Eko­lo­gie v ma­in­stre­a­mo­vém fil­mu

EKO­SYS­TÉM 002

Délka: 5 min

an abandoned car in the forest

Ekologie je pro filmovou tvorbu hollywoodských studií problematické téma, o kterém se raději vůbec nemluví.

Dlou­há lé­ta pře­klá­dám fran­ší­zu Au­ta od holly­wo­od­ské­ho stu­dia Pi­xar, kte­ré vlast­ní zá­bav­ní kon­glo­me­rát Disney. Jsou to tři ce­lo­ve­čer­ní sním­ky, ně­ko­lik se­ri­á­lů, va­ri­a­ce ve svě­tě sta­veb­ni­ce LE­GO a ce­lá řa­da do­pro­vod­ných pro­duk­tů. Vždyc­ky když se na ob­ra­zov­ce ob­je­ví elek­tro­au­to, za­já­sám. Za­tím jsem ne­za­já­sal ani jed­nou. Eko­lo­gie je totiž pro ma­in­stre­a­mo­vou fil­mo­vou tvor­bu holly­wo­od­ských stu­dií na­to­lik pro­ble­ma­tic­ké té­ma, že k ně­mu při­stu­pu­je ja­ko sbor kan­to­rů v Bra­da­vi­cích k Vol­de­mor­to­vi. Vů­bec se o ní ne­mlu­ví.

Lec­kdo ví, že Frank Her­bert, kte­rý na­psal slav­nou Du­nu, byl eko­log. Ani Lyn­cho­vo, ani Ville­ne­u­ve­o­vo zpra­co­vá­ní to ne­be­re v úva­hu, a s po­sta­vou pla­ne­to­lo­ga Li­e­ta Ky­ne­se je na­klá­dá­no po­hří­chu leh­ko­váž­ně. V prv­ním zpra­co­vá­ní je pří­le­ži­tos­tí pro slav­né ca­meo Ma­xe von Sy­dowa, v dru­hém zpra­co­vá­ní je z Li­e­ta ne­vý­razná že­na s mi­zer­ný­mi di­a­lo­gy, kte­rá hra­je v jed­né z mno­ha scén, kte­ré moh­ly být z fil­mu klid­ně vy­stři­že­ny, a vět­ši­ně di­vá­ků by ne­chy­bě­la. A při­tom je to prá­vě Li­et Ky­nes, kdo si uvě­do­mu­je, že mo­cen­ské půtky vel­ko­ro­dů při­vo­dí nej­dů­le­ži­těj­ší pla­ne­tě v kosmu eko­lo­gic­kou zká­zu.

Když nej­moc­něj­ší an­ta­go­nis­ta fran­ší­zy Aven­gers Tha­nos svým lusk­nu­tím sní­ží ne­vy­bí­ra­vě po­pu­la­ci mar­ve­lác­ké­ho kosmí­ru na po­lo­vi­nu, ko­men­tu­je to Cap­ta­in Ame­ri­ca1 tím, že ko­neč­ně vi­děl v zá­li­vu velry­by, kte­ré se tam moh­ly dí­ky po­kle­su ná­moř­ní do­pra­vy a sní­že­né­mu zne­čiš­tě­ní vrá­tit. Black Wi­dow však po něm ihned vztekle ho­dí sendvič, jis­tě s prů­mys­lo­vě vy­ro­be­ným če­da­rem a an­ti­bi­o­ti­ky pro­špi­ko­va­nou šun­kou, čímž ho na­vě­ky uml­čí. Ná­sled­ně spo­lu a s ostat­ní­mi Aven­gers pod­nik­nou ces­tu ča­so­prosto­rem, aby se všich­ni zmi­ze­lí na­vrá­ti­li a eko­lo­gic­ká ka­ta­stro­fa způ­so­be­ná pře­lid­ně­ním moh­la ne­ru­še­ně po­kra­čo­vat.

Z au­di­o­vi­zu­ál­ních děl ur­če­ných ma­sám do­stá­vá­me pod­pra­ho­vě stá­le ty­též in­for­ma­ce. Na­pří­klad, že když se ně­co sla­ví, jí se piz­za, hra­nol­ky, ham­bur­ge­ry a po­u­ží­vá se jed­no­rá­zo­vé ná­do­bí, zejmé­na plas­to­vé ke­lím­ky a to i na ví­no. Kaž­dá správ­ná osla­va mu­sí mít oh­ňostroj, po­kud mož­no tak vel­ký, že je vi­dět přes ce­lé měs­to, pří­pad­ně až do vesmí­ru. Vy­kouk­ne-li ně­kde ně­ja­ké zví­ře či pří­ro­da, je tře­ba si je pod­ma­nit, pří­pad­ně rov­nou za­hu­bit. Vzpo­mí­ná­te na zkro­ce­né­ho pí­seč­né­ho čer­va Shai-Hu­l­úda, na kte­rém uhá­ní Paul At­re­i­des vstříc vá­leč­né­mu ma­sa­k­ru, ne­bo na prv­ní zá­běr na Ar­nol­da Sch­war­ze­ne­g­ge­ra ve fil­mu Ko­man­do, kdy krá­čí s ob­ří klá­dou na ra­me­ni a mo­to­ro­vou pi­lou v ru­ce?

Všich­ni dob­ře ví­me, ko­lik dě­tí si hra­je na Aven­gers, na Star Wars ne­bo na Disney prin­cez­ny. Rá­di cho­dí­me do ki­na na vel­ko­fil­my. Do­ma sle­du­je­me stre­a­mo­va­cí služ­by a na nich za pár do­la­rů na­to­če­ná dra­ma­ta. Ma­so­vá zá­ba­va mů­že vy­tvá­řet po­zi­tiv­ní vzor­ce cho­vá­ní a po­pu­la­ri­zo­vat pro­blémy a na­bí­zet je­jich ře­še­ní. A ona to umí, je­nomže ne­chce. S kou­ře­ním se jí na­pří­klad po­pa­so­vat po­da­ři­lo. V ame­ric­kých bloc­kbus­te­rech se od de­va­de­sá­tek téměř ne­kou­ří a když, tak je film zne­pří­stup­něn. Pa­ma­tu­ji si, jak by­lo pře­kla­si­fi­ko­vá­no no­vé zpra­co­vá­ní Alen­ky v Ří­ši di­vů2 na PG13 kvů­li to­mu, že hou­se­ňák Ab­so­lem ba­fá z vod­ní dým­ky. Ta­bá­ko­vou lob­by se ze stří­br­ných plá­ten vy­po­klon­ko­vat po­da­ři­lo. Teď ješ­tě zvlád­nout ne­zlom­ný vliv pe­t­ro­bap­tis­tů, kte­ří dle re­cep­tu pro­du­cen­tů ta­bá­ko­vých vý­rob­ků va­ří svo­ji pro­pa­gan­dis­tic­kou ml­hu.

Je zjev­né, že fil­mo­ví tvůr­ci ser­ví­ru­jí ma­sám to, co si ma­sy sa­my žá­da­jí. I pro­to je nej­ú­spěš­něj­ší fil­mo­vou fran­ší­zou všech dob sé­rie Rych­le a zbě­si­le, kde jsou muži sil­ní, ne­vzdě­la­ní a dost čas­to pleša­tí, se zla­tým kříž­kem na kr­ku pro­há­ní sil­né do­prav­ní pro­střed­ky na fo­sil­ní pa­li­va a že­ny po­va­žu­jí za ko­řist. Ně­ja­ká eko­lo­gie je jim ukra­de­ná, pro­to­že jde o čest, hr­dost a Bůhví­co3 ješ­tě.

Je­nomže nás je na pla­ne­tě, kte­rá je schop­ná uži­vit dvě mi­li­ar­dy li­dí, mi­li­ard osm, a kaž­dý se ja­ko hr­di­no­vé té­to fran­ší­zy pros­tě cho­vat ne­mů­že.

Holly­wo­od je ja­ko ro­dič, kte­rý vy­prá­ví dě­tem je­jich ob­lí­be­né po­hád­ky. A tak by ja­ko ro­dič, kte­rý svým dě­tem ke kaž­dé­mu jídlu na­krá­jí aspoň tro­chu ze­le­ni­ny a do ham­bur­ge­ru pod­str­čí zel­ný list měl i do svých děl při­dá­vat eko­lo­gic­ká té­ma­ta a uka­zo­vat je v po­zi­tiv­ním svět­le. Jak by­lo ře­če­no, fil­mo­ví tvůr­ci to umí. Teď už jen způ­so­bit, aby i chtě­li.




  1. Tak­to je to ofi­ci­ál­ně pře­klá­dá­no. ↩︎
  2. V no­vém fil­mu z roku 2010 je Ří­še di­vů s vel­kým Ř. ↩︎
  3. Fil­my jsou pri­már­ně ur­če­ny pro Rust belt USA, pro­to mo­no­te­is­tic­ký Bůh s vel­kým B. ↩︎

V AKTUÁLNÍM ČÍSLE: