Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava je jednou z nejvýznamnějších světových přehlídek, která je nejen reprezentativní ukázkou toho, co a o čem se točí, ale rovněž jak globální témata prosévá domácí dramaturgie festivalu. Já se v reflexi zaměřuji na environmentální krize, hledání nových cest k přemýšlení o globálních ekologických změnách a vztahu člověka a přírody.
Návštěvnictvo mohlo vidět především stylově klasickou přehlídku meditativních, osobních a formálně odstředivých snímků. Byly to především krátké snímky nejmladší filmařské generace. Zuzana Březinová, studentka plzeňské Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, ve své pozoruhodné miniaturce ke kořenům výtvarně básnila o vrůstání lidského těla do půdy, jako by se vracelo do lůna matky země. Toto stažení do „skořápky z masa“ však bylo rovněž přiznaným útěkem citlivého člověka ze světa do vlastního nitra. Pozornosti by neměla uniknout ani tvorba slovenského experimentálního digitálního mága Franze Milece. Letos představil počítačově generovanou pohlcující báseň Ecopoiesis o vzniku, proměnách a zanikání (nikoliv v tomto pořadí) ekosystému. Ta diváku otevřela zhruba pětiminutové okno k meditaci o hmotě, živlech a diverzitě. Podobně působila mnohem zemitější cesta po proudu řeky spojující vodní živel s lidským světem prostřednictvím rituálů (křest, vynášení morany) – Ty, řeko Izabely Zubrycké, polské absolventky Varšavské univerzity a v současné době studentky filmu v Lodzi. Ukázala jiné, ale rovněž výrazně výtvarné pojetí ekosystému, tentokrát v černobílém, klasičtějším lyrickém stylu.
Výrazově na opačné straně stála především půlhodinová pocta ošklivosti, společenského okraje a holubům studentky pražské UMPRUM Denisy Langrové nazvaná Avian Omen. Hodnotit toto dílo je těžké, protože bylo součástí stejnojmenné výstavy v květnu 2024 v Galerii Jelení, ale vedle výše zmíněných krátkých básní působí až ledabyle a sebestředně. Lze rozumět dramaturgickému záměru protnout ošklivost formální a sociální, ale nedbalá až nekoukatelná kamera a primitivní efekty, jimiž sama sebe autorka klíčuje do obrazu jako holuba, stejně jako její pokusy před kamerou imitovat osud ptáků ve městě, působí spíše ornamentálně. Když autorka trousí poznámky typu: „doufám, že holubi poserou všechna auta a lidem vyklovou hlavy, hlavně těm bohatým“, nemá to patřičnou sílu a efekt, možná i proto, že snímku úplně chybí potřebná sociální analýza.
To (P.S.) filmaře Aleše Suka, který působí v Chorvatsku v rámci vlastní umělecké skupiny UKUS sice rovněž nenabídla rozbor příčin a mechanismů vylidňování ostrovů ve Středozemním moři, ale tichou, observační metodou snímek podal vizuální zprávu z ostrova Vele Srakene, který opouští lidé a zůstávají po nich jen rozpadající se zbytky každodenního života – tu bota, tu odpadek, tu rozpadlý dům. I když autor vynechal (či spíše potlačil) skutečnost, že se místo dnes stalo vyhledávanou oblastí pro turisty, na síle tato redukce reality filmu neubírá; je to znepokojivý pohled triedrem do naší klimatické budoucnosti.
Odlišně člověka jako součást ekosystému ukázal Práh lesa francouzské filmařky Giulie Grossmann. Autorka patří ke střední generaci tvůrkyň a její styl prozrazuje nejen znalost výtvarného umění, ale i antropologie – oboje vystudovala a dodnes nechává pronikat svou tvorbou. Příběh Chindy Douangpanya, která musela v dětství utéct z Laosu před válkou do Francie (mimo jiné i proto, že Nixonova administrativa přispěla k šíření vietnamské války do Laosu), je hledáním ztraceného přírodního ráje ve světě, kde „stromy ani nemají listy“. I když na povrchu Práh lesa vypráví svědectví uprchlice, fotograficky se noříme do jakéhosi prvobytí v indočínské džungli, podmanivého pralesa, kde je samota svobodou integrující člověka do světa přírodních bratrů a sester. Douangpanya je v těchto obrazech zastoupena postavou mladé dívky, herečkou Daovone Sribouavong, která zosobňuje znovuzrozující účinek otisků krajin, jimiž jsme prošli, v našich nitrech.
Dlouhometrážních filmů, které by se vážněji zabývaly ekologií, však na festivalu bylo kupodivu málo. Lišejníky Ondřeje Vavrečky jsem vidět nestihl, ale jak znám jeho tvorbu, očekával bych (i pro zvláštní cenu poroty, kterou si film přivezl z dánského CPH:DOX) filozofující meditaci o vztazích mezi houbami a řasami, smyslu soužití a netriviální civilizační kritiku z hloubi kanadské divočiny, kde se natáčelo. Za čistě autorskou exhibici považuji Noc vedle Muriel Montini, která na záběry zvířat z noční fotopasti (které samy o sobě slibují zajímavou podívanou) váže vcelku nudné romantické rozhovory a recitaci mýtu o absenci života. Ostatně už ve svém předchozím filmu Jsem periferní hrdinka (2021) se více zabývala sebou než světem okolo, takže její tvorba podle mého názoru k environmentální krizi příliš nepromluví.
Festivalové vrcholy
Přesto ale jihlavský festival představil celovečerní dokumentární snímky zaměřené na ekologii, které přinesly silný zážitek. Vyberu dva, které pro mě představují letošní festivalový vrchol z oblasti reflexe člověka a přírody. Asi nejblíže komplexnímu pojetí ekosystému nejen ve smyslu vztahu člověka k přírodě, ale i vazeb na společenské a ekonomické mechanismy a aktéry, se přiblížil film Pistáciové války Yasha Levine a Rowana Wernhama. Ukazuje, jak byznys s pistáciemi stojí nejen za znečišťováním a mizením vody či poškozováním lidského zdraví v Kalifornii, ale v důsledku ovlivňuje od sedmdesátých let minulého století i geopolitické vztahy prostřednictvím protiíránského lobbingu a podpory amerického válečného angažmá na Blízkém východě. V kontextu současného dění v americké politice i v Izraeli, Palestině a Íránu stojí za to nenechat zapadnout poznatek, že peníze vydělané plundrováním kalifornské přírody slouží také k podpoře politiky, jejíž cílem je destabilizovat či rovnou zničit obchodní konkurenci v arabském světě. Írán byl totiž až do islámské revoluce globálním producentem pistácií číslo jedna – dnes to jsou Spojené státy americké…
Investigativní novinář Yasha Levine se věnuje rozplétání příze globálního společensko-hospodářského systému dlouhodobě. Publikoval třeba knihu Bratři Kochové (2013), která se zaměřila na rodinu ovládající druhou největší soukromou firmu v USA, známou výrazným politickým angažmá ve prospěch konzervativců. V roce 2018 vyšlo Surveillance Valley: Tajná vojenská historie internetu (Doslova „šmírovací údolí“ – název je odkazem na Sillicon Valley – „křemíkové údolí“) dokládající, že americké válečné zájmy využívají internetu a velké digitální korporace, jako je Amazon, Facebook nebo Google, toto vládní úsilí podporují. Film Pistáciové války vychází z jeho starší knihy Cesta kalifornským údolím oligarchů (2013) a dokládá, že je sice důležité hledat nové umělecké cesty pro uchopení environmentální krize a rozvíjet imaginaci nutnou k překonání našeho omezeného fondu jejích možných řešení, ale analýza a pečlivá novinářská práce s fakty třeba i ve zcela standardním dokumentárním vyprávění jsou nezbytné proto, abychom pochopili, jak světo-ekologie funguje.
Pistáciové války však trpí tím, co je jejich největší předností – jsou formálně velmi očekávatelné a vidět je dvakrát skutečně není třeba. To naopak neplatí o snímku, kterým svůj přehled záměrně uzavírám, protože ve mne stále ještě rezonuje a vyzývá, abych se k němu divácky i meditačně vracel. Jablečný ocet belgické režisérky Sofie Benoot je stylisticky i myšlenkově vyzrálým esejem, postaveným na příběhu starší ženy-hlasu přírodovědeckých snímků, jíž lékaři vytáhnou ledvinový kámen a ji to vede k proměně pohledu na svět. Ledvinový kámen, který se akorát vejde do dlaně, je „nová planeta“, svět v nás, který v útrobách lidského těla narůstá ve vrstvách jako Grand Canyon a zaznamenává minerální stopu našeho života. A právě neživá příroda jako to, co uniká pozornosti té živé, je jádrem eseje.
Benoot otáčí logiku dokumentu a namísto aktivní intervence do skutečnosti předkládá manifest čekání. Kameny mlčí a zvířata zmizela ze světa, abychom je zahlédli, musíme se spolehnout na neviditelnou globální síť dobrovolníků, kteří na webových kamerách vyhledávají poslední stopy živočichů – spící opice, břicho pavouka přilepené na objektivu, šelmu, která se jde v noci napít z jezírka. A jako jsme propojeni internetem, spojují nás také kameny, minerály, geologické vrstvy, které nejsou pouze zemí pod našimi nohami, ale především mementem lidské činnosti. Lidské zásahy budou v kameni patrné navždy, a i když si představujeme, že zanikneme jako dinosauři – ve skutečnosti zanecháme stopu jako meteority.
Leitmotivem většiny snímků o přírodě či ekologii, které bylo možné na Jihlavě vidět, byla osoba vypravěče či vypravěčky, pozice požívajícího individua, subjektivita. A to v případě Pistáciových válek, jež byly rámovány příběhem autora–ruského emigranta. Ne, že by to bylo špatně – ostatně mezinárodně úspěšný film musí mít jasný příběh a být svědectvím, jak ve svém příspěvku na jihlavské konferenci o etice v dokumentárním filmu kriticky poznamenala historička Lucie Česálková. Ale nejsem si jistý, zda přeceňování naší pozice nakonec nevede k tomu, že se ze snímků dozvídáme více o sobě než o krizi, v níž se nacházíme. V mysli mi utkvěla metafora Sofie Benoot: měli bychom tvořit tak, jako řídí geologové auta. Nehledět před sebe, jako každý, kdo chce někam dojet, ale dívat se podél cesty po kamenech, němých svědcích naší epochy, které považujeme za neživé. Naučit se stát bez pohnutí tam, kudy ostatní jen projíždí. Možná je tedy poučení z letošní Jihlavy lapidární: méně prožívat sami sebe a více sledovat nitky ekosystému, jehož jsme součástí…
Všechny filmy, u nichž není uveden rok výroby, měly premiéru letos, z většiny právě na jihlavském festivalu.