Vzpomínám si na úvodní seminář na divadelní vědě, jehož cílem bylo naučit studentstvo pracovat se zdroji. K vybrané české inscenaci bylo zapotřebí vyhledat záznamy v knihovnách a archivech, případně vyzpovídat tvůrkyně a tvůrce, ze sesbíraného materiálu pak sestavit nějaký (ledajaký) článek, který měl vyčerpávající poznámkový aparát – o něj totiž šlo především. Naivně jsem si vybrala inscenaci Monology vagíny podle textu Evy Ensler a v režii Ireny Žantovské. Jako hlavní pramen jsem chtěla použít vlastní rozhovory s divačkami – a hlavně s diváky. Samozřejmě mi taková „rebelská volba“ neprošla. Tuto nespravedlnost si pamatuji dodnes, a především pak neschopnost pedagoga vyslovit slovo vagína. Koktavě upozorňoval, že taková práce není vhodná pro studenta (ne pro studentku) prvního ročníku, protože práce s publikem je náročná, a že si mám vybrat nějakou klasičtější metodu a klasičtější inscenaci, než jsou ty Monology toho. Nesnažil se pomoct mému „výzkumu“ a ponížil mě jako člověka, který má to.
Tehdy mě to trochu naštvalo, ale rozhodla jsem se jít tou nejsnazší cestou za svým „vzděláním“. Vybrala jsem si pravěkou inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty v Národním divadle. Navštívila tamní archiv, vše si ofotila, zbytek vygooglila, seskládala nějaký kompilát, správě použila citační normu a práci odevzdala. Dostala jsem započteno a byl klid.
Jenže v mé uskřípnuté dušičce nebyl. Jednak jsem nastoupila na divadelní vědu po studiu publicistiky. Uměla jsem proto poměrně slušně pracovat se zdroji a chtěla jsem si troufnout na složitější úkol. Pedagog si ovšem nepřál novoty a komplikace a rozhodně neměl v úmyslu mě jakkoli inspirovat a motivovat. Především mě ale urazilo to jeho bezargumentační zamítnutí zvoleného titulu. Dnes je to vtipná historka – a vlastně byla i tehdy. Hlavně jsem se bavila škodolibou záměnou dvou titulů o ženách.
Vracím se k tomuto příběhu v úvahách, když se probírám texty v tomto čísle a přemýšlím nad feministickou literaturou, kterou doporučujeme. Na začátku časové osy stojí Virginia Woolf a já si říkám, že jsme už jinde. Stále obdivuji její myšlenky pro vybroušenou ironii, pro odvahu a otevřenost, pro historickou hodnotu… Dnes přece nebojujeme o klid na práci, o možnosti vlastních příjmů, nedejbože o volební právo. Sice stále používáme spojení druhé nebo něžné nebo slabší pohlaví, ale nikdo nemyslí význam těch slov vážně, jsou to jen neškodné relikty z časů nerovnosti. A onen pedagog by pravděpodobně měl problém vyslovit také slovo penis a podobně vedenou seminární práci by zamítl i studentovi.
Vážně?
Analyzuji tu polozapomenutou situaci a přidávám si další a další zážitky z dob studií, z nichž některé by bylo zapotřebí označit jako sexuální obtěžování – viděno dnešním prizmatem. Jenže na vysoké mi připadalo vše, co mě zrovna nestresovalo, dost zábavné – především pedagogové. Ale časy se mění. Já se měním. K tomuto mému pocitu se nejvíce hodí inscenace nedávno ověnčená Cenou Josefa Balvína LÁSKA/Argumentační cvičení v režii Kashy Jandáčkové. Směsice sebeobviňování, emancipace, ironie, smutku, humoru, odhodlání něco dělat či změnit a další zanoření se do společenských stereotypů a konvencí. A ejhle. Po mnou navštíveném představení slyším od diváka, který rozhodně není divadlem nepolíben, že takové dílo mu není příjemné, že to jsou naše (ženské) problémy a naše (ženská) sexualita. Intimita má zkrátka zůstat skryta a nemusíme o ní informovat veřejnost. Neříká to útočně, naštvaně, spíš jde cítit z jeho promluvy zahanbenost. Další muž z jiné doby.
Já si ovšem nechtěla ani s jedním povídat o své intimitě. Chtěla jsem rozebrat či ocenit divadelní inscenaci podle svého výběru, vkusu, zkušeností a třeba i genderu. Stejně tak oni mají právo některá témata v umění nevyhledávat. Jenže žijeme vedle sebe (nebo spolu), dokonce často musíme spolupracovat. Možná je tedy na čase se více chápat, poznávat a respektovat. Ne jako ženy s muži, ale jako člověk s člověkem.
A tak jsme se rozhodli připravit dvě následující čísla DÍLA s tématy ŽENA a MUŽ. Nechceme spílat ani jednomu pohlaví, nechceme jedno povyšovat nad druhé, chceme především představit myšlenky a pocity žen a mužů, které a kteří utváří současný umělecký svět. A v obou číslech se chceme alespoň dotknout transgenderových a nebinárních osob. Protože, chceme-li kreativně a svobodně tvořit a žít: „Je třeba být žensky mužský či mužsky ženský,“ jak napsala Virginia Woolf v eseji Vlastní pokoj před téměř sto lety.
Téma třetího číslo najdete v textech spisovatelky Kláry Vlasákové Proplétání mezi stereotypy, herečky Hany Frejkové Zpověď staré ženy a dokumentaristky Terezy Reichové Matka dokumentaristka. Věnuje se mu také anketa Umění a lidské tělo / díl první, jazykový kontext Koho vytáčí hostka? a filmový kontext Tuhý kořínek českého biografu predátorství. Povznést se můžete také s poezií Žena ryba a Kam bys šla.