Komponované dílo Mladý princ zahrnuje tři části. Dílnu ekologické fotografie, kterou vede Jan Motal. Performanci vycházející z Exupéryho Malého prince, ve které střetává divadelní a filmový jazyk s živou hudbou a účinkují v ní Jakub Jelínek a Jakub Cermaque. Večer pak zakončí sólový koncert básníka a písničkáře Cermaque pod hvězdným nebem.
Fotografie a film se staly pro moderní umělce symbolem pokroku lidstva, a to za velkou cenu, tyto vysoce toxické způsoby tvorby přispěly k plundrování přírodních zdrojů. Ale až z povrchu planety zmizí poslední člověk, rostliny budou fotografovat. V dílně se seznámíme s ekologickou neudržitelností klasické i digitální fotografie a pokusíme se zhodnotit její dědictví návratem ke kořenům, k udržitelné praxi a navázat dialogický vztah s rostlinami, které se stanou už nikoliv pouze zobrazovanými předměty, ale partnery v tvorbě. Účastníci a účastnice dílny si budou moci vyzkoušet vyrobit vlastní otisk rozhovoru s rostlinou. Na dílnu je možné si donést vlastní (čerstvé, nikoliv sušené!) rostliny, které se budou otiskovat do fotomateriálu.
V performanci uvidíte experimentální film o krajině, která se ztěžka nadechuje, potkáte člověka, který bezcílně putuje polomrtvou zemí, uslyšíte labutí píseň lidstva. Zbývá ale ještě poslední rostlina, kapka vody a trocha naděje, proto dnes nebudeme smutní a zkusíme dialog, který může našeho člověka zachránit.
Koncert se bude odehrávat pod širým nebem. Více informací o hudebníkovi naleznete zde: Cermaque | Jakub Čermák. Song, který zazní i v performanci, si můžete poslechnout zde: Cermaque: Zastávka v čase.
Koncept: Lenka Dombrovská, Tomáš Loužný a Jan Motal
Účinkuje: Jakub Jelínek, Jan Motal a Cermaque
Film: Jan Motal
Hudba: Cermaque
Délka dílny: 90 minut
Délka performance: 30 minut
Délka koncertu: 60 minut
Akce se koná v interiéru i exteriéru Nadace Veronica, Panská 363, Brno.
Vstupenky si můžete zakoupit na místě za 300 Kč. Rezervace na mailu redakce@casopisdilo.cz.
Úryvek z recenze
Otázka udržitelnosti a toxicity technologizované umělecké tvorby se promítla do navazujícího scénického výstupu. Pod postranním schodištěm v jiné části podzemního labyrintu bivakoval Jakub Jelínek. Zálesák s duší filozofa vedl monologický rozhovor. Snad s Bohem, snad s kreativním duchem nebo duchem zesnulého umělce, protože se dotyčného ptal, zda má kytaru, a jedním dechem dodal, že jen umělci přežijí bez jídla. Úkryt, ve kterém hledali bezpečí před apokalypsou stíhaným světem a lidskými hyenami, měl romantizující charakter zašlých novověkých kultur. Samet, kožešiny a mohutné svícny, které snad našel v zavřeném divadle, kontrastovaly s poslední masovou konzervou, ohřívanou na příručním plynovém vařiči z jakéhosi hobby marketu.
Blednoucí vzpomínky prezentoval Motalův černobílý experimentální snímek odkazující k začátkům umělecké kinematografie a promítaný z ruční promítačky na osmimilimetrové filmy. Záběry brownfields, příměstské džungle a nedosažitelného letícího letadla, prolínačky, animované škrtance…
A mezitím Jelínek jako ztroskotanec bez cíle a současně němý glosátor proměn. Také on je vymírající druh – ať už jako Exupéry, nebo jako jeho princ. Projekci doprovázely písně Cermaque s folkovým apelem. Mimo jiné o tom, že denně zmizí na dvě stě druhů zvířat a rostlin. Tvůrci až sebemrskačsky přiznali podíl postmoderního umění na současném stavu planety. Za závěrečným výstupem jsme se vrátili zpět do šatny. Na pozadí prázdných věšáků se osiřelý princ, poslední článek rodu, propadl do temné nicoty.
(Veronika Boušová, 24. 10. 2024, Divadelni-noviny.cz)