Následující fragmenty představují ústřední pasáže stěžejní přednášky německého anarchisty, mystika a divadelníka Gustava Landauera Odloučením ke společenství, kterou přednesl 18. června 1900 v Berlíně v kroužku friedrichshagenerských intelektuálů. Toto společenství bohémů usilovalo o reformu života a v návaznosti na naturalismus zdůrazňovalo vztah člověka k životnímu prostředí (a to i přírodnímu) a sociální spravedlnost. Mnoho z členů spolku se účastnilo komunitních, anarchistických a družstevních projektů, zabývalo se plánováním dělnických zahradních kolonií či se zapojilo do formování berlínské Volksbühne.
Landauerova přednáška je reakcí především na dobové tendence: nástup masových politických hnutí (jako byli socialisté, nacionalisté apod.), vědecký pozitivismus, ale i abstraktní idealismus odtržený od reality každodenního života nižších sociálních tříd. Je částečně zpovědí, částečně manifestem – na jedné straně artikuluje Landauerovu zkušenost z revolučního hnutí, jehož se naplno účastnil (několikrát byl ve vězení, tajná policie jej sledovala již od gymnaziálních dob), na druhé straně hledá řešení jeho nedostatků. Naplno se zde projevuje napětí mezi protipóly individualismu a holismu, které jsou pro Landauerovo myšlení charakteristické a ovlivnily i jeho mladšího přítele Martina Bubera (jenž je integroval do základů své teorie dialogu).
Jako anarchista Landauer věřil v osobní svobodu, v nutnost rozbít všechny donucovací a autoritářské struktury, ale nevěřil již tomu, že lze novou společnost budovat skrze masová hnutí. Naproti tomu objevuje cestu k velkorysejšímu pojetí společenství, jež překračuje nejen hranice jedince, ale i lidského druhu. Navazuje na Petra Kropotkina, s nímž se při svém pobytu v Londýně měl možnost i setkat, a rozvíjí jeho myšlenku vzájemnosti mystickým obratem do lidského nitra. V něm lze podle Landauera nalézt nikoliv univerzální morální principy (jako u Immanuela Kanta) nebo absolutní svobodu (jako u Maxe Stirnera), ale skrze fyzickou podstatu našich těl nezrušitelné spojení s ostatními lidmi, našimi předky, ale i s ostatními živočichy a přírodou vůbec.
Na základě kritické teorie jazyka přelomu devatenáctého a dvacátého století představuje jednu z prvních politických teorií dekonstrukce. Pojmy jako „ego“, „svět“ nebo „duše“ mají platnost pouze tehdy, pokud si uvědomíme, že jsou konstrukcí našeho myšlení; jsou „nezbytné“, protože bez nich nemůžeme žít (což tvrdil již Kant), ale jsou to stále jen přízraky. Překrývají „proud života“, který nás spojuje se všemi a se vším, a právě z něj vychází nejmocnější cit – láska. „Duchovní“ realita Landauerovi není metafyzickým prostorem univerzálních idejí nebo nějakým mystickým rozpuštěním se v celku, ale živým hledáním společenství rovnocenných (protože vzájemně vnitřně propojených) bytostí, nezávisle na tom, zda jsou lidské či zvířecí. To má fyzickou, tělesnou podobu, jak zdůrazňuje v závěrečné pasáži (a která odkazuje k dobovým pokusům o budování zahradních komunit). Proto lze hovořit o duchovním anarchismu jako o politickém myšlení, které začleňuje člověka do vztahové vzájemnosti s živočichy, rostlinami, ale i evolučními předky, a politické rozhodování podmiňuje společným dialogem s tímto „vesmírem“ čili překonáním iluze ega, jež stojí v základu antropocentrismu.
Landauer byl ubit k smrti v květnu 1919 (ve věku 49 let) pravicovými bojůvkami Freikorps a jeho poslední slova zněla: „Zabijte mě! Ukažte, že jste muži!“ Hrdinství, o němž mluví, osvědčil vlastním životem.
Překlad a komentář J. Motal
Odloučením ke společenství (1900)
Gustav Landauer
(…)
Masovému člověku jsou jeho sociální pozice a prostor určovány dědičnými silami, jež na něj působí zvenčí i zevnitř: je příslušníkem určité rodiny a společenské třídy, napumpován určitým věděním a vírou, obrací se k určitému povolání, je protestantem nebo katolickým křesťanem, německým nebo anglickým vlastencem, výrobcem globínu nebo redaktorem novin. Autorita, zvyk, morálka, hlas doby a sociální třída vymezují prostor, ve kterém kmitá sem a tam.
Dospívá však nová generace, která na tyto tradice nahlíží se skepsí. Chceme-li, lze je třídit do kategorií a škatulek. Jsou tu socialisté a anarchisté, ateisté a nomádi, nihilisti a romantici. Někteří se horlivě vypravili k lidu, aby jej pozvedli, probudili, očistili, podnítili v masách vztek a odboj, zvěstovali krásu a velikost a konečně je organizovali do nových sociálních a ekonomických spolků. Druzí, jimž rovněž nejsou již posvátné pojmy a instituce důvěryhodné, se vydali jinými cestami: život stal se jim hrou a v nervózním hledání toho nejvybranějšího stali se buď velkými samotáři, anebo malými požitkáři.
Nyní jsme se my, co odešli mezi lidi, vrátili ze svého putování. Někteří cestou zabloudili do politické strany nebo zoufalství. Jiné jsme s sebou přivedli: jednotlivce vylovené z moře každodennosti. To je vše, co jsme našli. Bolestivě jsme si však vybojovali poznání: jsme příliš vzdáleni lidem na to, aby nás pochopili. Rozumíme životu příliš jednoduše na to, aby lidé našli cestu ze svého zmateného bloudění k nám, prostým zvířatům. A k tomu jsou naše duše příliš citlivé a komplikované na to, abychom mezi nimi dokázali dlouho vydržet. Poznali jsme, že nesmíme sestupovat k masám, ale jít před nimi. To však zpočátku vypadá, jako bychom se jim vzdalovali. Společenství, po němž toužíme a jež potřebujeme, nalezneme my, příslušníci nové generace, pouze oddělením od starých společenství. A pokud to učiníme radikálně a ponoříme se do nejhlubšího a nejskrývanějšího jádra našich individualit, nalezneme tam nejstarší a nejuniverzálnější společenství: s lidským druhem a vesmírem. Kdokoliv v sobě objevil toto radostné společenství, je navěky obohacen, požehnán a vzdálen nahodilému spolčování každodennosti.
Rozlišuji tři druhy společenství: za prvé dědičnou sílu, již nacházím v hlubokém ponoru do důlních šachet vlastního nitra, odkrývajícím paleontologické poklady vesmíru v sobě. Za druhé odlišnou dědičnou sílu, jež mne chce svírat, tísnit a uzavírat zvenčí. A konečně – za třetí – svobodná, dočasná sdružení jednotlivců, propojených svými zájmy. První z těchto druhů se obvykle nazývá individuum, avšak jak ukážu, jde zároveň o funkci či formu výskytu nekonečného vesmíru; druhé je nuceným společenstvím měšťáckých společností a států; třetí společenství teprve přijde a my je právě nyní chceme iniciovat.
(…)
Cesta, kterou se musíme vydat, abychom dosáhli společenství se světem, nevede ven, ale dovnitř. Musí nám konečně znovu dojít, že pouze nevnímáme kousky světa, nýbrž jsme sami kouskem světa. Kdo by dokázal zcela pojmout květinu, pojal by svět. Nuže tedy: obrátíme-li se zcela zpátky do sebe, potom jsme nalezli živoucí vesmír.
Ujasněme si: považujeme-li vlastní nitro za skutečnost, veškerá od něj odlišená hmota je nám pouhým přízrakem, jenž si náš zrak, hmat a prostorové vnímání představují jako vnější svět (obrazně řečeno, neboť i naše smysly jsou součástí hmoty!). Rovněž duševní realita, kterou chápeme jako odlišnou od světa, musí být zpochybněna, nechceme-li považovat své omezené, směšné ego za jediné bytí. Nezapomínejme, že vědomí existence světa je pouhým postulátem našeho myšlení, který má sloužit našemu životu, a že připisování duševního charakteru světu je analogií téhož myšlení. Je důležité to mít na paměti, aby se z nezbytného dojmu nestalo dogma nebo takzvaná věda. Z představy „světové duše“ nevyplývá nic pro světovou morálku, ze světového principu nelze žádnou morálku vyvodit. Naše poznání je nedostačující pro tvorbu etických dogmat nebo takzvané vědecké zdůvodnění morálky. Minulost, přítomnost a budoucnost, stejně tako „tu“ a „tam“ jsou jen jeden jediný věčný proud z nekonečna do nekonečna (při vědomí toho, že i tyto pojmy jsou jen nezbytné přízraky, jež si naše myšlení vysnilo pro klid duše). Potřebujeme, aby existoval svět, ale naše chápání příčiny a účinku pro něj neplatí: nemá počátku ani konce. Taková omezení existují pouze jako předpoklady říše izolovaných těles, nemají platnost v přílivu nekonečných sil duše.
(…)
Uvědomme si, že pro nás už neexistují žádné mrtvé příčiny nebo přírodní zákony, žádné transcendentální principy. Známe pouze imanentní život, uplatňování jeho sil v přítomnosti. Proto když nám vědec naší doby ve své rigiditě říká, že nově zrozené individuum je konstituováno na základě dědičnosti, odpovídáme mu: Kde je tato dědičnost? V nebi, nebo v tom, co bylo? Je mrtvý, železný, nehybný zákon dědičnosti otcem nebo kmotrem izolované živé bytosti? Ne, neexistuje ani abstraktní dědičnost, ani konkrétní jedinec. Slovo dědičnost odkazuje k tlení a minulosti, zatímco má označovat něco velmi živého a přítomného. Jedinec je strnulý a absolutní výraz pro něco velmi pohyblivého a vztahového. Dědičnost je reálná a stále přítomná síla, pokračování světa předků v nových formách a podobách. Jedinec je zábleskem duševního proudu nazývaném lidský rod, druh nebo vesmír – podle toho, jak se to hodí. Když přistupujeme ke světu jako něčemu oddělenému od nás, vidíme, dotýkáme se a cítíme jedince. Obrátíme-li se však k sobě samým, překonáme konečně pocit nezávislosti individua: to, co jsme, jsou naši předkové v nás. Jsou v nás živí, stýkají se s vnějším světem a mění se spolu s námi v naše potomky. Je to mohutný řetězec vycházející z nekonečna a pokračující do nekonečna, i když se jednotlivé články třeba přetrhnou či projdou složitějšími proměnami. Vždyť i naše skutky, to, co děláme, nás spojuje s vesmírem, dokonce i naše mrtvola je mostem, po němž se vstupuje do světa.
(…)
Velká dědičná společenství jsou skutečná. Dílo předků je dodnes patrné, a proto musí být živí. Naši lidští a zvířecí předkové – abychom zatím mluvili jen o nich – už dávno vymřeli a zmizeli téměř do poslední stopy; v zemi, již znovu a znovu prohrabáváme, nacházíme jen jejich chudé ostatky. Ale tyto paleontologické pozůstatky, tyto mrtvé a vyhynulé bytosti stále žijí v našem těle. Stačí se jen na sebe podívat pořádně, abychom je rozpoznali. My jsme tím, co po nich zůstalo, a naše děti jsou stejně tak jejich dětmi. Jednotlivá těla žijící na zemi od počátku neformují souhrny izolovaných jedinců, ale dohromady tvoří velké, skutečné společenství těl, organismus. Organismus, který se věčně mění, věčně se projevuje v nových individuálních formách.
(…)
Běda nešťastníku, jenž necítí, jak se celá jeho bytost chvěje láskou! Běda tomu, pro něhož není toto svědectví lidství ničím víc než tělesným pocitem! Je to nejhlubší a nejvroucnější poznání světa, to nejlepší, co jsme kdy měli, když záblesk ohně projde dvěma lidmi a svět se rozzáří v nové podobě.
To, co jsem řekl na začátku o propasti, která nás nové lidi dělí od mas, se zdá být v rozporu s láskou k lidstvu. Ve skutečnosti je však zřejmé, že všichni žijící lidé (ať už z naší civilizace či mimo ni) jsou nám svou povahou a založením tak blízcí, tolik se nám podobají, že je těžké je nemilovat jako bližní. Ale jak už to u příbuzných bývá: jsou nám sice blízcí svou podstatou a povahou a my je milujeme, ale těžko s nimi žít. Pošpinili a zdeformovali svoje lidství nízkostí a hloupostí státního zřízení a společenským systémem a znetvořili svoji živočišnost pokrytectvím, falešnou morálkou, zbabělostí a nepřirozeností. Pouze ve vzácných chvilkách svého nejniternějšího utrpení se pod maskami sotva zjevuje jejich pravá tvář. Zahradili si cestu k vesmíru, zapomněli, že mohou být bohy. My však chceme být vším: lidmi, zvířaty i bohy. Buďme tedy hrdiny! Z lásky k nešťastnému, ztracenému lidskému rodu, z lásky k těm, kteří přijdou po nás, konečně – z lásky k tomu nejlepšímu, co máme, musíme od takových lidí odejít k vlastnímu životu a soužití. Chceme sami pracovat pro své životní potřeby. Pryč od státu, tak daleko, jak jen nám to dovolí či jako to zvládneme, pryč od komerce a konzumní společnosti, pryč od chytráctví! Pojďme všichni, kteří se cítíme být dědici tisíciletí, prostí a nekoneční, my – bohové, vytvořit radostné a činorodé společenství. Buďme vzory lidství. Uvolněme všechny pudy: kvietismus i horečnatou aktivitu, kontemplaci i bujarost oslav, pracovitost i zahálku. Jiná cesta pro nás není. Tato vroucí a odhodlaná víra se zrodila z naší skepse, z našeho zoufalství voláme po radosti stvoření.
(…)
Začněme! Vytvářejme komunitní život, vytvářejme centra nového života tu i tam, osvoboďme se od sprostoty našich současníků. A především: naše hrdost nám musí zabránit žít z práce svých bližních nebo se dokonce živit prodejem těch nejskvělejších či nejpokleslejších výtvorů našich mozků. Naučme se pracovat fyzicky, být produktivní. A pak poskytněme celému lidstvu to nejlepší ze svého ducha. Kéž přijde nová generace, jíž tato slova promlouvají z duše. Skrze odloučení ke společenství, to znamená: dejme se všanc celí, abychom žili jako celek. Pryč od povrchních autoritářských kolektivů, vytvořme lidskou komunitu z hlubin světového společenství, jímž jsme my sami. Dlužíme to sobě i světu. Tato výzva je určena všem, kteří jí rozumí.