Flamenco je historicky zakotveno jako španělský tradiční žánr, v němž muž vystupuje jako neohrožený a vášnivý zpěvák, zatímco žena je prezentována jako estetický prvek či trpící figura, jež vyjadřuje emoce prostřednictvím gest a tance. Tento koncept se mění díky umělcům jako jsou Rosalía a C. Tangana, kteří tyto genderové role ve flamencu bourají, redefinují a popularizují nový styl hudby – urban flamenco, což je mix trapu, hip hopu a tradičního flamenca. Zatímco C. Tangana se zbavuje stereotypu silného muže, Rosalía mění postavení ženy ze symbolu bolesti na autonomní bytost. Tato inovace proměňuje flamenco a zároveň přináší nový pohled na vztah mezi maskulinitou a feminitou v moderní hudbě.
Estetika flamenca
Hudební žánr, jehož vznik se datuje již ke konci 18. století ve španělské autonomní oblasti Andalusii, je spojován s romskou, arabskou a španělskou kulturou, které měly tehdy v zemi vliv. Texty písní za doprovodu dramatické hudby a tance často vyprávějí o ztrátě lásky, trápení či rodinných vztazích.
Ženy ve flamencu ztělesňují symbol touhy a bolesti. V textech jsou jejich příběhy protkány motivy lásky a tragédie. Zpravidla vystupují jako doprovodné tanečnice v šatech s typickými volány a vysokými hřebeny ve vlasech, tak aby odpovídaly společensky nastavenému estetickému ideálu flamenca.
Muž má většinou přidělenu roli kytaristy a zpěváka. Měl by vyzařovat nadřazenost, sílu a vášeň. V textech nalézáme témata jako vzdor, triumf či dominance v lásce. Flamenco tedy dlouhou dobu odráželo spíše machistické hodnoty, v nichž muž představoval hlas a žena byla estetickým prostředkem k vyjádření emocí. Hudebně je však flamenco naprosto jedinečné a těší se oblibě napříč generacemi dodnes. Flamenco i jeho modifikace byly, jsou a budou neodmyslitelnou součástí kulturní identity Španělska, zejména Andalusie.
C. Tangana: machismus a emoce
Anton Álvarez Alfaro, známý jako C. Tangana, je pravděpodobně nejvýraznějším představitelem výše zmíněného hudebního žánru. Na svém albu El Madrileño (Madriďan) z roku 2021 si textově pohrává s chápáním tradiční role muže. Dekonstruuje stereotyp silného a triumfujícího jedince a nahrazuje jej obrazem muže, který přiznává své slabosti, emoce a ztrátu kontroly nad situací. Vizuálně se prezentuje spíše jako snobský macho, což vytváří kontrast k jeho textům.
Ve skladbě Tú me dejaste de querer (Přestala jsi mě milovat) vyjadřuje smutek z bolestivého rozchodu. Popisuje, jak ho milovaná žena opustila právě ve chvíli, kdy ji nejvíce potřeboval a miloval a kdy to nejméně očekával. Touží vykřičet svůj žal do světa, ačkoliv je to zbytečné, neboť ona se již nevrátí. Tím se skladba odlišuje od tradičního flamenca, ve kterém obvykle není muž ukazován jako zranitelný. Ve videoklipu je Tangana zobrazen uprostřed davu, obklopen ženami, přesto je osamělý. Jediné, co mu zůstává, je vzpomínka na ztracenou lásku, které věnuje skladbu. Tento koncept narušuje další tradiční zobrazování ve flamencu, kde muž v lásce spíše triumfuje a dobývá srdce své flamencové tanečnice.
Dalším příkladem toho, jak C. Tangana narušuje tradiční představy o mužské roli ve flamencu, je píseň Ingobernable (Neovladatelná). Už název, který lze do češtiny přeložit jako Neovladatelná, naznačuje ztrátu dominance muže ve vztahu. Text popisuje nezkrotnost ženy, kterou Tangana nemůže spoutat žádnými prostředky, ani přimět k poslušnosti. Ve skladbě líčí, jak neexistuje metaforické schodiště, po kterém by k ní mohl vystoupat, ani symbolická pistole, která by ji ovládla. Žena dává Tanganovi najevo, že cokoliv udělá, nestačí. Tento text obrací tradiční heteronormativní představy o vztazích, bere muži moc a činí ženu tou, která určuje pravidla. Lze však diskutovat o tom, zdali zde nevzniká určitá karikatura typu femme fatale. Přesto je zjevné, že moc nad vztahem zůstává v rukou ženy, což ostře kontrastuje s klasickým flamencem. Vizuální zpracování písně navazuje na estetiku předchozího videa Tangany. Je zobrazen jako muž, který, přestože je obklopen ženami a davem, zůstává osamělý. Své city a píseň věnuje pouze jedné, která však nepřichází.
Rosalía: autonomie ženy
Zatímco Tangana se zaměřuje na dekonstrukci mužské dominance, Rosalía se ve své tvorbě věnuje redefinici feminity ve flamencu. V její hudbě vystupuje žena jako sebevědomá, silná, autonomní a experimentující bytost, nikoliv pouze jako nositelka bolesti či estetická ozdoba. Na začátku své kariéry se Rosalía věnovala tradičnímu flamencu, avšak postupně se přesunula k urban flamencu, jak ukazuje její přelomové album El mal querer (Špatné milování). Deska z roku 2019, které byla zároveň jejím výstupním projektem na univerzitě, se stala zásadním dílem urban flamenca. Rosalía se inspirovala středověkým literárním dílem Flamenca ze 13. století, jež vypráví příběh nešťastné lásky. Na rozdíl od původního příběhu však Rosalía dává ženské protagonistce sílu a odvahu překonat strasti, čímž reformuje genderové role. Dnes se Rosalía pohybuje více v oblasti experimentálního popu a alternativního reggaetonu, zůstává však věrná i flamencovým melodiím.
Například v písni Malamente (Špatně) přibližuje Rosalía posluchačům příběh nešťastného vztahu, který se blíží ke konci. Na začátku vyjadřuje strach a zranitelnost, ale v závěrečné části písně prohlašuje, že už nebude ztrácet ani minutu přemýšlením o dané osobě a vztah ukončuje. Rosalía tím potvrzuje pozici silné ženy, získává nezávislost, končí s toxickým vztahem a bere osud do vlastních rukou. Videoklip písně také přepisuje typické španělské prvky. Objevují se netradiční obrazy jako například osoba na skateboardu v tradičním svátečním oděvu. Videoklip má také industriální nádech, scény plné symboliky se střídají s motorkami a nákladními auty, což podtrhuje onu pomyslnou hranici mezi typicky maskulinními a femininními prvky. Například, když Rosalíino tělo zdvihá vysokozdvižný vozík, kterému se říká ve španělštině toro. Stejné slovo se používá pro označení býka, který je typickým symbolem španělských toreadorů. Rosalíu tak vozík nabírá v industriální reinterpretaci stejně jako býk toreadora na rozích v aréně.
Potírání pomyslné genderové hranice lze pozorovat také v singlu A palé (jedná se o abstraktní název, jehož význam autorka nikdy přesně nevysvětlila). Skladba se vyznačuje mixem flamenca s avantgardními hip-hopovými rytmy. Nenabízí tak metaforickou rovinu jako skladby z alba El mal querer, avšak textově upevňuje pozici silné ženy, která si úspěch vydobyla sama. Ve videoklipu se Rosalía stylizuje například do Fridy Kahlo, která svým vizuálním projevem často zpochybňovala tradiční genderové role. Na začátku se objevuje jako moderní tanečnice flamenca, avšak tančí (opět) v industriálním prostředí. Později se ukazuje v montérkách a se zlatými zuby, čímž odkazuje na mužské hip-hopové umělce, kteří ve svých videoklipech často typicky vystavují své bohatství na odiv. Zároveň montérky v historii hip-hopu symbolizují rebelství, což Rosalíi hraje tématicky do noty.
Posouvání hranic flamenca
Rosalía a C. Tangana představují dva různé, ale vzájemně se doplňující, přístupy k redefinování flamenca a jeho genderových rolí. Nejenže přetvářejí flamenco, ale zároveň posouvají hranice mezi maskulinitou a feminitou v hudbě, což má širší kulturní dopad. V minulosti byli pár a spoluautoři projektů – například duetu Antes de morirme (Předtím než zemřu) či alba El mal querer, čímž obohatili umělecké vyjádření o vzájemnou inspiraci a vliv. Tato evoluce flamenca je důkazem, že i tradiční žánry mohou zůstat relevantní a živé, pokud se otevřou novým interpretacím a přístupům. Rosalía a C. Tangana ukazují, že současná hudba může nejen reflektovat kulturní dědictví, ale také jej přetvářet, a tím přilákat nové publikum.