika obzvláště obtížně uchopitelná kvůli zvláštnímu vlivu kultury intoxikace v queer komunitách. Ačkoliv naše patriarchální kultura znásilňování podporuje muže v překračování hranic bez souhlasu, všichni – muži, ženy i jiní, transgender a ne-transgender lidé – dokážou druhým činit násilí.
(…)
Udržovat si privilegia a pokračovat v utlačování lidí je možné pouze tehdy, když jedna skupina v jiné nevidí plnohodnotné lidi. Hlavní taktikou v procesu dehumanizace je anestezie, znecitlivění utiskovatele, které mu brání vcítit se do lidí, které obloukem odsouvá do podlidského postavení. Mab Segrest2 napsala silný esej o tom, že klíčovou strategii pro udržení bílých privilegií je jejich znecitlivění vůči utrpení barevných, a to prostřednictvím odstupu (sejde z očí, sejde z mysli), racionalizace, intoxikace a dalších metod. Maskulinita funguje stejně, jelikož nutí muže k odtažitosti a netečnosti, stojí-li tváří v tvář fyzické nebo emoční bolesti. Tím se citlivost a empatie stávají „ženskými“ (a tedy podřadnými) vlastnostmi. Konstruování maskulinity jako necitlivosti (anesteze) podporuje neuvěřitelné utrpení, které muži způsobují ženám (a jiným mužům) násilím a znásilňováním. A také zneužíváním dětí, upíráním přístupu ke kontrole porodnosti a lékařské péči, prostřednictvím patriarchálních nukleárních rodin a mnoha jinými způsoby. V tomto kontextu dává velký smysl spojovat intoxikaci s maskulinitou. Intoxikace často snižuje schopnost lidí soucítit s druhými, což je integrální součást útisku.
(…)
Jeden z důvodů, proč mě tak vytáčí žít ve společenství, kde se pořád chlastá, je ten, že konverzace je pak zatraceně nudná! Téměř nikdy se nemůžu sejít ve velké skupině, aniž by se rozhovor na dlouhou dobu nestočil na pití, fetování, co ten a ten udělal, když byl na sračky, jak se zrušil a jak to udělá příště, bla bla bla. Koho to, do prdele, zajímá? To jsou lidi opravdu většinu času tak nudní, že si nezvládnou popovídat bez toho, aniž by měli vědomí změněné produkty velkopodniků? Opravdu nemáme nic lepšího k hovoru, než je naše sebedestruktivita? Co naše sny, vášně, bláznivé nápady a plány, naše naděje a obavy? Nesnáším chodit na večírky, kde intoxikace rozmělňuje individualitu na kaši tak, že lze dělat stále stejné bezmyšlenkovité srandičky se stovkou lidí, ale ani s jedním člověkem se nedá pořádně popovídat. Jsem asociál, když zůstávám doma s dobrým přítelem nebo knihou, jak to jen jde?
Kromě nudné konverzace omezuje závislost na alkoholu náš společenský život i jinak. V barové kultuře se veřejná interakce omezuje na situace, kdy si musíme něco koupit, abychom mohli trávit čas s druhými lidmi. A pak jsme hůře vybaveni užívat si společnost druhých v běžných situacích nebo bez intervence korporátu. Sbližujeme se nakupováním, konzumací, otupováním, namísto toho, abychom se setkávali. Namísto toho, abychom se tomu postavili, přijímáme tvrzení, že potřebujeme konzumní kapitalismus, abychom se mohli „uvolnit“, bavit se a překonat zábrany a sebeovládání, jež omezují naše životy.
(…)
Znám znepokojivě hodně lidí v radikálních komunitách, kteří utrácejí celý svůj příjem za alkohol a tabák. Kradou na trzích jídlo, protože za ně nechtějí platit, ale pak zamíří přes ulici do supermarketu, a to málo peněz, co mají, nasypou do těch nejzkurvenějších korporací, co tu dneska jsou. Vypadá to, že tabák a chlast jsou naše slepá skvrna, co se týče etické spotřeby: děcka, co demonstrují proti pracovním podmínkám Wal-Martu nebo Exxonu, nebo kvůli jejich zacházení se životním prostředím, se jen otočí a koupí cigarety a pivo ze supermarketů, které devastují lokální prodejce. Drogy produkované podniky, které stojí ve středu všeho, co je na globálním kapitalismu odporné. Kudos těm, kteří se aspoň snaží nakupovat místní produkty, vařit vlastní pivo a podobně. Stejně ale podléhají průmyslu – korporace ví, že čím více jsou závislí na stimulaci, tím méně se budou starat o to, odkud ta chemie pochází.
(…)
Neochota „aktivistických“, „anarchistických“ nebo „radikálních“ komunit uznat, jak moc v prdeli (záměrná slovní hříčka – fucked up) může být kultura intoxikace, mě fakt zaráží. Od té doby, co jsem se zapojil do radikální politiky, mi tyto souvislosti přišly samozřejmé, ale fakt, že s nimi souhlasilo tak málo lidí, mě přiměl k zamyšlení, jestli jsem to nakonec všechno špatně nepochopil já. Užívání alkoholu, kouření tabáku, různá míra užívání drog byly ve středu života většiny radikálů, s nimiž jsem pracoval. Teprve nedávno jsem začal navazovat kontakty s dalšími střízlivými radikály a téměř všichni se cítíme izolováni v našich společenstvích, odcizení od vrstevníků a frustrováni z nedostatku podpory, kterou jsme zažívali na bezpečných místech pro střízlivé.
Přesto skutečnost, že je nás málo, jsme osamělí a střízliví, v žádném případě neznamená, že jsme jediní, kdo se věnuje problémům, jež způsobuje pronikání kultury intoxikace do radikálních komunit. Vedl jsem mnoho individuálních rozhovorů s výrazně nestřízlivými lidmi a poznal jsem úzkost, již mají z negativních důsledků nejen jejich závislosti na drogách a alkoholu, ale vůbec vlivu, jaký to má na celou scénu. Moje osobní zkušenost, zkušenost mnoha žen, lidí různé barvy pleti, queer a trans lidí, s nimiž jsem o tom mluvil, potvrzuje, jak pokrytečtí dokážou být ti, kteří tvrdí, že bojují proti útisku, a přitom se hrdě podílí na kultuře intoxikace. Čím dál více se zdá, že tenhle problém je jako onen slon v místnosti, na něhož nikdo není ochoten ukázat.
Myslím, že je nejvyšší čas, aby naše komunity začaly vést smysluplný dialog o střízlivosti a intoxikaci. Aby to šlo, musí se do něj aktivně zapojit po bok lidí, kteří neužívají návykové látky, i nestřízliví lidé. Musíme vyjednávat o společných domech, společenských akcích, výstavách a jiných prostorech v našem životě, které budou respektovat potřeby střízlivých i nestřízlivých, a to se zvláštním důrazem na požadavky žen a translidí, jejichž potřeby jsou při vytváření komunitních standardů zohledňovány nejméně. Na tohle nejsme zvyklí, ale podle mě je to absolutně nezbytné. Tento proces má potenciál být revoluční transformací, protože nás posune od volného sdružování lidí, kteří spolu pracují, ke skutečným komunitám, v nichž navzájem respektujeme svoje potřeby a vzájemně se činíme zodpovědnými.
Vybrané části přeloženy podle vydání, jež je volně k dispozici na archive.org. Autorem úvodní fotografie šířené pod licencí CC je Nathan Congleton.
————————————————————-
- Mezi americkým a evropským přístupem je rozdíl. Zatímco nedobrovolná intoxikace je stejně v obou právních tradicích považována za polehčující okolnost, pokud se člověk před spácháním trestného činu opije, v Evropě to většinou nelze brát jako zmírňující faktor (zatímco v USA může dojít i k mírnější kvalifikaci například vraždy). Autor zde ale jistě naráží obecně na tendenci státních úřadů násilí pod vlivem alkoholu chápat jako normální. ↩︎
- Americká lesbická feministka (nar. 1949). Dříve členka kolektivu Feminary, v roce 1994 publikovala knihu Paměti zrádkyně rasy, popisující její boj s Ku Klux Klanem. Považuje se za „queer socialistku“. ↩︎