Di­va­dlo: PiN­KBUS

MUŽ 004

Délka: 3 min

Pokud jste nikdy neslyšeli o PiNKBUSu, pak jste nejspíš zaspali jednu z nejunikátnějších divadelních vln.

Ta­to plat­for­ma před­sta­vu­je tvor­bu queer uměl­ců již od roku 2016 a v ro­ce 2021 by­la oce­ně­na al­ter­na­tiv­ním fes­ti­va­lem …příští vlna/next wa­ve… v ka­te­go­rii Pro­du­cent­ský po­čin. Uměl­ci z PiN­KBU­Su se vě­nu­jí pře­de­vším drag que­en vy­stou­pe­ním, bur­les­ce a ka­ba­ret­ní tvor­bě, kte­rá uměl­cům po­sky­tu­je znač­nou tvůr­čí svo­bo­du a pro­stor k sa­ti­ře, na­pří­klad té po­li­tic­ké, jak je to­mu v pří­pa­dě kom­po­no­va­né­ho ve­če­ra Slo­ven­ský a ži­a­d­ny iný.

Je čas na ve­se­licu, pro­to­že slo­ven­ská kul­tu­ra je jen slo­ven­ská a žád­ná ji­ná.“ FO­TO: Lukáš Pa­la­ti­nus

Per­for­man­ce je pás­mem ta­neč­ních a hu­deb­ních čí­sel, kte­ré se zá­měr­ně po­hy­bu­jí na hra­ně ký­če, pro­lí­na­jí­cích se se su­ve­rén­ní­mi ko­men­tá­ři au­to­ra kon­cep­tu Mar­ti­na Ta­lagy. Vůd­čí osob­nost PiN­KBU­Su glo­su­je sou­čas­né čes­ké i slo­ven­ské kau­zy a po­li­tic­ké dě­ní. Vzni­ká tak ne­otře­lý kon­trast, v němž se pro­po­ju­je jis­tá vul­gár­nost pro­je­vu se so­fis­ti­ko­va­ně hu­mor­ným ob­sa­hem.

Ne ná­ho­dou je mot­tem in­sce­na­ce: „Ma­ke Slo­va­kia Gre­at Aga­in“ a na de­mon­stro­va­ném pla­kát­ku di­vá­ci vi­dí vý­raz­ně na­lí­če­nou pod­ni­ka­tel­ku No­ru Moj­sejo­vou – prá­vě do ní (a ta­ké slo­ven­ské mi­nis­try­ně kul­tu­ry Mar­ti­ny Šim­ko­vi­čo­vé) se Ta­la­ga ně­ko­li­krát je­višt­ně „převtě­lu­je“. S kri­ti­kou slo­ven­ských po­li­tic­kých a spo­le­čen­ských po­mě­rů se mi­mo ji­né po­jí i nemé­ně dů­le­ži­tá ro­le te­ma­ti­zo­va­né­ho vlas­te­nec­tví v po­do­bě slo­ven­ské­ho folk­ló­ru, kte­rý však tvůr­ci pro­po­ju­jí se sou­čas­nos­tí. Tra­dič­ní kro­je s tra­dič­ním tan­cem se bě­hem jed­not­li­vých vý­stu­pů po­zvol­na pře­ro­di­ly do po­do­by, ve kte­ré ce­re­mo­ni­ál­nost tra­di­ce sklouzá­vá do dra­ma­tič­těj­ší, emo­tiv­něj­ší a pa­ro­dič­těj­ší ro­vi­ny. Šo­haj­ský kroj Ja­ku­ba Spe­vá­ka tak na­pří­klad na­hra­di­lo te­nouč­ké spod­ní prádlo za­krý­va­jí­cí jen to nej­o­sob­něj­ší.

Las­civ­nost a od­ha­lo­vá­ní jsou vý­raz­ný­mi prv­ky umě­lec­ké queer scé­ny, avšak nejen to. Uni­kát­nost queer po­e­ti­ky tkví v umě­lec­kém pro­žit­ku tě­les­nos­ti a při­ro­ze­né osla­vě vlast­ní je­di­neč­nos­ti. Po­hy­bo­vou sa­ti­ric­kou per­for­man­ci Slo­ven­ský a ži­a­d­ny iný lze na­víc vní­mat ta­ké ja­ko pro­stor, v němž se svo­bo­da ve své nej­ry­zej­ší po­do­bě roz­lé­vá do všech stran, pro­to­že mů­že. A snad bu­de mo­ci i na­dá­le.

PiN­KBUS: Slo­ven­ský a ži­a­d­ny iný. Kon­cept: Mar­tin Ta­la­ga, hud­ba: Ta­ni­ta Yan­ko­va, Kasia, pro­duk­ce: Ad­ri­á­na Spi­šá­ko­vá, hra­jí: , Mar­tin Ve­ni­ce Ta­la­ga, Ja­ro­slav Viňar­ský, Er­min Faz­lić, Ja­kub Spe­vák a Jo­ze­fí­na Dla­bí­ko­vá.

News­let­ter

Při­hlas­te se k od­bě­ru na­še­ho news­let­te­ru a do­stá­vej­te pra­vi­del­ně in­for­ma­ce nejen o no­vých čís­lech ča­so­pi­su, ale i udá­los­tech po­řá­da­ných ko­lek­ti­vem Dí­la!

Ne­spa­mu­je­me! Dal­ší in­for­ma­ce na­lez­ne­te v na­šich zá­sa­dách ochra­ny osob­ních úda­jů.

V AKTUÁLNÍM ČÍSLE: