Román Narušení děje Emmy Kausc, která se dostala do povědomí čtenářů například básnickou sbírkou Cykly, rozmlžuje hranice mezi fikcí a vzpomínkou, mezi příběhem a úvahou. Autorka se v něm obrací k velkým literárním vzorům, především k argentinskému velikánu Jorgemu Luisi Borgesovi, jehož koncepty paměti, identity a místa výrazně rezonují její prózou. Dílo Emmy Kausc je zároveň hluboce tělesné a nebojí se téma ženského těla prozkoumávat. Právě skrze toto prizma buduje příběh, který se rozpadá do fragmentů vzpomínek, fikce a doteku minulosti.
Román Emmy Kausc se zjevil v době, kdy česká próza nadšeně sledovala prozaické debuty Poslední léto Doroty Ambrožové, Flora Jonáše Zbořila či Letnice Miroslava Hlauča. Není pochyb o tom, že rok 2024 je rokem právě těchto debutantů. Narušení děje se do tohoto prostředí rodí s jiným zájmem – vrací se k velké románové tradici a jako předobraz si vybírá již zmíněného Borgese. Jeho vliv na text Emmy Kausc je zjevný – již před začátkem románu, na prvních stranách knihy, vidíme citát z Borgesovy knihy: „Existuje Alef v nitru kamene?… Naší myslí prosakuje zapomnění. I u mne tragická eroze let falšuje a stírá rysy Beatriziny tváře.“1 Jedná se právě o mysl, zapomnění a s ním spojenou tématiku paměti, co rámuje román Narušení děje.

Příběh, odehrávající se především ve Velké Británii, skrze fragmenty a útržky od roku 2015 do roku 2016 mapuje život protagonistky Emmy. Ta se po sametové revoluci přestěhovala s matkou do Londýna. V promluvách ji protagonistka označuje jako Zuzanu, později se dozvídáme, že trpí nevyléčitelnou nemocí a záhy umírá. Po smrti matky se Emma seznamuje s fotografkou Alyonou, se kterou si vybuduje intimní a hluboký vztah. Jednoho dne Alyona mizí, slehne se po ní zem a Emma zůstává bez odpovědí. Autorka od tohoto směřování opouští sotva, co příběh začíná, posouvá hledání a pátrání po Alyoně do abstraktní roviny, do úrovně vzpomínání, fikce a příběhu. Konstrukcí, která podepírá příběh, je především autorčina záliba ve vytváření fikce a úvah nad ní. V tomto stylu psaní v mnohém připomíná i Milana Kunderu, který podobně pronášel ve svých románech úvahy nad románovou teorií. Kausc to dělá obdobně, shodná je také repetice těchto úvah. Podobně jako Borges zase zkoumá roviny paměti a testuje je otázkami: Kam všude sahá naše paměť? Jakým způsobem formuje příběhy a jsou naše vzpomínky druhem fikce?
Pro Borgese byla paměť místem, labyrintem a neucelenou konstrukcí, do které jsme my, čtenáři zasazeni. Na druhou stranu však také, jak tvrdí protagonistka románu Emmy Kausc, vnímal sebe a vlastní identitu skrze lidi a města, které znal: „Jorge Luis Borges se nechal několikrát slyšet, že si není jistý vlastní existencí. Jistotu čtenáři naopak poskytoval následný výčet: pokládal se za procestovaná města a třeba i za ženy, které miloval.“2 Autorka v díle silně tematizuje tělesnost, především tu ženskou, která je fundamentálně napojena na paměť: „Před osvícenským vynálezem adres používali lidé nejrůznější mnemotechnické pomůcky, spoléhali se na vztah paměti a místa. Adresář nahrazovaly zvuky, vůně a zápachy. Tělo si pamatuje, pomyslela jsem si.“3 Čtenář má tak možnost feministického čtení, čtení skrze ženu, které odhaluje stopy příběhu a fikce. Tato metoda interpretace textu je závislá na ženských postavách, které v díle hrají ústřední roli. Jsou, aby si pamatovaly. Jejich těla tu nejsou jen pro uspokojení tužeb mužů, jak to někdy vidíme v naši společnosti, jsou přenašeči času, vzpomínek a traumat. Ženská tělesnost je ústřední motiv románu, který funguje také jako vlastní jazyk. Skrze tělo vnímá protagonistka dějiny, vlastní minulost i současnost. Mytologie ženské části rodiny je založena na doteku: „Mytologie žen v naší rodině mluvila jasně: čeho se dotkly, to změnily k nepoznání.“4 Tělo je pro autorku subjektivní vnímání reality (podobně jako pro Borgese je čistá identita subjektivní) a má možnost uchování vzpomínek, které se do něj obtisknou.
Alyona je vyprávěna skrze tělesnou zkušenost, základní vjemy člověka. Tělo je nekonečnou nádobou vzpomínek a útrap, které ho dělají nedosažitelným a nekonečným. Z těla, zejména ženského, se stává nespolehlivý vypravěč. Chrání se. Ženské tělo je stavebním kamenem světa: „Ženská těla existují jako hrozba i následná pozvánka k trestu za všechno, čím v naší společnosti jsou. Jsou pod neustálým dohledem institucí, lidí i jazyka. Všichni do jednoho jako by čekali na moment, kdy tělo přestane naplňovat očekávání: začne chřadnout a uvadat. Zpomalující tělo je stejně nebezpečné jako tělo, které se mění, vzdoruje jazyku, lidem i institucím. Na ženských tělech jsme postavili celé společnosti.“5
Kausc v tomto smyslu vytváří román o fikci, o paměti a o ženě. Zkoumá jeho možnosti, ohýbá ho a skládá jeho podobu skrze fragmenty. Autorka tematizuje fyzické tělo skrze jazyk, tělo textu, které se obdobně stává nositelem paměti. Kruh se uzavírá.
Motivů ale v románu Narušení děje najdeme více – od fikce, času, ekokritiky přes moderní umění a literaturu. Všechny tyto prvky skládají dohromady mozaiku textu, který dokáže čtenáře pohltit shlukem písmen a je možné, že se v něm čtenář párkrát ztratí. I přes občasnou plochost románu, která se objevuje především v repetici dialogů, jež po pár dalších čtení ztrácí na relevantnosti, je prozaický debut Emmy Kausc výrazným příspěvkem do současného českého románu, který jak se ukazuje, bude dominován ženským psaním. Alyona v románu sama dodává: „Literatura ženy a jejich vnitřní životy potřebuje.“6
KAUSC, Emma. Narušení děje. Brno: Host 2024, 285 s.
——————————