V roce 2016 vyhlásili Ján Čarnogurský, Jiří Gruntorád, František Mikloško, Ivan M. Havel, Ján Šimulčík, Petruška Šustrová a Petr Pospíchal 12. říjen jako Den samizdatu. Ovšem neoficiálně, na půdě knihovny Libri prohibiti. Slováci si jej o tři roky později odhlasovali oficiálně, Češi, respektive čeští zákonodárci byli až do letošního září navzdory houževnatým snahám Miroslava Svobody, toliko strůjce největší digitální knihovny samizdatu a exilu u nás Scriptum.cz, liknaví. Leč Svobodova houževnatost se vyplatila a 12. říjen je oficiálně uznán jako Den samizdatu i u nás. A najednou je samizdatu v Česku plno. Jako by rok před sněmovními volbami Češi vycítili, že samizdat po pětatřiceti letech „svobody“ ještě nepatří do encyklopedií. Byť v nich už je – připomeňme zde vedle databáze Scriptum.cz také rozsáhlou encyklopedii Český literární samizdat 1949–1989 Michala Přibáně a kol., aktivity Československého dokumentačního střediska historika Viléma Prečana nebo databázi českého literárního samizdatu při České literární bibliografii na Ústavu pro českou literaturu AV ČR. A nyní, v půlce října, přibyla i rozsahem nevelká, ovšem důležitá výstava Brněnský samizdat v prostorách Moravské zemské knihovny v Brně, která potrvá až do 20. prosince.
Vernisáže výstavy se zúčastnil kromě jiných také předseda současné vlády Petr Fiala. Pro někoho možná překvapivě, jeho účast na spíše lokální akci však nebyla náhodná či clickbaitová. V letech 1988 a 1989 totiž působil v redakci samizdatového časopisu Revue 88 (odkazujícího na aktivity Charty 77), jejíž členové, především pak v postavě Jiřího Voráče, stáli u zrodu myšlenky výstavy. Jeho úvodní slovo, resp. druhé úvodní slovo po řediteli MZK Tomáši Kubíčkovi, bylo také výrazně subjektivní, jakkoli se snažil mluvit i jako politik a politolog. Tak jsme se například dozvěděli, že na sklonku osmdesátých let nosil kromě saka také dlouhé vlasy. Připomněl však stejně jako Kubíček a posléze Voráč, že samizdat byl plodem potřeby tvořit v nesvobodné době svobodně a že svoboda je kvalita křehká a nesamozřejmá, byť přirozená. Že byla příprava samizdatu taky velká legrace, ukázal pak organizátor výstavy Jiří Voráč, který svůj závěrečný proslov zakončil videem z produkce brněnské galerie Drogerie Zlevněné zboží, spjaté mimo jiné s Petrem Oslzlým. Video jako by předjímalo typické fiktivní rozhovory České sody. Zde brněnští tvůrci nadabovali jistý rozhovor Andyho Warhola zavazujícího se k tomu vystavovat svá díla v řečené galerii.
Výstava je nicméně poněkud zavádějící. Titul Brněnský samizdat evokuje jeho vyčerpávající mapu, jde však o reprezentativní průřez brněnskými samizdatovými časopisy, konkrétně tedy osmi tituly zastupujícími „dobově a místně příznačné profily: literární, kulturně-politický, katolický, studentský a výtvarný“. Zastoupeny jsou Box, Bych, Ha, Host, Revue 88, Střední Evropa, Sursum a To. Součástí jsou nicméně kromě krátkých portrétů časopisů, drobných výpovědí některých aktérů a reprodukcí vybraných stran periodik i různé artefakty jako razidlo loga časopisu Ha, série poštovních známek k výročí Charty 77 Petra Pospíchala nebo kompletní výbava k tisku časopisu Box.
Patrně kvůli omezeným prostorám knihovny se už na panely nedostaly katolický Akord, navazující na Durychův a posléze Zahradníčkův stejnojmenný měsíčník z let 1928–1944, resp. 1945–1948, s jehož samizdatovým obnovením přišel v revolučním roce 1989 brněnský katolický aktivista Zdeněk Tenora a šéfredaktorem se stal básník Zdeněk Rotrekl, časopis brněnské bohémy Koruna kolem básníka Pavla Řezníčka z kraje sedmdesátých let, surrealistický bulletin skupiny Lacoste Styx vycházející na sklonku šedesátých let coby polemický prostor proti Řezníčkovi, resp. jeho skupině Vatenes, případně kontemplativní Černovická zastavení Lubomíra Poláka z roku 1979 nebo tři čísla Folkových novin Michala Přibáně z roku 1989. Brněnská samizdatová scéna byla pestrá a dvě patra knihovny jsou příliš malá, aby ji dokázala pojmout. Přesto je výstava nesmírně cenná. Ani ne tak proto, jak a co kdo psal nebo jak se to médium vůbec vyrábělo, ale zejména jako připomínka, že nejen média nemusí být vždycky svobodná, že publikovat svobodně může být docela riziková činnost a že to nemusí být jen součástí výuky o 20. století, ale žitou realitou století 21. Tomáš Kubíček k svému proslovu při zahájení výstavy připojil glosu, kterak se ho jakási novinářka zeptala, zda má samizdat budoucnost. Je možné se tomu zasmát, jako se to stalo při vernisáži. Je ale také možné, jak Kubíček smích brzy zmrazil, si poněkud sklíčeně říct – doufejme že ne.