
Odpovídá Grófka alias Tomáš Procházka, divadelní režisér/ka, performer/ka, draq queen, člen/ka queer platformy PiNKBUS.
Ve své tvorbě pracujete se svou nahotou. Co všechno může nahé tělo říci? Lze chápat nahotu jako kostým?
Spojila jsem tyto dvě otázky do jedné, protože podle mě do velké míry souvisí, respektive se odvíjí jedna od druhé. Začnu od konce. S nahotou pracuji, protože kostým odmítám. Kostým vnímám jako pomůcku, do velké míry berličku, a to ve své tvorbě, vzhledem k tématům, kterým se věnuji, nemám rád. Nemám rád komfort postavy, zeď, za kterou se skrývám. Ve svých performancích jsem subjektem já, proto by diváctvo mělo vidět hlavně mě – se všemi nedostatky, krásami, ránami, vráskami.
Je možné se dívat na cizí nahé tělo bezpříznakově, nebo v něm je vždy trocha erotiky, sexuality?
Samozřejmě, podívejte se na dějiny výtvarného umění. Nejsem si jistá, odkdy se nahé tělo začalo radikálně sexualizovat, ale je to velmi vtipná paralela s biblickou epizodou v rajské zahradě a jablkem poznání. Nahota je náš default. RuPaul má slavný výrok: “Rodíme se nahx a všechno další je drag.” Ráda si tento výrok přizpůsobuji a říkám: „že všechno další je kostým“.
Značí podle vás ženská a mužská nahota v umění něco jiného?
Můžu hovořit opět jen subjektivně, ale souvisí to s tím, jak velmi nás ovlivnila římskokatolická konzervativní gender politika. Nahá žena automaticky symbolizuje dva extrémy – buď je to protřelá žena-vamp, nebo to je křehká a zranitelná Julie. Zatímco nahý muž je často zobrazený především se six-packem a dokonalou postavou á la helenistické sochy. Symbolizuje sílu, hrdost, bojovnost. Začal jsem tyto věci vnímat velmi intenzivně v době, kdy jsem započal zkoumat, jaká je má vlastní genderová situace. Mám velmi mužnou postavu, ale zároveň jsem plně v kontaktu se svou femininní stránkou. Je rok 2025 a jsem nesmírně ráda, že tento stereotyp, který jsem vnímala, se stírá a umění začíná být inkluzivní pro celé široké spektrum genderových identit.
Používáte ve své tvorbě termíny jako ženské umění, ženské otázky, mužské umění, mužská témata?
Naposledy, kdy jsem pracoval s něčím, co se dá kategorizovat jako mužská témata, to byla moje inscenace na bratislavské VŠMU. Byl to Shakespearův Macbeth s podtitulem Hra o bastardech. Dramaturgicky byla inscenace postavená na tehdy velmi aktuálním fenoménu „soumraku samců“ – v moči žen, které užívaly antikoncepci, se objevoval pohlavní hormon estrogen, který se dostal do vodních toků a přiměl samce ryb se měnit na samičky. Ironií zůstává, že 9 z 10 materiálů, které zpracovávaly tuto aktuální „krizi“ (které nota bene přerostla do fenoménů typu Andrew Tate a „incel movementu“), byly osoby ženského pohlaví, respektive identifikující se s ženským rodem. Takže o jakém mužském a ženské umění se bavíme. Binární gender role jsou středověký mýtus a je více než paradoxní, že proti nim vlastně i nevědomě bojuje dezinfo/dezolát scéna. Přála bych si v tomto ohledu víc kulatých stolů, kde by se tento pro mě nepochopitelný donkichotský konflikt smetl ze stolu.
Úvodní portrétní fotografie pochází z osobního archivu Tomáše Procházky.

FOTO Kamil Košun