Mária Piatriková, slovenská divadelní režisérka, performerka a umělecká ředitelka nezávislého Divadla K, se ve své mezioborové tvorbě zabývá identitou, pamětí, vztahem člověka k prostředí a zaměřuje se na nedivadelní prostory. Od roku 2020 s Divadlem K působí v bývalé Základní škole Jesenského v Bratislavě. Festival …příští vlna/next wave… ji v roce 2024 poctil v kategorii Objev roku.
V posledních projektech jste se vydala po stopách svého dědečka, který strávil několik let v komunistickém pracovním táboře v Jáchymově. Pokoušíte se o materializaci člověka skrze vizualizaci. Co konkrétně se pod touto formulací skrývá?
S tímto místem je spojen náš rodinný příběh z padesátých let minulého století, příběh mého děda Gašpara Fronce, který strávil deset let jako politický vězeň v několika lágrech v okolí Jáchymova. Dlouho jsem toto téma nosila v sobě a nevnímala ho jako předmět své umělecké činnosti. Když zemřel, byl mi jeden rok, takže si ho z vlastních vzpomínek nepamatuji. Mám však fotografii, na které jako dvouletá stojím u stolu s jeho fotografií. Rodiče mi řekli, že si rukou podpírám bok přesně tak, jak to dělával on. Opíral si ji o hřbet ruky, protože v prstech držel cigaretu. Tato podobnost ve mně vyvolala pocit blízkosti s člověkem, jehož pohnutý osud určoval identitu naší rodiny. Příběhy vyprávěné v rodině pro mě byly, a stále jsou, velmi důležité, ale v určitém okamžiku mi přestaly stačit. Začala jsem přemýšlet, zda nejsou jen frázemi, které opakuji, a zjistila jsem, že potřebuji mít vlastní opěrné body postavené na svých zkušenostech a pozorováních. Začala jsem pracovat s archivy a stále jsem měla pocit, že musím jet do oněch táborů a nějakou dobu tam zůstat. Umělecká rezidence v Jáchymově pro mě byla intenzivním obdobím hledání a dokumentování konkrétních věcí, kterých se můžu chytit. Nahrávala jsem zvuky, fotila budovy, které se rozpadají, zarůstají a mizí před očima. Byl to můj pokus o vytvoření paměti a nalezení vztahu k dědečkovi. Díky tomu, že jsem byla fyzicky přítomna na daných místech, jsem si v paměti vytvářela spojení se starými i novými informacemi. Gašpar pracoval jako elektrikář, a když jsem procházela po ruinách, najednou jsem viděla vytrhané kabely, které ležely na zemi nebo visely ze zdí, různé nefunkční elektrické skříňky, vypínače. Nejdřív jsem je začala fotit bez konkrétního cíle, teprve později se ukázaly jako série. Dalo by se říct, že je to svým způsobem portrét mého dědečka. Nevím, jestli se těch předmětů a míst přímo dotýkal, ale i kdyby ne, je to jeho obraz, který se snažím vytvořit hledáním. Možná je nakonec přesnější, než kdybych překreslovala fotografii a jeho vnější podobou, protože i tam by došlo ke značnému zkreslení.
Výstupem mé rezidence byla performance Jáchymov v Klášterním areálu Ostrov, kde jsem pracovala s objekty, které jsem našla v krajině, včetně porcelánového izolantu. Mezitím jsem fragmentárně sdělovala proces vlastního hledání. Kromě toho jsem zkoušela přesahy do jiných médií. Například jsem předměty přepisovala na papír. Zajímalo mě, jak si papír pamatuje. Obalovala jsem předměty a pozorovala intenzitu jeho paměťové stopy. Tedy, jak se papír deformoval obalením a následným rozbalením, nebo který předmět na něm zanechal nejvýraznější stopy. Jáchymovský projekt je pro mě velmi široký. Postupně z něj vytahuji různé části a snažím se ho zprostředkovávat skrz různá média. S Lenou Jakubčákovou, která zde byla také na rezidenci, jsme uspořádaly fotografickou výstavu o jáchymovských táborech, která probíhala v září 2024 na festivalu Fotopotulky v Humenném.
V nezávislém autorském Divadle K uvádíte inscenaci Nefotografie a v letošním roce jste vydali stejnojmennou knihu s texty padesáti slovenských fotografek a fotografů, které jste sesbírala. Čím je důležitý nezrealizovaný obraz, fotografie, která nevznikla a existuje pouze v myšlence?
Nezrealizovaná fotografie je důležitá už jen tím, že existuje a někdo o ní mluví, ať už je seriózní nebo banální. Umožňuje nám konceptualizovat nějakou skutečnost. Učí nás být pozorný k určitým znakům a symbolům. Někdy nás podněcuje k činnosti, mnohé nerealizované obrazy podnítily vznik těch realizovaných. Jedná se také o význam absence něčeho. Může nám pomoci některé věci snáze pustit a nesnažit se jich za každou cenu zmocnit.
Nefotografie je pro mě také o rozpoznání hranic určitého média a jejich překročení. Po studiu divadelní režie a dramaturgie jsem nenacházela uspokojivé dramatické scénáře a inspiraci jsem našla až v útlé knížce s tématem nerealizovaných fotografií. Ta mě přivedla k průzkumu slovenské fotografické scény. Postupně jsem oslovovala lidi, jestli by dokázali popsat to, co se jim nepodařilo zachytit. Číst úvahy padesáti umělců o médiu, s nímž pracují, a zároveň sledovat jejich fotografickou tvorbu, bylo pro mě dobrodružné. Stejně jako můj následný pokus o zinscenování tohoto materiálu.
Jak jste inscenaci Nefotografie koncipovala a jak na ni reagují diváci?
Pojali jsme ji jako laboratoř toho, jak může fotografické myšlení ovlivnit performativitu. Během zkoušení jsme vybrali šest textů, které jsme rozpracovali do menších scén a s dalšími texty jsme pracovali spíše asociativně a fragmentárně, s principy vrstvení a prvky náhody. Chtěli jsme vytvořit prostředí, v němž se odehrává několik dějů současně a divák si musí vybrat, na co se zaměří. Pracovali jsme s analogovými a digitálními principy prostřednictvím meotaru a videoprojekce. Chtěli jsme vytvořit inscenaci jako otevřené dílo, do kterého může divák vstoupit svým vnitřním světem a najít si vlastní významy a obrazy. Pro některé diváky je jednodušší naladit se a užít si to, jiní čekají na příběh, kterého se můžou chytit.
A nějaký příběh zde existoval, nebo jste měli i neuspokojené diváky?
Tři čtyři drobné příběhy se tam sice nacházejí, ale neuspokojení diváci se objevují taky.
Divadlo K působí v prostorách opuštěné základní školy v Bratislavě. Inspiruje vás toto prostředí, třeba svou historií a geniem loci?
Je to historický dům z roku 1870. Kdysi sloužila jako vzor pro další školní budovy, byla velmi pokroková ve způsobu výuky i v architektuře. Má velkorysé, prosvětlené třídy, a to mě na ní oslovilo. A také to, že není divadelním prostorem. I během rekonstrukce jsme se snažili prostory jen vyčistit, ale necharakterizovat je jako divadelní studio. Myslím, že mě na tomto prostoru nejvíce inspirují jeho materiály a jeho limity. Je převážně světlý a nemůžeme ho úplně zatemnit. Proto často používáme minimální osvětlení, někdy jen ze stropních lamp. Z toho důvodu jsme se také zaměřili na rozvíjení různých druhů projekcí a odrazů světel. Když v prostoru zkoušíme a hrajeme, můžeme využívat jeho různé detaily a stavět na nich celé akce nebo instalace. Na druhou stranu tyto nuance se pak hůře přenášejí na jiná místa, ale z některých konceptů – jako například performance s linoleem, performance se dveřmi nebo zvukové kompozice s talíři na parketách mám radost, že vůbec vznikly. Toto místo mělo velký vliv na to, jak přemýšlíme o tvorbě. Budova má jinak řadu pozoruhodných architektonických prvků, z nichž některé jsou památkově chráněné, například dochovaný velkoplošný sádrový reliéf na schodišti. Má zchátralé části, které jsou fascinující.
Tento charakter ruiny je v některých ohledech přitažlivý, ale samozřejmě není až tak romantické pracovat v prostorách, které nejsou dostatečně vytápěné a kde se člověk vždy zašpiní. Dáváme si pak různé výzvy – některá díla se odehrávají jen v jedné místnosti, v jiné se pohybujeme po různých prostorách, po chodbách a schodištích.
Jedním z vašich témat je zpomalení, což je v současné době aktuální téma i mezi některými českými divadelníky, ale jak ho dosáhnout?
Sama nevím, zatím mě to spíš zajímá, než abych to dokázala aplikovat. Ale mohla bych odpovědět v několika rovinách. Téma zpomalení mě začalo zajímat po spolupráci s choreografem Robertem Suchým, který do naší poslední inscenace Paměť místa vnesl principy tance butó a meditace. Koncentrace a redukovaný pohyb je první dimenzí zpomalení. Druhý rozměr bych viděla v tom, že jsme malé divadlo a nehrajeme často. Vytváříme projekty, které jsme schopni realizovat, ale dávat si za cíl ještě větší výkony není správná cesta. Už nyní mi proces tvorby a udržitelnost projektu připadají často náročné a dosahujeme jich s velkým úsilím. I v tom vidím určitý rozměr pomalosti. Ve smyslu hledání své cesty a svých možností v podmínkách, které jako jednotlivec nebo jako soubor máme. A třetí rozměr pomalosti jsem v poslední době odkrývala prostřednictvím projektu, kterým je Poustevna pro umění.
Můžete o tomto projektu prozradit více?
Obsahově se Poustevna překrývá s pomalostí. Jedná se o nově vzniklý prostor v Hontianskych Trsťanoch, který jsme založili společně s manželem. V podkroví stodoly jsme vytvořili z vrbového proutí malý obytný prostor, další bude sloužit jako ateliér. Filozofií Poustevny je odklon od našeho obvyklého způsobu fungování, který je v poslední době velmi dynamický. Stáhnout se do jiného prostředí, ať už do ticha, nebo do samoty, a zmenšit podněty, které k nám přicházejí. A proto pro mě zpomalení znamená také poustevnictví.
Je to tedy jen rezidenční a pobytový projekt?
Kromě rezidenčního programu děláme v Poustevně také výstavy, performance a workshopy. Do regionu chceme přinášet jednak nové impulsy, ale také zapojovat do uměleckých projektů místní obyvatele a vytvářet s nimi dialog. Takové akce jsme měli dvě – Výstavu květin a nedávno také Jarní archiv, což byl kurátorský výběr fotografií a videí jednoho obyvatele Hontianskych Trsťan, který se posledních několik let intenzivně věnuje dokumentaci svého prostředí. Na vernisáž přišlo sto dvacet lidí, protože všichni byli zvědaví, co ten Jaro celé roky fotí. Pro obec se to stalo na nějakou dobu hlavním tématem. Když se lidé do projektů přímo zapojí, je vidět, že jejich angažovanost je jiná a umělecká činnost se stává událostí pro celou obec. Zajímají nás právě takové momenty, které mají potenciál změnit pohled na náš každodenní život nebo na běžné činnosti, které vykonáváme.
Plánujeme také výstavu Domácí galerie, která se bude konat v různých domech v obci. Propojíme umělce a rodiny, jejich díla a obydlí. Díla budou instalována přímo v domech, které se na čas stanou galeriemi, a pak bychom jim je na určitou dobu, například půl roku nebo rok, ponechali. V tomto období si díla budou moci prohlédnout pouze oni a jejich návštěvy. Líbí se nám s lidmi vytvářet vztah, který není jednorázový, neskončí projektem, ale bude mít pokračování, protože s těmi lidmi budeme v tomto prostoru dál žít. Byli bychom rádi, kdyby se jejich pohled na současné umění mohl díky tomu rozvíjet, aby mohli prozkoumat scénu a rozšířit si obzory. Zároveň se i my chceme obohatit o to, co je pro ně běžné a známé, a hledat spojení, kde budeme partnery. Není to pro nás o mentorování, ale o zájmu a vztahu.
Ze slovenštiny přeložila a upravila Lenka Dombrovská.