Krátce po premiéře Váni od Simona Stephense v Divadle v Řeznické představilo Jihočeské divadlo Cyrana z Bergeracu od Martina Crimpa v pražském prostoru NoD. Cyrano a Váňa patří ke generaci formované Rostandovou rytířskou etikou a Čechovovým tragikomickým hledáním smyslu života a s tímto kreditem vstupují do nových poloh postav i jako objevitelé. Jsou to muži oslabení ve své historické genderové roli a nucení ke konfrontaci s ženskými aspekty sebe sama.

FOTO: Hynek Glos
Snaha transformovat „klasiku“ je v dramaturgii Jihočeského divadla patrná od nástupu ředitelky Martiny Schlegelové. Oproti radikálně pojaté adaptaci Švejk 2022, kterou jsem viděla v rámci festivalu Jižní spojka vloni, je Crimpův Cyrano z Bergeracu v režii Adama Svozila podstatně konzervativnější. Ohledává tekuté hranice politických a genderových tendencí a manévruje s nimi v duchu zlaté éry malých scén i následující normalizace, kdy se slovíčkařilo a žonglovalo se skrytými významy. Taková forma jihočeské podkrovní scéně Na Půdě určitě sluší. Já jsem ale postrádala onu vybroušenost, kterou si se zmíněným obdobím spojuji. V Cyranovi tvůrci příliš spoléhali na extrémní výrazy. Břitkost, síla a rytmus současného jazyka, do kterého Martin Crimp převedl Rostandův text, byly v některých scénách otupené právě lavírováním mezi tradičním pojetím a progresí.
Prostupnost pomyslného zrcadla začíná u inscenační formy divadla na divadle a výtvarného řešení. Rokokovou scénu rozděluje portál na přední a zadní část, přičemž společnost na opačné straně prochází emancipací od francouzské revoluce po tu postmoderní. Kristián (Pepa Honzík) s vizáží sedláka z Alšových obrázků, přijede do metropole sbalit holku. Narazí na nekonvenční a sebejistou Roxanu (Eliška Brumovská), inteligentní emancipovanou rebelku s vkusem ovlivněným beatníky a protestsongem. Proklamovanou vedlejší linkou inscenace je také téma oligarchie včetně té tuzemské. Soudím tak na základě příspěvků v programu. Je pravda, že francouzská trikolóra může být metaforou sametové revoluce a drag queen Lignière (Tomáš Kobr) se dá nahlédnout v kontextu potlačování osobních svobod, ale téma oligarchie mi unikalo.
Mezníkem pro rozbití portálu a starého rámce je válka ve Vietnamu. Náznak odporu květinových dětí proti hegemonní maskulinitě a establishmentu jsem však interpretovala až ex post. Stopovat odkazy k historickému vývoji bylo náročné a možná to tvůrci od diváků ani neočekávají. Důležitá je reflexe myšlenkového vývoje moderní společnosti. Obrozené postavy z renesančního příběhu formují novodobého Cyrana a zároveň jeho jednaní reflektují.
Kdo je tedy současný Cyrano? Bodrá tvář a stylizace Tomáše Drápely v hlavní roli evokuje představu vidláka, stárnoucího hipstera v trenkách, kterého ve čtyřiceti vyhodili z mama-hotelu. Navzdory hrdinskému entrée a brilantním jazykovým soubojům je od počátku čímsi nesympatický. Nemá charisma rytíře a džentlmena, je to do jisté míry sebestředný, ublížený frajer. S básnickým nadáním, ovšem bez oné ušlechtilé podstaty pravého muže, nositele rytířských ideálů. Původní Rostandův hrdina z roku 1897 je ve své nové poloze čím dál víc vykořeněný a svou nejistotu skrývá za škrabošku s nosem připomínajícím falický symbol. Čistý štít je pouhá zástěrka pro nezvládnutou krizi středního věku a možná i pro nepatrné pochyby o vlastní sexuální orientaci. Psycholog by k téhle vybledlé napodobenině Allena Ginsberga asi dodal, že nikdy nevykročila ze stínu své animy. Ve chvíli Cyranovy smrti ho rozhořčená Roxana právem usvědčí ze zbabělosti.

FOTO: Natálie Košková
Čechovův Strýček Váňa z roku 1899 je na konfliktu ideálu a skutečnosti postavený. Je to ohnisko vnitřního tragikomického dramatu Ivana Vojnického, hrdiny z carského Ruska, ve kterém se sváří vštípená podřízenost tradiční společenské hierarchii s bolavou nekonečností ruské širočiny. Poledne života je výzva ke zpytování smyslu dosavadního žití. Váňovo hořko-směšné bilancování provází frustrace, nenaplněné touhy, furiantství i pochybnosti o vlastní hodnotě. Stojí za to si to připomenout, protože protichůdností tohoto procesu využil britsko-irský dramatik Simon Stephens. Hrdina jeho monodramatu Váňa integruje všechny klíčové situace a postavy bez ohledu na gender. Londýnská inscenace s Andrew Scottem ukázala, jak skvělou hereckou příležitost čechovovská one-man-show nabízí. V Divadle v Řeznické obsadili Michala Kerna a byla to vynikající volba. Jedině všestranný herec mohl dostát konceptu režisérky Diany Šoltýsové a jejího týmu, který posouvá monodrama na univerzální úroveň alegorické morality.
Kernův Váňa je Kdokoli 21. století. Bosá androgynní postava v bílém sáčku a kalhotách, vypuštěná z dřevěné přepravní bedny, přehrává publiku groteskně nihilistickou show o marnosti bytí v moderním otroctví. Namísto smrtící kosy nad ní visí láhev vodky, hrozba i prostředek k ukončení utrpení. Michal Kern mění grimasy, gestikulaci a hlas přesně a s elegancí, jako by nepřevlékal jen masky, ale rovnou celá těla. Parodizuje pocity a pózy a v každé postavě je autentický. Gender není důležitý – důležitý je pouze rozmnožovací pud. Pod tlakem existenciální tísně je sex záchranná brzda pro ukotvení v tělesnosti. Stephens aktualizuje nejen jazyk a některá jména, ale také posouvá otázku životního poslání. A to směrem k umělecké komunitě. Váňa neobětuje nejlepší léta neschopnému profesorovi. Jeho tragédií je, že svůj domnělý talent promarní ve prospěch autora filmových remaků.
Co se týče mužství, dá se Váňa v Kernově interpretaci vnímat i pohledem hlubinné psychologie. Už několikrát jsme se setkala s názorem, že rozpouštění genderových rolí otevírá každému jedinci kontakt s archetypy opačného pohlaví. Otázkou je, kdy západní civilizace o tento kontakt přišla a kam pod vlivem pokryteckých sociálních norem spěje. Proč považujeme jemnocit za přirozenou, žádoucí vlastnost básníka (Cyrana), ale jemnocit bojovníka (což je i muž v každodenním boji o výdělek) za slabost odsouzenou k pohrdání? Obě inscenace mužství ze zkostnatělých norem osvobozují. Groteskní Váňa jde přitom ještě dál a ukazuje opačný extrém, ke kterému současná genderová politika spěje.
Martin Crimp podle Edmonda Rostanda: Cyrano z Bergeracu. Režie Adam Svozil, dramaturgie Josef Kačmarčík, scéna Klára Fleková, kostýmy Vojtěch Hanyš, pohybová spolupráce Daniela Šišková. Premiéra 5. 4. 2024 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.
Simon Stephens podle A. P. Čechova: Váňa. Překlad Zuzana Josková, režie Diana Šoltýsová, dramaturgie Denisa Kábrtová, výprava Agnieszka Pátá – Oldak, hudba Ibby, pohybová spolupráce Jaroslava Košková, light design Magdalena Klára Hůlová. Premiéra 15. 1. 2025 v Divadle v Řeznické, Praha.