Chi Jang Yin je americká experimentální filmařka a kurátorka, která se zaměřuje na odkrývání neviditelné historie. Ve své tvorbě pracuje s rozmanitými mediálními formami včetně klasického filmového materiálu či virtuální reality. Organizuje výstavy v galeriích, vyučuje na filmové fakultě DePaul University v Chicagu. Zabývá se především tématem násilí. Její tvorba byla oceněna na festivalech po celém světě. Z iniciativy umělecké skupiny Dílo a díky podpoře Divadelní fakulty JAMU, Fakulty sociálních studií MUNI a FAMU na přelomu února a března navštíví Českou republiku a představí svoji práci.
Pro vaši tvorbu je důležité fyzično, přitom jste filmařka. Jak to jde dohromady?
Má tvorba vychází z fotografie a performativních umění. Fotografie mě inspirovala k přemýšlení nad tím, jak média umožňují různé úhly pohledu na jednu věc. Když máte v ruce kameru a jste s ní sám, je to intimní úhel pohledu, který je pouze vaší perspektivou. A souvisí s místem, na kterém stojíte, s časem, pokaždé vidíte tu samou věc jinak. Takže fotografie mi dala poznat, že neexistují žádné objektivní historické dokumenty. Vše vychází ze subjektivního pochopení situace. Je to kritický, filozofický názor.
Na performativních uměních mě zase zajímá fyzická kvalitu pohybu, čas a spojení s publikem i se sebou samou. Zatím jsem neviděla, že by nějaké jiné médium dokázalo to, co performativní umění. A nemyslím tím klasické divadlo, ale experimentální performanci. Takovou, při níž je člověk v pohybu, rozostřený, nemusí vůbec být na jevišti. Performance je pro mě pohyb, používání předmětů či vlastního těla, přenos myšlenek pomocí něj. V performativním umění je výjimečné spojení s publikem, se kterým se stává umělec jedním. Je v tom mnoho nevědomého, co potom vychází najevo prostřednictvím tohoto metafyzického procesu. To, co si myslím, se může lišit od toho, co dělám, jak se pohybuji. A pak se stávám svědkem toho, co skrze tělo vyšlo najevo.
Experimentujete také s virtuální realitou.
Posledních dvacet let se soustředím na experimentální film. A ten vychází z kinematografie, tedy z využití plochého prostoru, na kterém se vyjadřují myšlenky. Když jsem se dostala k virtuální realitě, zaujal mě především zážitek pohledu 360 stupňů. Místo toho, abyste seděli v kině a hleděli na plochu před sebou, na plátno, máte na sobě zařízení, které vás zanoří do prostředí, jež se rozprostírá kolem vás. Je to skvělá kombinace vlastní paměti, fotografického umění ve filmu a performance. Protože virtuální realita, to je to bytí v přítomnosti, bytí v ztělesnění, možnost cítit druhého člověka. Empatie. V tom připomíná performativní umění.
Pracujete s médii, pohybujete se ve filmovém průmyslu a nových technologiích, což jsou oblasti dlouho opanované muži. Jak se vám – jako ženě – tvoří v takovém prostředí?
Gender je performance. Na jedné straně je tu pohlaví, které ukazuje, jak jsme biologicky konstruováni. Vedle toho je tu performance toho pohlaví čili výkon, kterým se stáváme ženou či mužem. A v tomto okamžiku to přestává být jasné, protože existuje více způsobů jednání, které můžeme považovat za mužské, nebo ženské. Umělci potom mohou být herci, kteří využívají třeba maskulinitu, aby dosáhli nějakého účinku – ve štábu, k hercům a podobně. Prostě při natáčení filmu využívají svoji genderovou performanci.
Budu vycházet ze své zkušenosti, protože nechci zobecňovat. Jsem žena. Moje pohlaví i gender jsou ženské. Cítím se v tom velmi dobře, a to proto, že jsem našla, jak této performance využít. Jako žena a filmařka s tím umím nakládat. Například jsem zjistila, že lidé nejsou tak ostražití, když je natáčí žena. Představte si, že za vámi přijde chlap s obrovskou kamerou a vy okamžitě začnete být ostražití, protože víte, že to myslí vážně. Ale když za vámi přijde filmařka a řekne prostě: „Můžu s vámi mluvit?“ Tak většina lidí bariéry ztrácí. A to je pro mě výhoda.
Jak napsala Susan Sontagová, kamera je zbraň. To je metafora. Když má zbraň muž, je to jiné, než když ji má žena. A toho využívám. Můžu natočit spoustu materiálů, které by muži nemohli. Před lety jsem točila o pracovních podmínkách v jedné továrně v Číně. Tam nemůže nakráčet filmař a říct: „Jdu zdokumentovat, co se tu děje!“ Já tam přišla se skupinou studentů a řekla jsem, že mě moc zajímá, jak ta továrna funguje, ukažte mi všechny ty skvělé věci, které tu děláte. A oni si opravdu mysleli: „To je jen ženská s kamerou, to je v pohodě.“ Tak jsme šli dovnitř, všechno jsme natočili. A tak vznikl film Maják (2010). Pozitivně jsem využila předsudky, abych získala, co potřebuji.

Formoval vás nějak váš původ, tedy že pocházíte z Číny, odkud vaše rodina emigrovala?
My jsme odešli z Číny přes Tchaj-wan do USA, a to vás nutí osvojit si jiné způsoby myšlení, hledat sebe sama. Hodně mě to inspirovalo.
Moje rodina milovala Čínu. Bylo mi pět let, když jsme odešli, ale mám takové hodně sovětské vzpomínky na rané dětství, pamatuji si všechny ty hlasité reproduktory, které byly všude a hlásaly: „Je čas vstávat! Je čas cvičit!“ Pamatuji si, jak jsme s tátou byli v kině a byla to samá propaganda, nějaký příběh o japonském vojákovi, který bojoval proti čínskému vojákovi, který byl samozřejmě ten hodný. Vnímala jsem to jako vzrušující film o válce, o padouchovi. Moje máma je malířka, profesorka umění, a ta mi potom všechno vysvětlila, hovořila o kulturní revoluci. I když jsem revoluci nezažila, mám pocit, že jsem onu paměť zdědila. Vím, co to znamená ztratit svobodu. Co to je cenzura, autocenzura.
Pak jsme se dostali do Hongkongu, který byl v té době britskou kolonií. Chodila jsem tam do britské školy, a to byla úplně odlišná zkušenost. Najednou to nebyla cenzura, ale systematické dodržování pravidel. Všechno logicky dávalo smysl. Pak jsme odjeli na Tchaj-wan, ten byl zase padesát let japonskou kolonií. A Japonsko je genderově velmi přísně definované. Ženy a muži zde mají zcela jasné společenské role. Tam jsem poprvé pochopila, co to je gender. To byla výborná zkušenost.
Pak jsme se přestěhovali do Kanady, kde to je velmi podobné jako v USA. Oba národy si osvojily mentalitu, že mohou být čímkoliv. Mají pocit, že je nesvazuje historie, snad jen trochu minulost britské kolonie a původní indiánská kultura. Přesto se to snaží vymazat, protože historii píše vítěz. To mě fascinovalo, i vzhledem k tomu, co jsem zažila předtím.
Pro mě jako přistěhovalkyni to mělo obrovský význam. Mohla jsem všechno vymazat, říct, že jsem nová, vymyslet si svoji většinovou, americkou identitu. Ale tak to ve skutečnosti není. Zjistila jsem, že moje historie nebo osobní dráha jsou tak významné, že mi dávají výhodu, kterou jiní nemají. Třeba mnohem jasněji vidím, co se teď v Americe děje.
A jak tedy vnímáte proměnu USA v posledních letech?
To je princip kapitalismu. Už od osmdesátých let minulého století se jasně ukazuje, že jde o třídní rozdělení společnosti, v níž jedno procento nejbohatších ostatním říká, co mají dělat. A víte, když se podíváte na seznam nejbohatších lidí na světě, všichni jsou to bílí muži. Podle mě současný boj proti genderově vyrovnané politice, inkluzi, je kvůli kapitálu.
Moje téma je válka. Zabývám se vlivem války na jednotlivce. A válka je vždy řízená vládou, mocí. Jednotlivec je v bezmocné pozici. Zajímá mě, co se s člověkem stane, když ho promění válka. A to nejen, když ji fyzicky zažije, ale i válka v paměti. Jsem velmi citlivá na jakýkoliv druh násilí. Vlády vždycky chtějí šířit příběh, že oni jsou ti dobří. Ale pod tím je toho tolik, co není vidět. A mě zajímá ten historický moment, proč se mocní lidé rozhodli jít do války. Jak konstruují narativ války, jaký je jejich skutečný důvod. A jaký dopad to má na jednotlivce.
To je základ mojí trilogie o svržení atomové bomby Američany na Japonsko (Byl jsem tam I–III, 2023–2024). Oni ji svrhnout nemuseli, v té době už bylo Německo a Japonsko poraženo. Truman se tak rozhodl, protože nechtěl, aby si Rusko připsalo zásluhy za ukončení války. Víme to z dopisu, který napsal. Bylo třeba ospravedlnit armádě, celé Americe, proč vláda utratila tolik peněz za vývoj atomové bomby! Ale zajímavé je, že většina lidí v USA stále věří, že svržení té bomby zachránilo jejich životy.
To je zajímavé, že náš rozhovor končíme válkou. Začali jsme fyzickým aspektem tvorby…
Válka je pouze fyzická. Určitě. Představte si – domov, tělo, to vše je zničeno. Co je víc násilné než válka?
Chi Jang Yin vystoupí na konferenci Art as Experience pořádané Divadelní fakultou JAMU 27.–28. února 2025 v Brně a 3. března se na FAMU uskuteční její masterclass.