Hrát o přírodě v přírodě se jeví jako ideální stav. Nese to ovšem několik úskalí – jako první se asi většiny divadelníků zmocní logická otázka, jak na taková představení nalákat diváctvo, nedej bože diváctvo, které se vlastně ani o ekologické otázky nezajímá. Odpověď zní – těžce, ale vzdávat nelehké úkoly předem je přece zbabělost.
Zasazení představení do jiných než divadelních prostor samozřejmě může přinášet diváctvu jistý diskomfort. Ten nejzásadnější spočívá v tom, že není chráněno (nejen před nepřízní počasí) setmělým sálem a usazeno do víceméně pohodlných sedaček. Častěji může být (a bývá) vtaženo do umělecké performance a zapojováno do interakce s účinkujícími umělci. A nepohodlí samozřejmě bývá i fyzické podstaty, je totiž možné, že se diváci budou muset během představení pohybovat.
Hraní venku nabízí publiku mnoho nových podnětů. Tím nejzásadnějším je spojení zpracované látky s prostředím, kde se performance odehrává. Zjednodušeně řečeno – vypráví-li tvůrce o zpěvu ptáků v létě na sluncem prozářené lesní mýtině, tak okolní scenérie dodá jeho poselství váhu, jaké v podzemním sále s umělým osvětlením a zvukem nikdy nedosáhne. V případě, že se rozhodne pro městskou džungli (tedy hovoříme o nějaké odnoži tradičního pouličního divadla), má zase šanci zaujmout i náhodné kolemjdoucí, což je samozřejmě pro angažované umělce nanejvýš žádoucí. A v neposlední řadě – stanete-li se diváky představení odehrávajícího se na netradičním místě (tím samozřejmě nemyslím letní scény s obvyklým rozdělením jeviště a hlediště a kupou techniky, aby se publikum cítilo jako v divadle), začleníte se do komunity spiklenců. A bod z předchozího odstavce, že nebudete mít úplně pohodlí na podřimování v měkkosti sedačky a bezpečí potemnělého sálu, se stává největší devízou. Teď a tady totiž opravdu něco zažijete, konečně zakusíte autentický vztah s ostatními diváky a herci. Žádná nepřekonatelná bariéra mezi hledištěm a jevištěm zde už neexistuje!
Zastavme se ale u několika projektů, které sice zastupují různorodé inscenační přístupy, především je ale spojuje touha tvůrců poukázat na sílu a nezbytnost přírody, a to po obsahové i formální stránce. Všechny vybrané performance byly v posledních patnácti letech zařazeny do programu alternativního festivalu …příští vlna/next wave… Suché konstatování pak speciálně pro něj vznikla. Výběr to je tedy subjektivní a zároveň mnou kurátorovaný.
Z kaváren do polí a továren
V českém divadelním prostředí představovala jistý zlom v site-specific projektech tetralogie Cesty energie, kterou připravoval dramatik a režisér Miroslav Bambušek ve spolupráci s autorem a dramaturgem Ewanem McLarenem a hudebníkem Vladimírem Franzem, výtvarnicí Zuzanou Bambušek Krejzkovou a mnoha dalšími tvůrci. Polodokumentární inscenace Zdař Bůh!, Voda, Uran a Ropa vznikaly v letech 2009 až 2013 a odehrávaly se v ostravském uhelném dole, bubenečské čističce odpadních vod, vojenském bunkru Drnov a v tehdy ještě zchátralém areálu Automatických mlýnů Jozefa Gočára v Pardubicích. Tyto textově i inscenačně radikální a občansky burcující projekty o bezskrupulózním plundrování a vytěžování přírodních zdrojů se tedy spíše odehrávaly na „netradičních místech“, a ne přímo v přírodě. Svou razancí, tvrdostí sdělení a surovostí prostředí ovšem naučily alespoň část diváků vyhledávat jiné divadlo jinde než v divadle.
O dekádu později, v roce 2020, připravil herec a režisér Karel Kratochvíl se svým „společensky užitečným divadlem“ Krutý krtek pohybovou performanci Suché konstatování. Reagovala na tehdejší extrémně suchou zimu, která zapříčinila úbytek spodních vod a snížila hladiny toků. Tanečnice Eva Stará připlula na loďce po Vltavě – přímo pod Karlův most, aby se tam bez větších obtíží postavila a prováděla běžné denní činnosti jako vytírání podlahy (řeky), sezení na židli či sázení a zalévání květin (vodou z řeky), aby ukázala, jak nízká je vlastně hladina. Pro turistky a turisty to možná byla spíš zábavná podívaná na praštěnou, exhibující dívku. Ovšem diváctvo, které znalo důvod její činnosti, ho ochotně šířilo mezi přihlížejícími dál. Stali se součástí této umělecké intervence.
Možná si také z dětství pamatujete „pohádkový les“, rodinnou procházkou přírodou, která je ozvláštněna stanovišti s úkoly, a především oživlými postavami z báchorek. Na podobném principu roku 2021 vystavělo umělecké uskupení bazmek entertainment projekt Vodnik open. Diváctvo dostalo v úvodu mapu s vodnickými stanovišti a putovali po vodních plochách v Praze a v Brně. S bytostmi, které vyhnala z jejich příbytku klimatická krize (ano, většina z nich silně připomínala bezdomovce sedící a popíjející před kašnou), se pak mohli setkat, dát do řeči, zkrátka strávit s nimi tolik času, kolik chtěli. A být zasažen osudy těchto vyobcovaných tvorů, v tomto projektu se totiž prolínal s humorem i silný klimatický a sociální žal. Zlatým hřebem procházky pak bylo setkání s publicistou Ladislavem Čumbou, který se stal guru-vodníkem a snažil se chrlit vědomosti o těchto stvořeních z nejrůznějších okruhů jako mytologie, historie, umění… Těchto mezidruhových setkání se mohli účastnit i kolemjdoucí, kteří se nezřídka zastavili a divili.
Projekt K Prameni z roku 2024 byl interaktivní ještě o kousek víc, diváci se zde už opravdu z nějakého kontaktu s performery neměli šanci vylhat. Nemám však pocit, že by se o to někdo pokusil. Autor a režisér Jakub Gottwald a čtveřice herců Pavel Neškudla, Filip Šebšajevič, Matěj Šumbera a Aleš Němec vytvořili roku 2023 performanci ve čtyřech týpí, na jejichž konstrukci tvůrci využili vlastnoručně opracované dřevěné klády a recyklované reklamní bannery. Týpí se stavěly už na několika místech, poprvé v Hradci Králové v Šimkových sadech v rámci festivalu REGIONY. Střet zelené přírody a do ní pronikající šedi civilizace je jedním z podstatných motivů performance o původních obyvatelích amerického kontinentu. Je to pocta indiánům, ale rozhodně ne hold tupě glorifikující. Tvůrci se nebojí být ironičtí k sobě, nám i k nim. Tahají diváctvo po stanovištích, nutí jej běhat, bubnovat a tancovat, naslouchat mýtům, snům i jejich útrapám a přimějí koupit bezcennou cetku – štěrkající náramek vyrobený z kovových víček od coly.
Posledním plenérovým fenoménem, který se začal objevovat v poslední pětiletce, jsou performativní procházky. Ty na rozdíl od předchozích přístupů nekompromisně míří přímo do lůna přírody. Zmíním alespoň rituální a meditativní projekt Valle Silentium, jenž vznikl letos a odehrával se v tichém údolí na trase Roztoky-Unětice. Jeho brněnská modifikace se nazývala Petra Stranensis a byla situována na úpatí Stránské skály v Brně. Divadlo Setkání (s tvůrci Tobiášem Nevřivou a Terezou Dostálovou přinášíme v tomto čísle anketu) připravilo několikakilometrové lyrické putování s drobnými akcemi, které mělo jediný cíl, a to znovu připomenout, jak uchvacující moc může mít příroda. Společná cesta mohla být fyzicky náročná pro méně zdatné turistky a turisty, především ale spoluputovnice a spoluputovníky nutila mít otevřené oči a nastražené uši.
A otevřenost se při přijímání umění opravdu vyplácí – tvůrcům i divákům.