Genius loci Hradce Králové je prostoupený ženským temperamentem od dob emancipované Elišky Rejčky. Je tedy symbolické, že celoroční oslavy 800 let založení někdejšího královského věnného města začaly hudebně-divadelním projektem o rodačce Zuzaně Navarové. O subtilní interpretce s niterným projevem, která se s hravostí dotýkala mystéria existence.
Hudební kritik Jan Rejžek v osobně pojatém nekrologu Zuzaně Navarové napsal: Nikdy předtím tu nebyla sestava (kapela Nerez), která tak skvěle kombinovala latinskoamerické hudební vlivy s vynikajícím písničkářským rukopisem Vítka Sázavského, Zdeňka Vřešťála a Tvým (…) Tvé texty, plné ženských tajemství, nápovědí i zámlk, překonávaly snad všechno, co tu v písňové tvorbě o odvěké bitvě pohlaví vzniklo, dávno před Olgou Sommerovou (…) Tys samozřejmě vzala do báječné kapely Koa Kolumbijce, Peruánce a famózního nevidomého Roma Maria Biháriho. Jak široké bylo Tvé srdce?
Po dvaceti letech od Rejžkova „opožděného milostného dopisu“ se tvůrci v inscenaci A pak usnu a vstanu… ptají, jak bohatá byla její duše. Společný projekt Klicperova divadla, Filharmonie Hradce Králové a skupiny RAZAM s frontmankou Ivou Marešovou měl premiéru 11. ledna 2025. Žánrově se pohybuje na pomezí inscenovaného koncertu a výrazně tanečního muzikálu. V tom směru jde o profesionálně zvládnutou interpretaci, jaká nebývá často k vidění ani na muzikálových scénách.
Částečně je inscenace koncipovaná jako reinkarnační rituál, ve kterém se loví z vybledlých otisků paměti. Prostor vymezují hudebníci a hudebnice rozmístění na praktikáblech jako na nebeském kůru a Navarová je přítomná v celém ženském kruhu. Její eklektickou osobnost ztvárňují herečky různého věku a také hostující Iva Marešová, mužský prvek pak trojice herců. Celý ansámbl archetypů je vizuálně sjednocený do kostýmů v barvě holubí šedi a dámská sekce si hned v první scéně nasadí pro Navarovou typické kulaté brýle. Minimalistická výprava dává vyniknout básnickým metaforám i kontrastům nálad a výrazů – pro Navarové repertoár a intonaci tak typických.
Choreograf Marek Zelinka interpretuje většinu z nich, pracuje s ženskými archetypy a archetypálními vztahy. Jednou jsou to věštkyně, které prozkoumávají hladinu černé vody, podruhé rodový ženský kruh, potřetí je Marešová stylizovaná v písni Andělská do postoje Panny Marie. Tančí se latina i country, kdy jsou unifikované kostýmy, respektive dlouhé balonové kabáty, součástí choreografie. V té se prolínají jin-jang stejně jako odkazy k různým vlivům, které vystudovaná hispanistka a bohemistka Navarová vstřebala, například latinskoamerickému a romskému folkloru, židovskému klezmeru, východním náboženstvím, skautské etice, indiánským kulturám…
Šestnáct zásadních písní v živém podání folkovo-symfonického tělesa a se silnou choreografií prokládá režisér a spoluautor scénáře Pavel Khek epizodními dramatickými situacemi. Ty ilustrují zpěvaččinu uměleckou dráhu, ale celek by se bez většiny z nich nejspíš obešel. Občas je až iritující sledovat, jak málo empatie vůči tématu je právě v činoherních scénách. Jako by bylo nutné usadit výsostně umělecký záměr pár trapnými vtípky, nebo bulvarizováním vztahů.
Nicméně je v tom i cosi symbolického. V kontrastu k „úlitbám“ mainstreamu vynikl Navarové poetický repertoár – stejně jako kdysi – emotivností a hloubkou. O to výrazněji, že dostal nový a plnější zvuk. Hudební a pěvecká složka je opravdovou poctou jedinečné královehradecké umělkyni. Zásluhu na tom nese hráč na bicí a skladatel Radek Doležal. S citem pro zachování původní energie skladeb navrstvil a posílil v nových folk-symfonických aranžmá melodickou linku. S respektem, jako by potenciál skladeb nechal jen dozrát, je rozvinul do plnokrevné a expresivní výpovědi. Po pěvecké stránce zastřešila inscenaci (nejen jako interpretka) Iva Marešová. Držitelka ocenění Hradecká múza 2024 má s Navarovou i cosi společného. V autorské tvorbě s kapelou RAZAM prezentují svébytný styl world-music, který vychází ze slovanských kořenů. Fakt, že herce dovedla k profesionálním pěveckým výkonům, je stejným projevem pokory a úcty jako Doležalova aranžmá. Když své party zpívají Martina Nováková a Kamila Sedlárová, téměř nezaslechnete rozdíl mezi nimi a profesionální zpěvačkou.
Herecky zmnožená hlavní hrdinka – vedle výše jmenovaných ji ztvárňují také Martina Czyžová, Maria Leherová, Lucie Andělová a Lenka Loubalová – reflektuje své „barvy všecky“ s vysokou kvalitou a temperamentem. Společně konfrontují a sjednocují jednotlivé aspekty ženské duše, od dítěte po stařenu, od královny po amazonku. V některých pasážích se k nim přidávají Daniel Krečmar, Jan Vápeník a William Valerián. Z duetu Lucie Andělové se saxofonem, na který hraje William Valerián, v písni Ke zdi je dokonce cítit erotické napětí. Mezitím sledujeme v narativní zkratce Zuzanu od dětství přes popularitu Nerezu po zpackané udělení Ceny Anděl se skupinou Koa. Ačkoliv inscenace je spíš intenzivní než dlouhá, ke konci se příběh podivně zacyklí v podzimním odcházení. Než skončí symbolickým návratem do bílé věčnosti, bez hlubšího významu se omílá ne příliš zajímavý zápis z táborového deníku. I to by nakonec bylo omluvitelné.
Co ale podle mě omluvitelné není, jsou dominantní projekce na zadní stěně. Snad až na dvě či tři se naprosto míjejí s lyrikou a osobností Navarové. Kromě toho nemají jednotný styl, takže se zdá, že každou z nich vytvořil někdo jiný bez znalosti kontextu. Když už alespoň náznakem reflektují dobovou estetiku, vychází z toho trapná karikatura. Odstínit tuto agresivní velkoformátovou kulisu je náročné. Byla to velká úleva, když při Andělské na chvíli zhasla a závěrečné Taši Delé provázela jen silueta himalájské Dhaulágirí. Přes veškeré výhrady ale musím konstatovat, že se v Klicperově divadle podařilo realizovat v mnohém mimořádný projekt.
A pak usnu a vstanu… Autoři Pavel Khek, Lenka Smrčová a Iva Marešová, režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, výprava Jozef Hugo Čačko, videoprojekce Kateřina Podlipná, Ondřej Martinec, choreografie Marek Zelinka, hudba Zuzana Navarová, Zdeněk Vřešťál, Vít Sázavský, Iván Gutiérre, hudební nastudování a aranžmá Radek Doležal, hudební dramaturgie a pěvecké nastudování Iva Marešová. Premiéra 11. ledna 2025 v Klicperově divadle.