Ekosystém je pojem, který poprvé použil v roce 1935 anglický botanik Arthur Tansley, aby jím označil soubor organismů a jejich životního prostředí jako jednolitý celek. Od té doby se slovo stalo jedním z důležitých konceptů používaných v ekologii, a také se osvobodilo od svého původního přírodovědného významu a začalo se používat i ve společenských vědách.
Nejčastěji se používá jako vyjádření vzájemnosti živých a neživých částí naší reality. Označit nějaký soubor jevů za ekosystém znamená, že zdůrazňujeme spjatost jedinců vazbami, vztahy, ale třeba i výměnou energie, předáváním informací nebo vzájemným ovlivňováním ve vývoji. Pokud uznáme, že žijeme v ekosystémech, opouštíme abstrakci individuální zodpovědnosti a vstupujeme do složitého přediva vzájemnosti, v níž je potřeba začít přemýšlet o strukturách, které naše jednání ovlivňují. Největším ekosystémem je biosféra – soustava všech živých organismů a jejich životního prostředí. V šedesátých letech minulého století klimatolog James Lovelock vyslovil Teorii Gaia (podle řecké bohyně země), tedy vědecký předpoklad, že Země je superorganismus, v němž prostřednictvím cyklů proudí energie a hmota, propojující živou i neživou přírodu. Život si podle Lovelocka urdržuje svoje prostředí – homeostázi. Gaia si získala velkou popularitu zvláště mezi aktivisty a umělci, ale byla podrobena kritice zvláště evolučními vědci.
Podmínky zrodu konceptu ekosystému je třeba hledat nejen ve vývoji vědeckého poznání, ale i v kritice moderní doby. Od šestnáctého století se v souvislosti s rozvojem zámořských objevů a moderního politického a hospodářského systému začaly rozlišovat říše společnosti a přírody, přičemž ta první si osobovala svobodné rozhodování a vládu nad tou druhou. Osvícenský ideál formuloval Immanuel Kant, jenž rozum vymezil jako nástroj, kterým člověk dokáže nezávisle na přírodě formulovat zákony a de facto nad ní vítězí. V devatenáctém století se potom v hnutí romantismu rozvinula silná antiosvícenská tradice prosazující proti tomu iracionalitu, niternost a spojitost s přírodou. Nabývala různé podoby, od básnivé oslavy ekosystémové demokracie Walta Whitmana, přes základy moderního aktivismu položené Henry D. Thoreauem, až po anarchistickou vizi přirozené, altruistické morálky Petra Kropotkina. Všechny tyto přístupy se pokoušely zacelit průrvu, kterou moderní člověk vykopal mezi sebou a přírodou ve jménu rozvíjejícího se kapitalismu a zapomněl, že jsme vlastně „nikdy nebyli moderní“ (jak popsal Bruno Latour ve své stejnojmenné studii).
Zvláštní podobu nabylo hnutí ve střední Evropě, zvláště v obrozujícím se Německu devatenáctého století. Autoři jako Ernst Moritz Arndt nebo Wilhelm Heinrich Riehl prosazovali biocentrismus, ekologické hospodářství a boj za „práva divočiny“ (například Riehl ve své knize Pole a les) spojený s nacionalismem. Zacelili tak sice jizvu mezi přírodou a společností, ale ponechali rozdělení společnosti na národy a rasy, mezi nimiž měl konflikt trvat. Jak ukazují Janet Biehlová a Peter Standenmaier v monografii Ekofašismus, odtud pramení nejen destruktivní ideologie národního socialismu, ale inklinace části zelené politiky k fašismu ve dvacátém století vůbec. I u nás se tyto tendenci v ekologickém hnutí projevují, jako tomu bylo například s nástupem migrační krize v roce 2015, kdy se část českých environmentálních intelektuálů postavila za tezi, že uprchlíci ohrožují náš ekosystém a je třeba s nimi zacházet tvrdě. Problémem podobných biocentrických koncepcí však je, že environmentální témata vytrhují ze společenského kontextu.
Proto je třeba slovo ekosystém používat tak, abychom si byli vědomi nejen vztahů mezi živými a neživými prvky naší reality, ale i společenských podmínek, které je utvářejí, a sociálních nerovností, jež jsou s ničením přírody spojeny. K tomu aktivisté a environmentalisté Raj Patel a Jason W. Moore v knize Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí dodávají, že tyto podmínky mají charakter globálního společensko-hospodářského systému, který se začal rodit před pěti sty lety kolonizací zámořských území, zotročováním domorodých obyvatel a akumulací takto získaného nadbytku evropskou aristokracií a obchodnictvem. Hovoří o „světo-ekologii“. Kapitalismus není pouze součástí ekosystému, v němž spolu lidé a příroda žijí, ale sám je tímto ekosystémem – souborem vztahů, který spojuje moc, kapitál a přírodu. Už tedy nestačí jen nově promýšlet, jak zachránit přírodu nebo se k ní „vrátit“, ale musíme změnit na globální úrovni náš společenský systém, aby byl udržitelnější, vzájemnější a spravedlivější.
Ulrich Brand a Markus Wissen v Imperiálním způsobu života vysvětlují, že relativní svoboda a blahobyt privilegovaného světa, do kterého patříme i my, je vykoupena destrukcí té části našeho ekosystému, která dlí v oblasti globálního Jihu – Číně, Indii, Africe či Latinské Americe (a to včetně tamějších lidí). Nelze tedy pouze upozorňovat na zodpovědnost velkých průmyslových korporací a politiků za globální environmentální krizi, ale musíme porozumět, že i ty nejmenší prvky naší každodennosti (jako chodník, po němž jdeme do práce, či čistá voda, v níž se koupeme) jsou vnořeny do strukturálních podmínek ekologické krize.