Sociální aktivistka a anarchistka Emma Goldman (1869–1940) ve své době působila jako výrazná politická i společenská osobnost. Vzbuzovala mnohé kontroverze, a to nejen mezi veřejností, jež poukazovala na její domněle neuspořádaný život a volnost mravů, ale i mezi feministkami a příznivci ženské emancipace, které provokovala její ostrá kritika a individualismus. Goldman se rovněž v době všeobecného opojení bolševickou revolucí v západních levicových uměleckých a politických kruzích postavila za svobodu člověka a v knize Jak jsem se zklamala v Rusku (1923) popsala nebezpečí, která ze sovětského převratu plynula. Po vypuknutí občanské války ve Španělsku se vydala podpořit anarchisty.
Esej Tragédie ženské emancipace, kterou zde v překladu přinášíme, spadá do období první vlny feminismu, jež usilovala především o zrovnoprávnění žen v politice, v zaměstnání, ve vzdělávání. Goldman však kritizuje legalismus a vnějškovost této proměny, a nejen že předjímá již vlnu druhou, ale důrazem na mezilidské vztahy, péči o děti a partnerství obrací pozornost k tématům, které se ve feminismu výrazně objevují až s nástupem etiky péče v osmdesátých letech dvacátého století (především u Carol Gilligan, jež problematizuje individualistické pojetí morálky ignorující význam mateřství). Goldman podobně jako Gustav Landauer, jehož esej jsme uvedli v předešlém čísle, spojuje individuální a kolektivní rozměr osvobození a ukazuje, že svoboda jednotlivce je nutně spojena se vztahem k druhým.
Za pozornost stojí i autorčina hluboká obeznámenost s literaturou a dramatem. Divadlo vůbec znamenalo pro anarchismus počátku dvacátého století významného uměleckého partnera (na rozdíl od „pokleslého“ kina šířícího předsudky a stereotypy). Není proto divu, že Goldman se o drama intenzivně zajímala, věřila v jeho emancipační potenciál a věnovala mu sérii analýz, jež vydala pod názvem Společenský význam moderního dramatu (1914). I zde ji zajímala témata výchovy, mateřství a rodiny. Uměla ostře kritizovat i přehnanou podobu mateřské péče. V analýze Strindbergovy hry Otec poznamenala: „Matka zotročuje laskavostí – poutem, které se hůře snáší a z něhož je těžší uniknout než od brutální ruky otce.“ Podobně jako o téměř sedmdesát let později Carol Gilligan si povšimla, že skutečná emancipace ženy musí zahrnovat nalezení rovnováhy mezi svobodou matky a dítěte: „Pravé mateřství, stejně jako otcovství, nespočívá v tom, že dítě formujeme k obrazu svému nebo mu vnucujeme vlastní představy a myšlenky, ale že mu dopřejeme svobodu a příležitost harmonicky se rozvíjet podle jeho vlastních možností, bez překážek a omezování.“ Stále aktuální poznámka v epoše zaměřené na výkon, soutěživost a seberozvoj, kdy jsou děti přetíženy kroužky, studiem a životním stylem svých rodičů…
Překlad a komentář J. Motal
Tragédie ženské emancipace (1911)
Emma Goldman
Začínám přiznáním: bez ohledu na všechny politické a ekonomické teorie zabývající se fundamentálními odlišnostmi mezi různými skupinami v rámci lidstva, bez ohledu na třídní a rasové rozdíly, bez ohledu na všechny umělé hranice mezi právy ženy a právy muže se domnívám, že existuje bod, kde se tyto způsoby odlišování mohou setkat a srůst v jeden dokonalý celek.
Nehodlám předložit mírovou smlouvu. Všeobecný společenský antagonismus, jenž dnes ovládl celý náš veřejný život a který vznikl působením protichůdných a protikladných zájmů, se rozpadne na kusy, až se uskuteční reorganizace našeho společenského života založená na zásadách hospodářské spravedlnosti.
Mír nebo harmonie mezi pohlavími a jednotlivci ale nemusí nutně záviset na vnějškovém zrovnoprávnění lidských bytostí, ani nevyžaduje eliminaci individuálních rysů a zvláštností. Problém, před nímž dnes stojíme a jenž musí vyřešit nejbližší budoucnost, je tento: jak být sám sebou, a přitom v jednotě s ostatními, jak hluboce cítit se všemi lidskými bytostmi a zároveň zachovat své vlastní povahové rysy. To se mi jeví jako základ, na němž se může bez protivenství a protikladnosti setkat masa a jednotlivec, skutečný demokrat a skutečná individualita, muž a žena. Mottem by nemělo být: Odpusťte si navzájem; spíše Pochopte se navzájem. Nikdy mne zvlášť neoslovila často citovaná věta Madame de Staël: „Všechno pochopit znamená všechno odpustit“. Páchne zpovědnicí. Odpustit bližnímu vyvolává představu farizejské nadřazenosti. Pochopit své bližní je dostatečné. Toto přiznání částečně představuje mé základní stanovisko na emancipaci ženy a její účinek na celé pohlaví.
Emancipace by měla ženě umožnit být člověkem v pravém slova smyslu. Vše, co v ní dychtí po uplatnění a aktivitě, by se mělo projevit naplno; všechny umělé překážky by měly být prolomeny a cesta k větší svobodě by měla být vyčištěna od všech pozůstatků staletí podřízenosti a otroctví.
To byl původní cíl hnutí za emancipaci žen. Dosavadní výsledky však ženu izolovaly a oloupily ji o prameny štěstí, pro ni tak důležitého. Pouhá vnějšková emancipace udělala z moderní ženy umělou bytost, připomínající výtvory francouzské arboristiky s jejími arabeskovými stromy, pyramidami, koly a věnci; cokoli, jen ne tvary, jichž by dosáhla projevem vlastních vnitřních kvalit. Takových uměle vypěstovaných rostlin ženského pohlaví najdeme velké množství, zejména v takzvané intelektuální sféře našeho života.
Svoboda a rovnost pro ženy! Jaké naděje a touhy vzbuzovala tato slova, poprvé vyslovena některými z nejušlechtilejších a nejstatečnějších duší těch dní. Nad novým světem mělo vyjít slunce v plné záři a slávě; v tomto světě měla žena řídit svůj osud svobodně – cíl, jenž si jistě zaslouží nadšení, odvahu, vytrvalost a neutuchající úsilí fantastického množství průkopníků a průkopnic, kteří vsadili vše proti světu předsudků a nevědomosti.
I mé naděje vzhlížejí k tomuto cíli, ale domnívám se, že emancipace ženy, jak je dnes interpretována a praktikována, tohoto velkého cíle nedosáhla. Chce-li být dnes žena skutečně svobodná, čelí nutnosti emancipovat se od emancipace. To může znít paradoxně, avšak je to tím, že je to až příliš pravda.
(…)
Bohatý intelekt a jemná duše jsou obvykle považovány za nezbytné atributy hluboké a krásné osobnosti. V případě moderní ženy slouží tyto atributy jako překážka k plnému prosazení její bytosti. Již více než sto let je stará forma manželství, založená na biblickém „dokud smrt nerozdělí“, odsuzována jako instituce svrchovanosti muže nad ženou, její naprostou podřízenost jeho rozmarům a příkazům a absolutní závislost na jeho jménu a podpoře. Znovu a znovu se přesvědčivě dokazovalo, že starý manželský vztah omezoval ženu na funkci mužovy služebnice a nositelky jeho dětí. A přesto najdeme mnoho emancipovaných žen, které dávají přednost manželství se všemi jeho nedostatky před stísněností života v nesezdaném svazku: stísněném a nesnesitelném pro okovy morálních a společenských předsudků, jež křečovitě spoutávají ženskou přirozenost.
Vysvětlení takové nedůslednosti mnoha vyspělých žen je třeba hledat v tom, že nikdy skutečně nepochopily význam emancipace. Myslely si, že jediné, co je potřeba, je nezávislost na vnějších tyraniích; vnitřní tyrani, mnohem škodlivější pro život a růst – etické a společenské konvence – byli ponecháni svému osudu; a ti se o sebe postarali vskutku dobře. Zdá se, že v hlavách a srdcích nejaktivnějších představitelek ženské emancipace se jim daří stejně dobře jako v hlavách a srdcích našich babiček.
Tito vnitřní tyrani mají mnoho podob: veřejné mínění, co řekne matka, bratr, otec, teta či jakýkoli příbuzný, co řekne paní Grundyová, pan Comstock, zaměstnavatel, školská rada? Co řeknou všichni tihle otravové, morální detektivové, věznitelé lidského ducha? Dokud se žena nenaučí jim všem vzdorovat, stát pevně na vlastních nohou a trvat na své neomezené svobodě, naslouchat hlasu své přirozenosti, ať už volá po největším životním pokladu – lásce k muži, nebo po své nejvelkolepější výsadě – právu porodit dítě, nemůže se nazývat emancipovanou. Kolik emancipovaných žen má dost odvahy na to, aby si přiznaly, že hlas lásky volá, divoce bije na jejich hruď a dožaduje se vyslyšení, uspokojení?
(…)
Největší nedostatek dnešní emancipace spočívá v její umělé strnulosti a úzkoprsosti, které v duši ženy vyvolávají prázdnotu, jež jí nedovolí pít z pramene života. Jednou jsem poznamenala, že mezi staromódní matkou či hostitelkou, jež vždy bdí nad štěstím svých ratolestí a pohodlím těch, které miluje, a skutečně novou ženou je hlubší vztah, než mezi poslední jmenovanou a jejím průměrnou, emancipovanou sestrou. Stoupenci emancipace mě přímo a jednoduše prohlásili za neznabožnici, vhodnou leda tak na hranici. Jejich slepá horlivost jim nedovolila pochopit, že mé srovnání starých a nových žen mělo pouze dokázat, že značná část našich babiček měla v žilách více krve, mnohem více humoru a důvtipu a rozhodně větší množství přirozenosti, dobrosrdečnosti a prostoty než většina našich emancipovaných profesionálek, jež plní vysoké školy, učební sály a různé úřady. To neznamená vrátit se do minulosti, ani to neodsuzuje ženu do její staré sféry, do kuchyně a dětského pokoje.
Záchrana spočívá v rázném pochodu vpřed k lepší a jasnější budoucnosti. Potřebujeme neomezeně růst ze starých tradic a zvyků. Hnutí za ženskou emancipaci zatím udělalo jen první krok tímto směrem. Je třeba doufat, že nabere sílu udělat další. Volební právo nebo rovná občanská práva mohou být dobrými požadavky, ale skutečná emancipace nezačíná ani u voleb, ani u soudů. Začíná v duši ženy. Historie nám říká, že každá utlačovaná třída dosáhla skutečného osvobození od svých pánů vlastním úsilím. Je nutné, aby si z toho žena vzala poučení, aby si uvědomila, že její svoboda dosáhne tak daleko, jak daleko dokáže jít vlastními silami. Proto je pro ni mnohem důležitější, aby začala se svou vnitřní regenerací, aby se zbavila tíhy předsudků, tradic a zvyků. Požadavek rovných práv ve všech životních povoláních je spravedlivý a poctivý; ale koneckonců nejzásadnějším právem je právo milovat a být milován. Má-li se totiž částečná emancipace stát úplnou a skutečnou emancipací ženy, bude muset skoncovat se směšnou představou, že být milována, být miláčkem a matkou je synonymem otroctví nebo podřízenosti. Bude se muset zbavit absurdní představy o dualismu pohlaví nebo o tom, že muž a žena představují dva antagonistické světy.
Malichernost rozděluje, velkorysost spojuje. Buďme širocí a velcí. Nepřehlížejme životně důležité věci kvůli množství maličkostí, s nimiž se potýkáme. Pravdivé pojetí vztahu obou pohlaví nepřipouští podmanitele a podmaněnou; zná jen jednu velkou věc: bezmezně se rozdávat, abychom byli bohatší, hlubší a lepší. Jedině to může zaplnit prázdnotu a proměnit tragédii ženské emancipace v radost, bezmeznou radost.
Úvodní obrázek: portrétní fotografie Emmy Goldman od J. H. Kenta z roku 1886, archiv Emmy Goldman, International Institute of Social History, více zde.