I když v naší kolektivní paměti máme německý národní socialismus spojený především s postavami ukřičených vůdců (ať už Konrada Henleina, nebo rovnou Adolfa Hitlera), zfanatizovaných davů a nočních pochodů s fakulemi, jeho kořeny tkví hluboko v romantické duši Evropy. Inscenace Wandervogel Jana Mocka v Alfredu ve dvoře na to upozorňuje bez klišé, která se většinou s tímto tématem spojují.
V inscenaci se poměrně dost mluví, příběh sudetoněmeckého politika Heinze Ruthy je ovšem především vyprávěním o těle, a proto se zde objevuje také několik výrazných fyzických scén. Toto divadelní dílo zprvu pojednává o návratu do přírody. Ve stejné době, kdy se rodí skautské hnutí, němečtí mladíci hledali útočiště před nastupující masovou a průmyslovou společností v lesích, na skalách, v krajině – jako toulaví ptáci, Wandervogel. Desetitisíce „svobodných duchů“ unikalo podobně jako u nás milovníci foglarovek do utopických komunit přátelství, cti a upřímnosti. Heinz Rutha byl jedním z nich – aby se potom stal vychovatelem, který si založil vlastní komunitní centrum.
Po světové válce v nově vzniklém Československu se pro něj však stala dosud známá krajina ohrožením. Němec se v republice cítil jako cizinec a z lesů se vrátil do měst, aby burcoval mladíky k sebevědomí, síle a lásce k vlasti. A vyučoval je i starořecké filozofii, jež spojovala ideály přátelství a pravdy s tělesnou krásou a sexuální touhou… To vše se na scéně odehrává v plném nasazení herců Tomáše Janypky, Matěje Šumbery, Arsenyie Mikhaylova a Václava Němce, kteří se dávají všanc svému vychovateli Philippu Schenkerovi, jenž je perfektním představitelem ambivalentního, velmi charismatického vůdce. Chlapci mu nesvěřují jen své duše (vzpomínky, osobní příběhy, názory), ale také těla, což otvírá druhou, intimnější rovinu inscenace.
Divadelní dílo Wandervogel nevtíravým způsobem ponouká k meditování o tom, kolik romantismu v nás pořád je a nakolik u zrodu fašismu stály pocity, jež v nás doposud nevyhasly. Je dobrou ukázku, jak lze zpracovat politické téma, aniž bychom upadali do národní mytologie o dobru a zlu. Jen škoda, že Mocek ani na konci divákům nesdělí vlastní názor na toho vůdce, s Ruthovou smrtí nechává meditaci nad chlapeckou věrností až trestuhodně a marnotratně vyvanout…
O vztahu německého nacismu k ekologii se můžete více dočíst ve slovníčku k tomuto číslu Díla ZDE.
Jan Mocek a spol.: Wandervogel. Režie: Jan Mocek, hrají: Tomáš Janypka, Philipp Schenker, Matěj Šumbera, Arseniy Mikhaylov, Václav Němec, pohybová spolupráce: Jaro Viňarský, hudba: Matouš Hekela, zvuk/světlo: Ondřej Růžička, produkce: Táňa Švehlová. Premiéra 28. listopadu 2024 v Alfredu ve dvoře.