Dříve se říkalo, že „muž je pán tvorstva“, čímž se vlastně vymezuje dodnes dominantní kulturní význam slova „muž“: síla, panství a kontrola. Jak popsal americký sociolog Michael Kimmel v knize Kulturní historie mužství (2008), co znamená být muž není univerzální ani fixní, naopak se požadavky na muže neustále proměňují a redefinují na základě společenského a ekonomického vývoje. Dřívější důraz na fyzickou sílu, čest a smysl pro povinnost je dnes nahrazován uznáním zranitelnosti a schopnosti vyjadřovat emoce. Opouští se tak představa, že „chlapi nepláčou“.
Klíčovou roli v tomto procesu proměny mužství hrají instituce, jako je rodina, vzdělávání, poměry v zaměstnání, ale například i armáda. Tím, že jsou požadavky na muže sociálně konstruované a v neustálém pohybu, jsou často i vnitřně rozporné: například dnes, kdy se spolu s požadavkem na citlivost a emocionální otevřenost stále drží požadavek výkonnosti a schopnosti mít věci pod kontrolou.
Mužská role je v západních dějinách spojena s mocí. Proto hovoříme o patriarchátu jako systému společenské organizace, v němž hlavní autoritu a moc drží muži. To lze dobře demonstrovat například na skutečnosti, že i v Česku je naprostá většina miliardářů mužského pohlaví (Renáta Kellnerová se stala nejbohatší Češkou dědictvím po svém tragicky zemřelém manželovi), ve vedení korporací, médií i univerzit převažují muži a v zaměstnání ženy neustále bojují s odlišným odměňováním za svoji práci (pay gap).
Americká historička Gerda Lerner v monografii Stvoření patriarchátu (1985) vysvětluje, že kořeny tohoto systému sahají až do starověké Mezopotámii a trvalo více než dva tisíce let, než se mechanismus patriarchální společnosti stabilizoval. Je tedy potřeba hledat původ nerovností nikoliv v biologických dispozicích nebo psychologických odlišnostech, ale dějinném vývoje západní civilizace. Lerner zároveň ukazuje, že patriarchát vzniká v souvislosti s rozvojem soukromého vlastnictví a třídní společnosti, které vyžadovaly přisvojení ženských reprodukčních schopností (například kvůli dědictví, dělení majetku apod.). Archaické státy byly organizovány kolem patriarchálních rodin, které učinily muže garanty metafyzické smlouvy s bohy.
V posledních letech zdomácněl pojem toxická maskulinita, který označuje negativní znaky spojené s dominantním a patriarchátem ospravedlňovaným postavením muže-vládce. Je to především potlačení emocí, agresivita, nadřazenost a snižování významu „ženských“ projevů osobnosti. Toxická maskulinita může vést nejen k násilí a mizogynii, ale i k duševním problémům, jež má tendenci podceňovat či popírat.
Pokud hovoříme o mužství, neměli bychom je tedy oddělovat od mocenského aspektu, který se projevuje například i v postoji společnosti k otázkám bohatství, etnicity anebo jiných identit. Muži performují svůj gender stejně jako ženy, jak ukazuje Judith Butler, a „představení“, které hrají, se vždy děje v určitém kontextu, jenž má svoje společenské, kulturní, ekonomické i politické souvislosti. Proto můžou být určité projevy za určitých okolností dominantní a škodlivé, za jiných podvratné a alternativní.